You are viewing an old version of this page. View the current version.

Compare with Current View Page History

Version 1 Current »

Bedrijfsbeschrijving

HAN

Nijmegen

Ralph Niels

Context

Voor het maken van de eindopdracht van het propedeusevak OOPD, maken informaticastudenten van de zogenaamde “GameEngine”, waarmee ze zonder kennis van Android toch een Android-applicatie kunnen maken.

Het nadeel van de huidige engine is dat de studenten weinig invloed hebben op bijvoorbeeld de game-loop. Ook nodigt de engine onvoldoende uit om echt gebruik te maken van OO-principes. Tenslotte is de engine vrij beperkt, waardoor studenten als ze wat meer willen dan de engine biedt,  toch zelf tegen de Android-API moeten programmeren, en ze hierdoor tijd verliezen die ze anders aan beter OO-programmeren hadden kunnen besteden.

Opdracht

In deze opdracht gaan jullie een nieuw framework (het “OOPD Processing GameFramework”, of OOPG) samenstellen dat niet gebaseerd is op Android, maar op Processing. De studenten hebben al ervaring met Processing en kunnen dus eenvoudig eigen functionaliteiten toevoegen. Bovendien bestaan er voor Processing veel set van frameworks en libraries die het maken van een spel interessanter kunnen maken. Zo zijn er libraries voor netwerkcommunicatie, kunstmatige intelligentie, fysica (zwaartekracht, interactie tussen objecten, …), geluid, besturing, et cetera.

De basis voor de OOPG is de huidige API van de Android Game API, met een aantal kleine aanpassingen:

  • het aanbieden van zwaartekracht 
  • actiever gebruik van Java interfaces 
  • meer invloed op en gebruik van de game loop

Keywords

  • Processing
  • Game APIs





  • No labels