Introductie
Algemene beschrijving
Dit document beschrijft de ontwerpspecificaties voor een indelingsprogramma voor Schaakvereniging UVS. Het doel van dit programma is om alles van een schaakseizoen te beheren. Per competitie zijn er rondes die moeten worden ingedeeld. Deze rondes hebben meerdere spelers waarvan de resultaten ook moeten worden verwerkt tot een ranglijst na elke ronde. Deze gegevens moeten ook worden geüpload naar de WordPress-website van Schaakvereniging UVS.
Userstories
Algemeen
US1: Als wedstrijdleider wil ik leden en gasten kunnen invoeren, updaten en verwijderen in het systeem, zodat ik ze daarna kan toevoegen aan competities.
US2: Als wedstrijdleider wil ik dat de ronde indeling uitgeprint kan worden, zodat de witspelers hierop de resultaten kunnen invullen.
US3: Als wedstrijdleider wil ik dat oude seizoenen kunnen worden bekeken, zodat deze informatie kan worden gebruikt voor statistieken.
US4: Als wedstrijdleider wil ik dat er per lid en gast een spelershistorie wordt bijgehouden.
US5: Als wedstrijdleider wil ik de historie van spelers kunnen inzien zodat oude resultaten altijd beschikbaar blijven.
Competities
US5: Als wedstrijdleider wil ik de mogelijkheid hebben om competities te beheren, zodat ik ze actueel kan houden.
US6: Als wedstrijdleider wil ik leden en gasten kunnen toevoegen aan een competitie, zodat zij kunnen gaan schaken.
US7: Als wedstrijdleider wil ik een competitie een type als periodecompetitie, meerkamp en toernooi kunnen geven , zodat deze het juiste aantal rondes kan krijgen.
US8: Als wedstrijdleider wil ik spelers kunnen indelen in verschillende categorieën of groepen binnen een competitie, zodat de competitie eerlijk en gebalanceerd is.
US9: Als wedstrijdleider wil ik het indeling van een toernooi kunnen genereren, zodat deelnemers hun indeling kunnen bekijken.
US10: Als wedstrijdleider wil ik dat alle informatie die bij een competitie hoort, op de website van de vereniging gepubliceerd kan worden, zodat actuele informatie beschikbaar is.
US11: Als wedstrijdleider wil ik het resultaat van een ronde eenvoudig kunnen invoeren, zodat deelnemers de resultaten kunnen zien.
US12: Als wedstrijdleider wil ik dat de applicatie automatisch de ranglijst bijwerkt nadat een ronde alle resultaten heeft, zodat de ranglijst up-to-date blijft.
US13: Als wedstrijdleider wil ik dat de applicatie automatisch de ratings van de spelers bijwerkt volgens de ratingformule, nadat een ronde alle resultaten heeft.
US14: Als Externe wedstrijdleider wil ik dat de resultaten van externe competities bijgehouden kunnen worden, zodat de rating van spelers altijd up-to-date kan zijn.
US15: Als wedstrijdleider wil ik de globale ranglijst kunnen bekijken zodat duidelijk is hoe goed de leden het doen.
US16: Als wedstrijdleider wil ik de ranglijst van een competitie kunnen bekijken zodat duidelijk is hoe goed de leden het doen.
User Classes and Karakteristieken
Binnen het indelingsprogramma zijn er twee gebruikers: de interne wedstrijdleider en de externe wedstrijdleider van de schaakvereniging. Deze gebruikers krijgen toegang tot het programma door in te loggen met hun eigen gegevens. Ze kunnen alles doen wat het programma zou moeten kunnen. Ze gebruiken het systeem om seizoenen, competities, leden en gasten te beheren.
Operatieomgeving
Het indelingsprogramma zal worden geprogrammeerd in Java en zal moeten werken op de ondersteunde versies van Windows en MacOS besturingssystemen. Er is een bestaande testdatabase waarop de nieuwe database gebaseerd kan worden, maar het zou ook handig zijn als het met een andere database kan werken. Daarom wordt er gebruik gemaakt van de Java Persistence API (JPA), waardoor het relatief eenvoudig wordt om een andere database aan het programma te koppelen.
Design- en Implementatiebeperkingen
Voor dit project zijn er weinig dingen die ons in de weg zullen zitten tijdens het werken. Het enige dat bekend is momenteel is dat de schaakvereniging geen budget heeft vrijgemaakt voor het hosten van een externe database waardoor wij de database lokaal moeten gaan ontwerpen.
Product functionaliteiten
De hoofdfunctionaliteiten van het indelingsprogramma zijn als volgt: de gebruiker moet een seizoen kunnen aanmaken, zodat er een competitie kan worden opgezet. Binnen deze competities zijn er speelrondes die moeten worden ingedeeld in speelparen. Het aantal speelrondes verschilt per competitietype. Nadat deze speelrondes zijn gespeeld, moeten de resultaten worden ingevuld en worden deze gebruikt om ranglijsten te genereren voor de specifieke rondes. Na afloop van een wedstrijd zal ook de rating van de spelers worden aangepast. Aan het einde van een speelronde zullen de resultaten worden geüpload naar de website van UVS.
Actor | Use Case | Brief description |
---|---|---|
Wedstrijdleider | Beheren spelers | De wedstrijdleider moet de mogelijkheid hebben om nieuwe leden en gasten in het systeem in te voeren, zodat ze later kunnen worden toegevoegd aan competities. |
Wedstrijdleider | Printen ronde indeling | De wedstrijdleider moet de indeling van een ronde moeten kunnen uitprinten zodat de leden op locatie de indeling kunnen zien. |
Wedstrijdleider | Seizoenen bekijken | De wedstrijdleider wil oude seizoenen kunnen bekijken zodat de historie van de club altijd bekeken kan worden. |
Wedstrijdleider | Beheren van competities | De wedstrijdleider wil de mogelijkheid hebben om competities te beheren, zodat deze actueel blijven. |
Wedstrijdleider | Toevoegen van groep aan competitie | De wedstrijdleider moet groepen kunnen toevoegen aan een competitie, zodat er daarna spelers kunnen worden toegevoegd. |
Wedstrijdleider | Toevoegen van spelers aan een competitiegroep | De wedstrijdleider moet in staat zijn om leden en gasten toe te voegen aan een competitiegroep, zodat zij ingedeeld en kunnen deelnemen aan de schaakwedstrijden. |
Wedstrijdleider | Gegevens publiceren op website | De wedstrijdleider wil de ronde indeling, uitslagen en de ranglijst op de website publiceren zodat elk persoon online de gegevens kan bekijken. |
Wedstrijdleider | Ronde resultaten invoeren | De wedstrijdleider wil resultaten van ronden kunnen invoeren zodat de ranglijst anders wordt. |
Wedstrijdleider | Indeling genereren voor competitie | De wedstrijdleider wil automatisch door het systeem een indeling voor de rondes van competities laten genereren. |
Wedstrijdleider | Globale ranglijst bekijken | De wedstrijdleider wil de globale ranglijst bekijken zodat duidelijk is wie het beste is. |
Wedstrijdleider | Groep ranglijst bekijken | De wedstrijdleider wil de ranglijst van een groep bekijken zodat duidelijk is wie het beste is. |
Extern wedstrijdleider | Resultaat externe ronde invoeren | De externe wedstrijdleider wil het resultaat van een externe ronde invoeren zodat de rating van het lid aanpast |
Domein Model
Use-casebeschrijvingen
Beheren spelers
UC 1.1: Spelers bekijken
Primary actor: Wedstrijdleider | |
Stakeholders and Interests: De voorzitter, omdat hij goed geïnformeerd wil zijn over wie de leden zijn en hoeveel leden er in totaal zijn. | |
Brief description: De wedstrijdleiders willen de spelers kunnen bekijken zodat ze weten wie er in het systeem staat. | |
Preconditions: De wedstrijdleider heeft KlukKluk geopend en heeft het hoofdscherm open. | |
Postconditions (Success Guarantee): De wedstrijdleider ziet alle bekende spelers. | |
Main Success Scenario (Basic Flow): | |
Actor Action | System Responsibility |
1. De wedstrijdleider geeft aan de spelerslijst te willen zien. |
3. Systeem toont invulvelden voor de voornaam, achternaam, rating en type van de speler. |
UC 1.2: Spelers toevoegen
Primary actor: Wedstrijdleider | |
Stakeholders and Interests: De voorzitter, omdat hij wil dat de leden goed kunnen worden ingedeeld d.m.v. het indelingsprogramma. | |
Brief description: De wedstrijdleiders willen leden en gasten registreren binnen het systeem zodat zij ingedeeld kunnen worden binnen competities en toernooien | |
Preconditions: De wedstrijdleider heeft KlukKluk geopend en heeft het hoofdscherm open. | |
Postconditions (Success Guarantee): De wedstrijdleider heeft een nieuwe speler geregistreerd. | |
Main Success Scenario (Basic Flow): | |
Actor Action | System Responsibility |
1. De wedstrijdleider geeft aan de spelerslijst te willen zien. 4. De wedstrijdleider vult de voornaam, achternaam, rating en type van de nieuwe speler in. |
3. Systeem toont invulvelden voor de voornaam, achternaam, rating en type van de speler. 5. Systeem registreert de nieuwe Speler. |
UC 1.3: Spelers verwijderen
Primary actor: Wedstrijdleider | |
Stakeholders and Interests: De voorzitter, omdat hij wil dat de leden goed kunnen worden ingedeeld d.m.v. het indelingsprogramma. | |
Brief description: De wedstrijdleiders willen spelers kunnen verwijderen omdat zij niet meer actief zijn bij de vereniging. | |
Preconditions: De wedstrijdleider heeft KlukKluk geopend en heeft het hoofdscherm open. | |
Postconditions (Success Guarantee): De wedstrijdleider heeft een speler verwijderd. | |
Main Success Scenario (Basic Flow): | |
Actor Action | System Responsibility |
1. De wedstrijdleider geeft aan de spelerslijst te willen zien. 4. De wedstrijdleider geeft aan een speler te willen verwijderen. 6. De wedstrijdleider bevestigt de keuze . | 3. Systeem toont invulvelden voor de voornaam, achternaam, rating en type van de speler. 5. Systeem vraagt of de gebruiker het zeker weet. 7. [keuze = ja] Systeem verwijdert de gekozen speler. |
Extensions (Alternative Flow): Keuze is nee. | |
| 7a Speler wordt niet verwijdert. Usecase verwijderen stopt. |
UC 1.4: Spelers bewerken
Primary actor: Wedstrijdleider | |
Stakeholders and Interests: De voorzitter, omdat hij wil dat de gegevens van de leden correct in het systeem staan zodat er geen misverstanden kunnen ontstaan.. | |
Brief description: De wedstrijdleiders willen leden en gasten kunnen bewerken omdat de gegevens van de speler anders is. | |
Preconditions: De wedstrijdleider heeft KlukKluk geopend en heeft het hoofdscherm open. | |
Postconditions (Success Guarantee): De wedstrijdleider heeft de gegevens van een speler aangepast. | |
Main Success Scenario (Basic Flow): | |
Actor Action | System Responsibility |
1. De wedstrijdleider geeft aan de spelerslijst te willen zien. 4. De wedstrijdleider geeft aan een speler te willen bewerken.
6. De wedstrijdleider past de gegevens aan en geeft aan te willen opslaan. |
3. Systeem toont invulvelden voor de voornaam, achternaam, rating en type van de speler. 5. Systeem toont de voornaam, achternaam, type en de rating van de speler. 7. Systeem slaat de nieuwe gegevens op. |
System Sequence Diagram
Omdat deze vier usecases allemaal CRUD zijn is er voor gekozen om alleen het aanmaken van een speler uit te werken in een system sequence diagram. De wedstrijdleider vraagt als eerste alle spelers en de invulvelden op, het systeem laat deze vervolgens zien in een tabel. Daarna vult de wedstrijdleider de velden in en maakt een nieuwe speler aan.
Beheren van competities
Use Case 2.1: Competitie aanmaken
Primary actor: Wedstrijdleider | |
Stakeholders and Interests: De voorzitter, omdat activiteiten als competities nieuwe mensen aantrekken om bij de vereniging te betrekken. | |
Brief description: De wedstrijdleider moet een nieuwe competitie kunnen aanmaken, zodat deze kan worden ingezet voor het organiseren van schaakwedstrijden. | |
Preconditions: De wedstrijdleider heeft KlukKluk geopend en heeft het hoofdscherm open. | |
Postconditions (Success Guarantee): De wedstrijdleider heeft een nieuwe competitie aangemaakt. | |
Main Success Scenario (Basic Flow): | |
Actor Action | System Responsibility |
1. De wedstrijdleider geeft aan de competities te willen zien.
|
4. Systeem toont invulvelden voor de naam, soort competitie, aantal rondes, aantal keer dezelfde kleur, aantal punten voor winst, verlies, remise, oneven en vrijgesteld. 6. Systeem maakt een nieuwe competitie aan. |
Use Case 2.2: Competities bekijken
Primary actor: Wedstrijdleider | |
Stakeholders and Interests: Spelers, omdat zij met een duidelijk overzicht gemakkelijk kunnen zien welke competities er zijn voor een inschrijving. | |
Brief description: De wedstrijdleider wilt de competities kunnen bekijken zodat hij alle competities in een ogenblik kan zien. | |
Preconditions: De wedstrijdleider heeft KlukKluk geopend en heeft het hoofdscherm open. | |
Postconditions (Success Guarantee): De wedstrijdleider heeft een nieuwe competitie aangemaakt. | |
Main Success Scenario (Basic Flow): | |
Actor Action | System Responsibility |
1. De wedstrijdleider geeft aan de competities te willen zien. |
|
Use Case 2.3: Competitie bewerken
Primary actor: Wedstrijdleider | |
Stakeholders and Interests: Secretaris, omdat zij actuele informatie willen over de competities zodat er geen misverstanden ontstaan. | |
Brief description: De wedstrijdleider moet een nieuwe competitie kunnen aanmaken, zodat deze kan worden ingezet voor het organiseren van schaakwedstrijden. | |
Preconditions: De wedstrijdleider heeft KlukKluk geopend en heeft het hoofdscherm open. | |
Postconditions (Success Guarantee): De wedstrijdleider heeft een competitie bijgewerkt. | |
Main Success Scenario (Basic Flow): | |
Actor Action | System Responsibility |
1. De wedstrijdleider geeft aan de competities te willen zien. 3. De wedstrijdleider geeft aan een competitie te willen bewerken. 5. De wedstrijdleider vult de bewerkte gegevens van de competitie in. |
4. Systeem toont invulvelden voor de naam, soort competitie, aantal rondes, aantal keer dezelfde kleur, aantal punten voor winst, verlies, remise, oneven en vrijgesteld. 6. Systeem bewerkt de competitie met de nieuwe gegevens. |
Use Case 2.4: Competitie verwijderen
Primary actor: Wedstrijdleider | |
Stakeholders and Interests: Secretaris, omdat zij geen inactieve of incorrecte informatie over de competities willen zodat er geen onduidelijkheden komen. | |
Brief description: De wedstrijdleider moet een competitie kunnen verwijderen als deze niet meer nodig zijn binnen het systeem. | |
Preconditions: De wedstrijdleider heeft KlukKluk geopend en heeft het hoofdscherm open. | |
Postconditions (Success Guarantee): De wedstrijdleider heeft een nieuwe competitie aangemaakt. | |
Main Success Scenario (Basic Flow): | |
Actor Action | System Responsibility |
1. De wedstrijdleider geeft aan de competities te willen zien. 3. De wedstrijdleider geeft aan een competitie te willen verwijderen. 7. De wedstrijdleider bevestigt de keuze. |
4. Systeem vraagt of de gebruiker het zeker weet. 6. [keuze = ja] Systeem verwijderd de gekozen competitie. |
Extensions (Alternative Flow): Keuze is nee. | |
6a Competitie wordt niet verwijdert. |
System Sequence Diagram
Omdat deze vier usecases allemaal CRUD zijn is er voor gekozen om alleen het aanmaken van een speler uit te werken in een system sequence diagram, zodat toch duidelijk is hoe het werkt. De wedstrijdleider wil een nieuwe competitie aanmaken, daarom wordt de createCompetition functie aangeroepen.
Beheren van competitiegroepen
UC 3.1: Competitiegroepen bekijken
Primary actor: Wedstrijdleider | |
Stakeholders and Interests: De voorzitter, omdat hij goed geïnformeerd wil zijn over de competitiegroepen. | |
Brief description: De wedstrijdleiders willen de competitiegroepen kunnen bekijken zodat ze weten welke er in het systeem staan. De secretaris, omdat hij verantwoordelijk is voor het administratieve werk rondom de competities. | |
Preconditions: De wedstrijdleider heeft KlukKluk geopend en heeft het hoofdscherm open. | |
Postconditions (Success Guarantee): De wedstrijdleider ziet alle competitiegroepen. | |
Main Success Scenario (Basic Flow): | |
Actor Action | System Responsibility |
1. De wedstrijdleider geeft aan de competitiegroepen te willen zien. |
3. Systeem toont invulvelden voor de groepsletter en aantal spelers van de groep. |
Use Case 3.2: Competitiegroep aanmaken
Primary actor: Wedstrijdleider | |
Stakeholders and Interests: De wedstrijdleiders willen de competitiegroepen kunnen bekijken zodat ze weten welke er in het systeem staan. | |
Brief description: De wedstrijdleider moet een nieuwe competitiegroep kunnen aanmaken, zodat er spelers aan toegevoegd kunnen worden en zo aan de competitie toegevoegd kunnen worden. | |
Preconditions: De wedstrijdleider heeft KlukKluk geopend en heeft het hoofdscherm open. | |
Postconditions (Success Guarantee): De wedstrijdleider heeft een nieuwe competitiegroep aangemaakt. | |
Main Success Scenario (Basic Flow): | |
Actor Action | System Responsibility |
1. De wedstrijdleider geeft aan de competitiegroepen te willen zien.
|
4. Systeem toont invulvelden voor de groepsletter. 6. Systeem maakt een nieuwe competitiegroep aan met een aantal spelers van 0. |
Use Case 3.3: Competitiegroep bewerken
Primary actor: Wedstrijdleider | |
Stakeholders and Interests: Secretaris, omdat zij actuele informatie willen over de competities zodat er geen misverstanden ontstaan. | |
Brief description: De wedstrijdleider moet een competitiegroep kunnen bewerken, zodat deze aangepast kan worden wanneer dat nodig is. | |
Preconditions: De wedstrijdleider heeft KlukKluk geopend en heeft het hoofdscherm open. | |
Postconditions (Success Guarantee): De wedstrijdleider heeft een competitiegroep bijgewerkt. | |
Main Success Scenario (Basic Flow): | |
Actor Action | System Responsibility |
1. De wedstrijdleider geeft aan de competitiegroepen te willen zien. 3. De wedstrijdleider geeft aan een competitiegroep te willen bewerken. 5. De wedstrijdleider vult de bewerkte groepsletter van de competitiegroep in. |
4. Systeem toont een invulveld voor de groepsletter. 6. Systeem bewerkt de competitie met de nieuwe gegevens. |
Use Case 3.4: Competitiegroep verwijderen
Primary actor: Wedstrijdleider | |
Stakeholders and Interests: Secretaris, omdat zij geen inactieve of incorrecte informatie over de competities willen zodat er geen onduidelijkheden komen. | |
Brief description: De wedstrijdleider moet een competitiegroep kunnen verwijderen als deze niet meer nodig zijn binnen het systeem. | |
Preconditions: De wedstrijdleider heeft KlukKluk geopend en heeft het hoofdscherm open. | |
Postconditions (Success Guarantee): De wedstrijdleider heeft een nieuwe competitie aangemaakt. | |
Main Success Scenario (Basic Flow): | |
Actor Action | System Responsibility |
1. De wedstrijdleider geeft aan de competitiegroepen te willen zien. 3. De wedstrijdleider geeft aan een competitiegroep te willen verwijderen. 7. De wedstrijdleider bevestigt de keuze. |
4. Systeem vraagt of de gebruiker het zeker weet. 6. [keuze = ja] Systeem verwijderd de gekozen competitiegroep. |
Extensions (Alternative Flow): Keuze is nee. | |
6a Competitiegroep wordt niet verwijdert. |
Startrating vastleggen
Use Case 4
Primary actor: Wedstrijdleider | |
Stakeholders and Interests: Spelers: deze willen aan het einde van een seizoen hun voortgang kunnen vergelijken met het begin van het seizoen | |
Brief description: De wedstrijdleider wil aan het begin van het seizoen de startrating van elke speler vastleggen, zodat hier na het seizoen mee vergeleken kan worden | |
Preconditions: De wedstrijdleider heeft KlukKluk geopend en heeft het hoofdscherm open. | |
Postconditions (Success Guarantee): Voor elke speler is een startrating vastgesteld in de database, en deze wordt afgebeeld binnen de applicatie | |
Main Success Scenario (Basic Flow): | |
Actor Action | System Responsibility |
1. De wedstrijdleider geeft aan de algemene spelerslijst te willen zien. 3. De wedstrijdleider drukt op de knop om startrating vast te stellen 5. De wedstrijdleider bevestigt zijn keuze |
2. Systeem toont voornaam, achternaam, rating en type van de bekende spelers. 4. Het systeem toont een pop-up ter bevestiging van het vaststellen van de startratings 6. Het systeem slaat de huidige ratings van de spelers op als de startrating van het nieuwe seizoen |
Extensions (Alternative Flow): Startrating niet opslaan. |
|
5a. De wedstrijdleider drukt niet op bevestigen |
6a. Het systeem sluit de pop-up en de startrating wordt niet vastgelegd. |
Andere functionele eisen (optional)
Code | Description |
FR1 | Het programma moet in staat zijn om op een gemakkelijke manier te schakelen tussen verschillende databases, zodat de gebruikers zonder veel moeite tussen verschillende databases kunnen schakelen. |
FR2 | Het programma moet in staat zijn om alle input die door de gebruiker wordt ingevoerd te valideren voordat hij deze door stuurt naar de database zodat er geen kwaadaardige query's naar de database worden gestuurd. |
FR3 | Het programma moet in staat zijn om te draaien op zowel Windows als MacOS zodat het zoveel mogelijk gebruikers kan ondersteunen door op de meest recente OS'en te kunnen draaien. |
FR4 | Het programma moet standalone worden kunnen gelanceerd zodat de gebruiker geen externe webhosting hoeft te onderhouden. |
Non-functionele eisen
De volgende non-functionele requirements zijn geschreven volgens FURPS.
Usability
Code | Description |
NFR1 | Een gebruiker moet de resultaten van een competitie in kunnen voeren zonder elk lid of resultaat aan te hoeven klikken. |
NFR2 | Een gebruiker moet met weinig klikken tot de functies kunnen komen. |
NFR3 | Een gebruiker moet de functies kunnen gebruiken met zo min mogelijk pop-up windows. |
Reliability
Code | Description |
NFR1 |
Performance
Code | Description |
NFR2 | Alle schermen moeten binnen minimaal 2 seconden laden |
Security
Code | Description |
NFR2 | SQL-injecties moeten voorkomen worden door prepared statements. |
User interface schetsen
Wireframe spelers
In de wireframe is te zien hoe de menubalk er ongeveer uit gaat zien, met links een knop voor de homepage en daarnaast een poppetje van een speler waarna je op het spelers scherm komt. Op het spelers scherm is een tabel te zien van alle spelers die in het systeem zijn opgeslagen. Boven de tabel staan een aantal velden om een nieuwe speler te kunnen toevoegen. Als op de bewerken knop gedrukt wordt veranderen de teksten uit de tabel in velden om de tekst aan te passen.