seAuteurs:
Naam | Studentnummer |
---|---|
657079 | |
674152 |
Docenten
Naam | Functie |
---|---|
Skills begeleider | |
Procesbegeleider |
Klas | ITA-OOSE-A |
---|---|
Groepsnaam | Smalltalk |
Course | OOSE |
Datum |
|
Versie | 1.15 |
Inhoudsopgave
Inleiding
Voor het bedrijf Regterschot Racing is ons gevraagd om te gaan kijken naar mogelijke vormen van data tonen. In dit verslag gaan wij kijken welke vormen van data visualisatie er zijn en welke de beste oplossing geeft voor het tonen van de sensoren. In dit onderzoek houden we ons alleen bij de sensoren zodat we het zo specifiek mogelijk houden. Daarna gaan we een korte uitwerking maken van de uiteindelijk gekozen vorm van data visualisatie.
Hoofd- en deelvragen
Om de hoofdvraag goed te kunnen beantwoorden, zijn er een aantal deelvragen opgesteld om een deel van de hoofdvraag te kunnen beantwoorden. Allereerst moet er gekeken worden welke data er exact weergegeven moet worden in een visuele weergave. Vervolgens wordt onderzocht hoe data normaliter bij races weergegeven wordt. Hierna zullen we gaan kijken naar de verschillende API's die er zijn om data te kunnen weergeven. Tot slot zullen er van de verschillende API's die zijn gevonden kleine prototypes gemaakt worden om zo beter te kunnen achterhalen welke API het beste is voor ons om te gebruiken voor Regterschot Racing. Dit leidt tot de volgende deelvragen:
- Welke data moet er weergegeven worden in de visuele weergaven?
- Hoe wordt de data van een raceauto bij een autorace weergegeven?
- Welke API's zijn er om data visueel weer te geven?
- Hoe worden de verschillende API's geïmplementeerd?
- Wat zijn de voor- en nadelen van de verschillende geïmplementeerde API's?
Na het beantwoorden van deze deelvragen hopen we antwoord te kunnen geven op de hoofdvraag 'Welke API is voor ons het beste om verschillende soorten data van een raceauto visueel weer te geven?'
Welke data moet er weergegeven worden in de visuele weergaven?
Van bedrijf Regterschot Racing krijgen wij een aantal sensoren opgeleverd die zij opleveren aan ons waarmee wij de applicatie kunnen maken. De sensoren waar het om gaan zijn de volgende: de BWM snelheid sensor, de differentieel oliedruk sensor, de differentieel olie temperatuur sensor, de versnellingsbak olie temperatuur sensor en de brandstof druk sensor. Regterschot geeft aan dat ze de data uit deze sensoren in een realtime grafiek zichtbaar willen krijgen.
Wij verwachten de data dat gestuurd word gelijk is met alle andere sensoren van hetzelfde type. Het team kan dan hiermee nette visuele weergaven maken.
De temperatuur sensoren zullen de data sturen in Celsius (°C), de speed sensor stuurt de data op in rounds per minute (RPM) en de druk sensoren zullen hun data doorsturen in pascal (PA).
Hoe wordt de data van een raceauto bij een autorace weergegeven?
Het bekijken, onderzoeken, voorspellen en berekenen van de verschillende data die een raceauto verstuurd is bijna een vak apart (Mitchell, 2022). Bij een Formule 1 race wordt er in één weekend zo'n 1,5 terabyte aan data geproduceerd door de verschillende raceauto's. Elke auto heeft zo'n 300 sensoren aan boord die snelheid, wielsnelheid, brandstofverbruik, aerodynamische weerstand en nog veel meer meten. Dit alles wordt verstuurd naar een team van Data Analytici, die vanuit deze gegevens per race-seizoen meer dan 11,8 miljard verschillende data punten (d.w.z. verschillende informatie-eenheden) uitlezen.
Het uitlezen van die data punten is een van de belangrijkste onderdelen van de hele race. Het team van data analytici kan de performance van de auto verbeteren door bijvoorbeeld minder snel te gaan rijden op een stuk waar teveel luchtweerstand wordt gemeten.
De verschillende stromen aan data die samen komen bij het team, moeten op een overzichtelijke manier weergegeven worden, om zo snel mogelijk conclusies te kunnen trekken en voorspellingen te kunnen maken. Betrouwbaarheid is hier dus een absolute topprioriteit.
Bij het team van McLaren wordt Alteryx gebruikt om de data weer te geven. Alteryx is een data automation platform dat grote datastromen kan analyseren. Volgens Tom Stellard, Race Engineer van McLaren, is het grootste voordeel van Alteryx de mogelijkheid om de data te kunnen manipuleren om zo voorspellingen te kunnen doen. Als een analyticus de luchtweerstand een fractie verlaagt, kan hij meteen zien waar dit invloed op heeft en hoe groot deze invloed is.
Welke API's zijn er om data visueel weer te geven?
Hoe worden de verschillende API's geïmplementeerd?
Wat zijn de voor- en nadelen van de verschillende geïmplementeerde API's?
Conclusie
Bronnenlijst (nog alfabetiseren!!!)
Mitchell, S. (2022, 10 augustus). Data Analytics: Managing F1’s Digital Gold. Racecar Engineering. https://www.racecar-engineering.com/articles/data-analytics-managing-f1s-digital-gold/