Versions Compared

Key

  • This line was added.
  • This line was removed.
  • Formatting was changed.

Inleiding

De werkwijze van de DDOA OOSE projecten is agile, specifiek zelfs Scrum. Op deze pagina vind je een aantal templates en de ervaringen van docenten en studenten met Scrum.

...

Voor alle onderwijseenheden ligt de doorlooptijd vast, namelijk 9 weken. In DDOA OOSE zijn de requirements niet vast en zijn de problemen dergelijk complex dat er vaak noodzaak tot redesign en refactoring is. Daarnaast moeten de studenten meerdere competenties aantonen, zoals Analyseren/Onderzoeken, Ontwerpen en Realiseren/Testen. Een waterval-aanpak was dehalve niet op zijn plaats, dus toen er gekeken werd naar een iteratieve en incrementele werkwijze zijn de volgende opties overwogen:

...

Zoals vaker bij methoden uit de literatuur passen ze slechts deels op het project, zo ook bij de DDOA OOSE projecten. We hebben besloten elementen uit verschillende werkwijzen te combineren, maar Scrum bleek een prima ruggegraat:

  • focussen op "the definition of done", waarmee kwaliteit expliciet gemaakt wordt;
  • rollen als scrum master en product owner lenen zich goed voor het aantonen van social skills zoals planmatig werken, samenwerken, communiceren;
  • verschillende feedbacklussen zoals de daily standup, sprint review en retrospective;
  • van XP kunnen naadloos rules ingepast worden zoals refactoring, unittesting, pair programming, codeconventions en integrate often;
  • Scrum geeft te weinig structuur voor junior developers, dus is er een voorbeeldplanning gegeven met daarin verschillende deliverables uit UP zoal het SAD en het Vision document.

Templates

...

...