Versions Compared

Key

  • This line was added.
  • This line was removed.
  • Formatting was changed.

...

Dit testplan vormt de kern van de kwaliteitsbewaking van het gemaakte product. Het doel van dit testplan is niet alleen om fouten te identificeren maar ook om te zorgen dat de kwaliteit en functionaliteit van het systeem blijft voldoen aan de verwachtingen. In dit testplan staan functionele en unit tests van het systeem beschreven.

Functionele tests

Usecase 1

1.1 Spelers bekijken

...

Tabel met alle spelers en invulvelden worden getoond.

1.2 Spelers toevoegen

...

Tabel met alle spelers en invulvelden worden getoond.

...

Voornaam: Henk
Achternaam: de Jong
Rating: 100
Type: Lid

...

Nieuwe speler is aangemaakt.

...

Tabel met alle spelers en invulvelden worden getoond.

...

Voornaam: 
Achternaam: de Jong
Rating: 100
Type: Lid

...

Melding "Voornaam is leeg of te lang"

...

Tabel met alle spelers en invulvelden worden getoond.

...

Voornaam: Henk
Achternaam: 
Rating: 100
Type: Lid

...

Melding "Achternaam is leeg of te lang"

...

Tabel met alle spelers en invulvelden worden getoond.

...

Voornaam: Henk
Achternaam: de Jong
Rating: 999999
Type: Lid

...

Melding "Rating is te laag of te hoog"

1.3 Spelers verwijderen

...

Tabel met alle spelers en invulvelden worden getoond.

...

Melding "Weet je het zeker?"

...

Yes wordt gekozen

...

Speler is verwijderd.

...

Tabel met alle spelers en invulvelden worden getoond.

...

Melding "Weet je het zeker?"

...

Cancel wordt gekozen

...

Speler is niet verwijderd.

1.4 Spelers bewerken

...

Tabel met alle spelers en invulvelden worden getoond.

...

De waarden van de velden veranderen naar de data van de geselecteerde speler.

...

Voornaam: Henk
Achternaam: de Jong
Rating: 100
Type: Lid

...

Gegevens van speler zijn aangepast.

...

Tabel met alle spelers en invulvelden worden getoond.

...

De waarden van de velden veranderen naar de data van de geselecteerde speler.

...

Voornaam: Henk
Achternaam: 
Rating: 100
Type: Lid

...

Melding "Rating is te laag of te hoog"

Usecase 2

2.1 Competitie aanmaken.

...

Tabel met alle competities en invulvelden worden getoond.

...

Naam: Competitie 1
Type: Periodecompetitie
Aantal ronden: 5
Startdatum: 2024-01-01
Winst: 1.0
Remise: 0.5
Verlies: 0.0
Oneven: 1.0
Vrijgesteld: 1.0

...

Nieuwe Competitie is aangemaakt.

2.2 Competities bekijken

...

Tabel met alle competities en invulvelden worden getoond.

2.3 Competities bewerken

...

Tabel met alle competities en invulvelden worden getoond.

...

De waarden van de velden veranderen naar de data van de geselecteerde Competitie.

...

Naam: Competitie 1

Type: Periodecompetitie

Aantal ronden: 5

Startdatum: 2024-01-01

Winst: 2.0

Remise: 1.0

Verlies: 0.0

Oneven: 1.0

Vrijgesteld: 1.0

...

Gegevens van competitie zijn aangepast.

2.4 Competitie verwijderen

...

Tabel met alle competities en invulvelden worden getoond.

...

Melding "Weet je het zeker?"

...

Yes wordt gekozen

...

Competitie is verwijderd.

...

Tabel met alle competities en invulvelden worden getoond.

...

Melding "Weet je het zeker?"

...

Cancel wordt gekozen

...

Competitie is niet verwijderd.

Usecase 3

Competitiegroepen bekijken

...

Tabel met groepen van de competitie worden getoond.

Competitiegroep aanmaken

...

Tabel met groepen van de competitie worden getoond.

...

Invulvelden worden laten zien

...

De competitiegroep is aangemaakt

Competitiegroep bewerken

...

Tabel met groepen van de competitie worden getoond.

...

Invulvelden worden laten zien

...

De competitiegroep is aangepast

Competitiegroep verwijderen

...

Tabel met groepen van de competitie worden getoond.

...

Melding "Weet je het zeker?"

...

De competitiegroep is verwijderd

...

Tabel met groepen van de competitie worden getoond.

...

Melding "Weet je het zeker?"

...

De competitiegroep is niet verwijderd

Usecase 4

Spelers van competitiegroep bekijken

...

Tabel met groepen van de competitie worden getoond.

...

In de linker tabel worden de beschikbare spelers voor de groep laten zien
In de rechter tabel worden de spelers in de groep getoond.

Spelers toevoegen aan competitiegroep

...

Wij zullen alleen de gemaakte Java code testen binnen dit project omdat dit het meeste in lijn ligt met de kern van de opdracht. De database zou mogelijk ook verder kunnen worden getest echter gaan wij dat niet doen.

Binnen dit project streven wij voor een code coverage van minimaal 80%.


Unit Tests 

Binnen ons project hebben wij de unittests compact gehouden en testen wij per klasse individueel de methoden die zich daarin bevinden. Met een testmethode zoals deze zal er snel achter worden gekomen wat er fout is binnen een methode als een van de tests niet wordt gehaald. Ook is dit handig wanneer er veranderingen worden gemaakt aan bestaande code, omdat de tests dan niet volledig zullen falen, maar alleen de veranderde gedeeltes.


Functionele tests

Wij hebben per usecase ook functionele tests gemaakt. Deze testen zijn gebaseerd op de usecase detailleringen en moeten de uitvoering van de applicatie 

...

Tabel met groepen van de competitie worden getoond.

...

In de linker tabel worden de beschikbare spelers voor de groep laten zien
In de rechter tabel worden de spelers in de groep getoond.

...

Spelers: Jane Smith, Michael Johnson

...

De spelers zijn toegevoegd aan de groep en zijn te zien in de rechter tabel, en niet meer in de linker tabel.

Spelers verwijderen van een competitiegroep

...

Tabel met groepen van de competitie worden getoond.

...

In de linker tabel worden de beschikbare spelers voor de groep laten zien
In de rechter tabel worden de spelers in de groep getoond.

...

Spelers: Jane Smith, Michael Johnson

...

De spelers zijn verwijderd uit de groep en zijn te zien in de linker tabel, en niet meer in de rechter tabel.

Usecase 5

Startrating vastleggen

...

Tabel met spelers wordt getoond

...

Melding "Weet je het zeker?"

...

"Ja" wordt gekozen

...

Startrating is vastgelegd, en wordt getoond op het scherm

...

Tabel met spelers wordt getoond

...

Melding "Weet je het zeker?"

...

"Nee" wordt gekozen

...

Melding wordt afgewezen, spelerstabel wordt getoond op het scherm.

Usecase 6

Ronde resultaten invoeren

...

Tabel met groepen van competitie wordt getoond

...

Tabel met ronden in groep wordt getoond

...

Tabel met wedstrijden in ronde wordt getoond

...

Wedstrijd: 1

Resultaat: 1-0

...

Resultaat van wedstrijd is "1-0", Rating is aangepast

Usecase 7

Resultaat externe ronde invoeren

...

Interne speler: 1 | Bas Berends (403)

...

Externe rating: 100

...

Resultaat: 0 - 1

...

Interne speler: 1 | Bas Berends (403)

...

Externe rating: 100

...

Resultaat: 0 - 1

...

Usecase 9

Gegevens publiceren op website

...

Usecase 10

Printen ronde-indeling

...