Contact: imd.dabq@gmail.com
Deze opdracht wordt samen met groep studenten van het Immersive Media Design (IMD) project van onze CMD-opleiding. De IMD-groep is een soort Product Owner voor de OOSE-groep.
De schatten van Gelderland - Waar de geschiedenis tot leven komt
Wij zijn Damiën Dekker, Arjan van Ee, Baukje Velds en Quint Wessels, tweedejaars IMD- studenten aan de HAN te Arnhem. Onze klas gaat in de projectfase aan de slag met opdrachten van Erfgoed Gelderland. Van deze opdrachten hebben wij gekozen voor ‘De schatkamers van Gelderland’. In dit document vertellen we jullie meer over Erfgoed Gelderland zelf, over ons concept en over onze ideeën voor als jullie als OOSE ICT studenten je bij ons aansluiten in de projectfase.
Erfgoed Gelderland
Erfgoed Gelderland is een koepelorganisatie voor musea en andere erfgoedorganisaties, met als doel erfgoed op de kaart te zetten. Speerpunten in het beleid zijn: verbinden, borgen, bewaren, beleven en leren. Samen met alle musea en erfgoedbeheerders wilt Erfgoed Gelderland het verhaal van de geschiedenis van Gelderland vertellen. Gelderland heeft namelijk een interessante geschiedenis, en het is belangrijk dat deze geschiedenis op verschillende manieren toegankelijk wordt gemaakt.
De opdracht
Om een beter beeld te krijgen van de opdracht en wat Erfgoed Gelderland hiermee wilt bereiken, hebben wij een afspraak gehad met Charlotte van Dijk, Maud Heldens en Jette Jansen. Erfgoed Gelderland heeft momenteel negen projecten lopen om het verhaal van Gelderland te vertellen. Deze negen projecten zijn verdeeld in drie subdoelen: beschrijven, betrekken en bereiken. De schatkamers van Gelderland valt onder het betrekken.
Erfgoed Gelderland vraagt ons om met behulp van een digitale applicatie de topstukken van diverse musea te promoten en zo mensen te stimuleren om deze musea te bezoeken. Het ontwerp moet breed inzetbaar en toekomstbestendig zijn.
Momenteel zijn er dertig deelnemende musea die elk gemiddeld vijf topstukken hebben aangeleverd. Alle topstukken komen uit verschillende periodes van de geschiedenis. Uit de lijst met alle topstukken hebben wij een selectie gemaakt van topstukken uit de tijd van graafschap en hertogdom. In de projectfase werken we de topstukken uit deze selectie uit.
Doelgroep
Erfgoed Gelderland wilt een zo breed mogelijk publiek aanspreken, waaronder scholen, families en (buitenlandse) toeristen, zodat zij de geschiedenis van Gelderland in de applicatie kunnen beleven. De focus ligt op mensen die geïnteresseerd zijn in historie en cultuur.
Ons concept
Wij maken een interactieve applicatie met een bibliotheek waarin verhalen tot leven komen. De gebruiker kan deze bibliotheek zowel via de website als via de mobiele app bezoeken. De topstukken van de musea staan in de boeken. Met behulp van foto’s, animaties en video’s duikt de gebruiker letterlijk in de boeken en beleeft hij/zij op een avontuurlijke manier de geschiedenis van de topstukken. De gebruiker wordt tijdens diens uitstapjes naar het verleden vergezeld door een archeoloog/tijdreiziger (denk aan The Librarian) die de hem/haar begeleidt en extra informatie geeft over de topstukken. Naast de bibliotheek is er een forum waarop kennis kan worden gedeeld en de gebruikers kunnen discussiëren over de topstukken en hun mysteries.
De gebruiker kan een persoonlijk account aanmaken om zowel op de website als in de app in te loggen. In de applicatie kan de gebruiker opdrachten (quests) voltooien en hiermee munten verdienen. Met deze munten kan de gebruiker historische voorwerpen kopen om de bibliotheek verder in te richten. Voorbeeld opdrachten zijn het reageren op een forum, het bekijken van een video en het bezoeken van een museum. Bij deze laatste opdracht kan er via de app een QR-code of NFC-chip gescand worden om de opdracht te voltooien.
De belangrijke informatie van de topstukken is altijd beschikbaar. Gebruikers die alleen geïnteresseerd zijn in de in de informatieve kant van de applicatie kunnen deze in de boeken terugvinden zonder interactieve video’s te bekijken, opdrachten uit te voeren, enzovoorts.
ICT Mogelijkheden
In de projectfase gaan wij dit concept uitwerken tot een prototype. De applicatie communiceert de inhoud (geschiedenis van Gelderland) op een zo boeiend mogelijke manier (‘immersive’) en gebruikt daarvoor verhaal- en/of game-achtige technieken. Het moet de gebruiker aanspreken en zodanig prikkelen om het topstuk in het desbetreffende museum te gaan komen opzoeken.
Onze verwachting is dat jullie ons kunnen ondersteunen bij en/of software kunnen maken voor de volgende punten:
- Account database - Community platform
- QR-code/NFC-chip - Reageer en share functie
Misschien dat jullie ons hierin kunnen aanvullen. Wij zijn namelijk niet volledig op de hoogte van jullie kwaliteiten en vaardigheden.
Slotwoord
Wij kijken er naar uit om met jullie als OOSE ICT studenten samen te werken en we zijn erg benieuwd naar wat jullie vinden van ons concept. De samenwerking tussen CMD en ICT lijkt ons een leuke en educatieve uitdaging en tevens een goede voorbereiding voor de toekomst in het vakgebied. We hopen dat jullie geïnteresseerd zijn om mee te doen. Voor vragen en dergelijke kunnen jullie contact met ons opnemen via imd.dabq@gmail.com.