Door Thijmen
1.4.1. Achtergrond
Wim is backend developer, heeft opdracht bedacht voor ons
Vraag 1:
Waarom wilt u dit project laten maken? Welk probleem is er dat het noodzakelijk is om hier een technische oplossing voor te maken? (wat is de urgentie hiervan?)
Door Wim bedacht. Documenten voor hr, google docs spreadsheets voor bezetting, declaratie formulieren, etc.
Ze willen een handig systeem voor al die informatie, ook voor verlof
Hij moet product owner en hr nu zelf mailen, dat moet automatisch gaan in het vervolg → slack koppeling zou handiger zijn
Doel is 1 plek voor alles, geen losse documentjes overal
Vraag 2;
Wat is de schaal waar we op kunnen rekenen? Gaat het om een limiet van 10, 100, 1000 mensen?
Orde grootte van enkele tientallen, ga uit van 20 personen
Aantal documenten < 10
Vraag 3:
Wordt er verder gebouwd op een al bestaande applicatie (waar ons systeem aangekoppeld wordt) of wordt het een geheel nieuw applicatie?
Momenteel zijn er allemaal losse spreadsheats -> stuurt ie op
Vraag 4;
Heeft u zelf al een API waarvan wij gebruik maken?
Hij gaat documentjes toesturen van de huidige data
1.4.2. Algemeen
Vraag 5:
Heeft u al voorbeelddata die tijdens de implementatie van het portaal als referentie kan worden aangehouden? Hoe ziet de huidige informatiestructuur eruit? Waar moet de data vandaan komen?
Documenten worden doorgestuurd
Vraag 6;
Heeft u al iets in gedachte voor de front-end van het portaal? zijn er bijvoorbeeld mockups beschikbaar?
Nog niet over nagedacht, kijk naar beheersbaarheid
Een wizard voor andere documenten toevoegen zou mooi zijn
- Focussen op uitbreidbaarheid op makkelijke manier
1.4.3. Flexwerkplekken
Vraag 7;
Zijn er mensen met vaste plekken op het kantoor of werken jullie alleen maar met flexwerkplekken?
Alleen flex plekken
Mensen gaan vaak op dezelfde plek zitten, maar hoeft niet
Truc is om als eerste op kantoor te zijn
Onderscheid tussen gewone flexwerk plek, en focus plek
Vraag 8;
Hoe ziet een flexwerkplekken schema er uit? Heeft u hier een voorbeeld van?
- Komt een voorbeeldje van hoe de plekken er nu uit zien
1.4.4. Declaratie
Vraag 9;
Welke gegevens zijn er nodig voor een declaratie en is hier een voorbeeld van? Welke reismogelijkheden moeten er zijn qua declaratie?
Formulier, met naam + kilometers (woon/werkverkeer)
Dan per dag of je thuis hebt gewerkt of op kantoor
Berekend automatisch hoever je hebt gereden als je op kantoor zat
Thuis werk dag = 2 euro vergoeding (moet een instelbare waarde zijn)
Kilometervergoeding moet ook instelbaar zijn
- 3de optie is als je voor jdi naar een klant/seminar/anders hebt gereist (is momenteel nog geen onderscheid in)
OV en auto moet apart berekend worden
Voor OV moet je pas of kaartje gebruiken als bewijst (screenshot ofzo, bestand uploaden)
Nooit op 1 dag thuis en op kantoor, kan wel dat je thuis werkt en nog steeds reiskosten hebt
(geen thuis en reiskosten op dezelfde dag, dat doen ze bij jdi niet)
Vraag 10;
Is het verplicht om de kilometers te laten berekenen via een API? Of mag een werknemer ook zelf de kilometers invullen?
Voor iedere medewerker op dezelfde manier -> zij kiezen ANWB routeplanner (wij mogen ook google gebruiken als dat makkelijker is dan ANWB)
Checken of google api afwijkt van de ANWB api, dus ff paar adressen testen om te kijken of berekening overeenkomt met ANWB
Voorkeur voor google api
Vraag 11:
Moet de optie er zijn om reiskosten gelijk te declareren wanneer een werknemer een werkplek reserveert?
Einde van de maand
Vraag 12:
Hoe zit het met een key voor de API, de google maps API kost geld en de ANWB API is lastig te vinden. Is er een key beschikbaar of moeten wij een alternatief zoeken?
Het zoeken naar anwb api resulteert in www.reisafstanden.nl/
Zie vraag 10
1.4.5. Slack
vraag 13;
In de opdracht staat dat er een Slack koppeling moet zijn voor het sturen van een bericht bij Goed/Afkeuring van een aanvraag. Gaat dit specifiek om een verlof aanvraag of om aanvragen in het algemeen?
Vooral verlof aanvragen
- Aantal flows voor verschillende vragen (iedere flow heeft een status die bijhoudt waar een bericht naartoe gestuurd moet worden)
Slack heeft lagere prioriteit want daar is al een ander team voor
Vraag 14:
Krijgen wij toegang tot, of een eigen instantie van slack om zoals in de opdracht werd aangegeven een bericht te sturen bij goed/afkeuring?
Eerst zelf een slack omgeving opzetten
Later kunnen we misschien een key krijgen voor een nieuwe slack instantie
1.4.6. Afronding
Vraag 15;
Heeft u voor bovenstaande componenten een prioritisering? welke onderdelen zijn het meeste van belang in het hr portaal?
Bezetting is belangrijk, door kunnen administreren naar het declaratie formulier
Beginnen met bijhouden van de bezetting
Inrichten zodat het voor hun instelbaar kan worden, zodat ze zelf andere flows kunnen toevoegen
Vraag 16;
Binnen welk termijn reageert u op mails? I.v.m. randvoorwaarden
Per email, binnen 24 uur antwoord
Iedere 2 weken een sessie, via videocall doen
Aan het einde van het project geven we een presentatie op locatie
Volgende meeting:
- 2 uur op maandag 25 april
Add Comment