Contact: Rody Middelkoop - Rody.Middelkoop@han.nl
Opdracht
Inleiding
De opdrachtgever was ook een van de ontwikkelaars van het semester Object-Oriented Software Engineering (OOSE) in het kader van de nieuwe deeltijd. Daarbij is er bewust voor gekozen om bij de ontwikkeling gebruik te maken van Educational Patterns en als methodische aanpak Assessment-Driven Course Design (zoals het eigenlijk sowieso hoort te zijn). Ze zijn begonnen met het bepalen van de leeruitkomsten (en eenheden ervan) en hebben dan vervolgens beoordelingsdimensies en beoordelingscriteria (in de vorm van rubrics) vastgesteld, gevolgd door een globale planning van toetsmomenten. Op basis van de vooraf vastgestelde inhoud en de beoordelingscriteria werd dan een lesplanning en bijhorende didactiek bepaald. Hierbij zijn ook elementen van Hybrid Pedagogy toegepast (als uitbreiding op Blended Learning). Om ervoor te zorgen dat dat deze goed aansluit bij de manier waarop wordt beoordeeld (Constructive Aligment) zijn in de lesplanning ook per onderdeel de bijhorende beoordelingscriteria aan de lesinhoud gekoppeld.
Tijdens het strikt volgen van dit proces zijn de auteurs tegen een aantal problemen en vragen aangelopen. Zo waren er verschillende formaten voor OWE-beschrijvingen, was er geen duidelijk formaat voor beoordelingscriteria, geen formaat voor lesplanning en geen simpel overzicht over in hoeverre nu alle beoogde leeruitkomsten (en daarmee impliciet ook de beoordelingscriteria) zijn meegenomen in de lesplanning en didactische aanpakken. Om dit te realiseren moesten een aantal bestanden worden gecreëerd waarbij het formaat regelmatig moest worden aangepast zodat het de doelen goed ondersteunde. De consistentie tussen alle onderdelen moest handmatig worden gecontroleerd, wat snel liet zien dat dit onderdeel nogal foutgevoelig is. Vooruitkijkend is ook geconstateerd dat een aantal hybride aspecten zoals Iterative Grading ook de kans op een foutgevoelige administratie met een flinke overhead hebben.
Opdrachtbeschrijving
In plaats van het werken met verschillende formaten en aantallen Word- en Excel-bestanden zou het handiger zijn om een systeem te hebben welke de administratieve onderdelen van het ontwikkelproces op een goede manier ondersteunt. De gegevens en formaten worden daarbij als data opgeslagen en documenten gegenereerd. Naast het helpen bij een goede methodische aanpak voor het ontwikkelen van onderwijs en het besparen van onnodige extra controles moet het systeem ook deze features bevatten en/of ondersteunen:
- er kan makkelijker collaboratief gewerkt worden zonder problemen met versiebeheer;
- inhoud en vorm zijn gescheiden, wijzigingen in formaten (bijv. OWE-beschrijvingen, beoordelingsformulieren etc.) zijn zo veel makkelijker te realiseren omdat deze gegenereerd worden;
- inconsistenties kunnen geautomatiseerd gedetecteerd worden, bijv. of er voldoende onderwijs voor alle beoordelingsdimensies wordt gegeven of dat er lessen zijn die niet bijdragen aan de leerdoelen;
- de data kunnen ook direct gebruikt worden bij het realiseren van nieuwe aanpakken zoals Iterative Grading, waarbij transparantie voor en stimulatie van groei bij de student centraal staan;
- delen van onderwijsonderdelen tussen opleidingen of opleidingsprofielen wordt vereenvoudigd;
- door verschillende formaten te ondersteunen en ook op andere onderdelen flexibiliteit te bieden (bijv. algemene ontwerpaanpak, maar ook aanpassings- of uitbreidingsmogelijkheden voor specifieke opleidingen) zou dit tool HAN-breed ingezet kunnen worden;
- gegevens uit het systeem zouden op lange termijn ook gekoppeld kunnen worden aan andere gebruikte systemen zoals onderwijsonline (bijv. automatisch genereren en plaatsen van OWE-beschrijvingen) of Alluris (eindbeoordelingen volgens de rubrics geautomatiseerd overnemen incl. onderbouwing).
Overige Info
Voor deze casus is een gedeeltelijke C4-view beschikbaar:
- Context: https://structurizr.com/share/38382/diagrams#SystemContext%20ICDE
- Containers: https://structurizr.com/share/38382/diagrams#Container%20ICDE
- Documentatie: https://structurizr.com/share/38382/documentation#%2FICDE%20Core:All
Technische Constraints/ Wensen
- Geen