You are viewing an old version of this page. View the current version.

Compare with Current View Page History

Version 1 Current »

Bedrijfsbeschrijving

HAN

Arnhem

Ben Nieuwhof

Context

Informaticastudenten in het eerste jaar hebben een aantal programmeervakken. Programmeren wordt door velen gezien als een kunstje maar meestal blijken analytische vaardigheden van doorslaggevender belang om tot een goed resultaat te komen. Daarnaast is het iets dat veel oefening vraagt. Eigenlijk moet je er dagelijks mee bezig zijn.

Wat voor studenten ook fijn is, is wanneer zij zelf een inschatting kunnen maken van hun vorderingen. Om dit laatste te ondersteunen is het de bedoeling dat zij zich zelf kunnen toetsen.

Een manier om dit te toetsen is een quiz. Nu zijn er natuurlijk genoeg quizzen te vinden op internet (zoals socrative.com) maar deze bieden net niet de mogelijkheid om naast kennis ook (programmeer)vaardigheid te toetsen. Het is de bedoeling dat het nieuw te ontwikkelen systeem dit wel kan. De opdracht is waarschijnlijk te groot voor één projectperiode. Het is echter wel de bedoeling dat er in ieder increment iets werkends wordt opgeleverd. Aan het eind van het project zal er in ieder geval een functionerend quiz systeem moeten liggen.

Opdracht


Cursussen zijn opgedeeld in hoofdstukken c.q. modules. Het aantal modules hierin kan variëren. Wanneer een student zijn kennis en vaardigheid voor zo’n module wil testen, logt hij/zij in, selecteert een cursus en de betreffende module. Hierna krijgt hij een serie vragen gesteld. Deze vragen kunnen verschillend van aard zijn. Zoals multiple choice, meerder antwoorden goed, (programmeer)regels redigeren, een klein programmaatje schrijven. In de toekomst kunnen er nog meer vraagsoorten worden bedacht. Het moet mogelijk zijn dat er een tijdslimiet wordt gesteld aan de beantwoording van een vraag. Na beantwoording van de vraag door de student wordt dit antwoord geëvalueerd. Afhankelijk van de quiz, wordt dit direct getoond of pas aan het eind van de quiz. (Bij een quiz die een strak tijdspad aanhoudt moet je niet onderbroken worden door deze evaluatie)
Of een quiz afgelopen is, kan aan diverse zaken liggen. Je hebt quizzen met een vooraf vastgesteld aantal vragen. Je kunt ook een quiz hebben die een bepaalde tijd duurt waarna vastgesteld wordt hoeveel juiste antwoorden in deze tijd zijn gegeven. Nog een andere variant is dat een quiz doorgaat totdat een ingesteld aantal vragen op rij juist beantwoord zijn. Mogelijk volgen er nog andere varianten in de toekomst.
Studenten mogen een quiz, afhankelijk van de instelling één of meerdere keren uitvoeren. Om te voorkomen dat de antwoorden uit het hoofd worden geleerd, dienen de vragen in een steeds wisselende volgorde worden getoond. Ook de (keuze)antwoorden worden in een wisselende volgorde getoond zodat de ene keer antwoord b juist is en de andere keer antwoord d.

Docenten kunnen de quizzen samenstellen. Zij kunnen een cursus toevoegen en deze opdelen in modules. Zij kunnen de betreffende vragen in de quiz ingeven en alle karakteristieken de hierbij nodig zijn. Ook kunnen docenten (per klas) kijken hoe de vorderingen zijn van de studenten. Hierbij heeft de docent inzicht i het aantal eer dat een student een quiz gemaakt heeft en het resultaat. Daarnaast is een docent geïnteresseerd in de statistiek per vraag in zijn klas. Hierdoor kan hij vaststellen welk onderwerp nog een keer extra aandacht verdient. Daarnaast moet er de gelegenheid komen om ook overkoepelende statistieken op te vragen.

Aan het project worden de volgende randvoorwaarden gekoppeld:

  • De software moet kunnen draaien op een open platform 
  • Studenten moeten hun quiz kunnen maken via een werkstation (PC, Mac etc.) en via hun smartphone of tablet 
  • Beheer moet plaats kunnen vinden vanaf een werkstation 
  • Statistieken moeten kunnen worden opgevraagd via een werkstation 
  • De software dient zodanig ontworpen te zijn dat de eventuele uitbreidingen relatief eenvoudig kunnen worden gerealiseerd. 

Concrete opdracht:

  • Bepaal de cases in dit project. 
  • Maak een realistische inschatting van de hoeveelheid functionaliteit die kan worden gerealiseerd binnen de beschikbare tijd (ook gegeven de niet-functionele eisen). Bepaal samen met de opdrachtgever hierin een
  • prioriteitstelling. Kom met de opdrachtgever tot een voorstel voor de sprintindeling. 

Keywords

  • Java





  • No labels