Context
Bij klanten is Info Support vaak initiatiefnemer om innovatieve concepten te introduceren. Eén van de innovatiegebieden waar Info Support actief mee bezig is, is digitale identiteit. Hierbij kan je denken aan snel klant worden of aan het gebruiken van een digitale identiteit in bedrijfsprocessen (lees: toegang krijgen tot bijvoorbeeld je desktop).
Een vorm van jezelf identificeren met een digitale identiteit is het gebruik maken van biometrische kenmerken. Biometrische herkenning is een veilige en gebruiksvriendelijke manier van inloggen, mits goed toegepast. De partij waarin voor deze opdracht mee wordt samengewerkt heet Veridium. Met VeridiumID heb je geen wachtwoord meer nodig, maar alleen jezelf: je hand, je iris, je gezicht. Jij bent zelf het wachtwoord. Geen wachtwoord is sterker dan de biometrische eigenschappen die jou uniek maken.
Case
Om iemand toegang te verschaffen tot systemen en diensten, zijn vaak specifieke procedures ingericht. Zo kan iemand alleen een toegangspas verkrijgen of een bankrekening of verzekering afsluiten als grondig gecontroleerd is dat het echt degene is die zegt dat hij/zij is.
Bij dergelijke procedures is het, tot nu toe, vaak noodzakelijk dat iemand, met zijn ID-card of passpoort, naar een kantoor gaat om zich te identificeren. De persoon wordt dan herkend door de medewerker a.d.v zijn ID-card/Paspoort en zijn identiteitsbewijs wordt gecontroleerd op echtheid en juistheid (niet nagemaakt en niet gestolen).
Dit proces heet ‘onboarding’. Dit is een relatief kostbare aangelegenheid. Ook is, achteraf, slecht te garanderen dat het de persoon echt is: hij kan de toegangspas bijvoorbeeld aan iemand anders geven.
Het is dus voor bedrijven en overheidsorganisaties zeer aantrekkelijk om ‘online boarden’ te gaan inzetten, mits dezelfde waarborg wordt gegeven: is het echt de persoon en is het identiteitsbewijs echt en niet gestolen.
Opdracht
Realiseer een toepassing om op basis van biometrische identiteit om online onboarden mogelijk te maken. Denk daarbij aan de volgende ‘flow’:
- Nieuwe gebruiker meldt zich online aan bij de dienst via de app van de dienst
- Hij moet een foto maken van zijn identiteitskaart (voor en achterkant)
- Vervolgens wordt gevraagd om zijn gezicht en hand ‘te enrollen’ à de app leert dan iemands gezicht en vingers. (Verdium Face matching Library en Veridium 4F Library)
- Tijdens het enrollen van zijn gezicht, wordt er ook een korte video opgenomen van zijn gezicht.
- Foto’s en codes van identiteitsbewijs en het filmpje van zijn gezicht worden (versleuteld) en naar de VeridiumID server gestuurd.
- De dienstverlener ontvangt:
- Foto’s ID kaart en Filmpje gezicht
- Bevestiging dat document echt en juist is (dit wordt automatisch opgevraagd via de dienst http://24idcheck.com
- Medewerker vergelijkt filmpje van gezicht met foto op identiteitsbewijs en valideert.
- Aanvrager krijgt bevestiging (PushNotification) dat de registratie geslaagd is.
- Aanvrager kan nu voortaan inloggen in de portaal van de dienstverlener*
* Je kan hierbij denken aan een zogenaamde “mijnomgeving” van een bedrijf, of bijvoorbeeld toegang voor medewerkers op het intranet van buitenaf.
Het levert, naar verwachting, voor Info Support en Veridium veel toegevoegde waarde als op basis van biometrische identiteit toegang gegeven kan worden tot een portaal, terwijl de identiteit van de bezoeker gegarandeerd is. Hiermee wordt vorm gegeven aan een showcase om een concept als biometrische herkenning in combinatie met, online onboarding en het verlenen van toegang, en daarop handelen binnen een portaal te demonstreren.
Technologieën
- Java
- Android
Mogelijkheid tot uitbreiding van de opdracht
Uiteraard is in goed overleg ruimte om eigen invulling te geven binnen de grenzen van deze context.