DROP - voorbereiding op een gesprek
D(Doelen):
Wat wil ik met het gesprek bereiken?
- De bedoeling van het gesprek is dat wij de onduidelijkheden die wij zijn tegen gekomen in de gegeven opdracht opgehelderd willen krijgen.
Wat moet het mij opleveren?
- Wij leveren voor dit gesprek een agenda op met punten die wij onduidelijk vinden zodat de klant zicht daar op kan voorbereiden.
Wanneer ben ik tevreden met het resultaat?
- Zodra wij alle onduidelijkheden hebben verhelderd en de klant geen nieuwe input meer heeft.
Waaraan merk ik dat ik mijn doel zal hebben bereikt?
- Het doel van ons gesprek is behaald zodra wij en de klant een tevreden resultaat hebben.
R(Rollen):
- Notulist (Bram Bakker)
- Voorzitter (Thomas Droppert)
- Doorvrager (Martin van Lijden)
O(onderwerpen):
De bestaande website
Endpoints/API
Huidige database
UX/UI Applicatie
- Hoe ziet de huidige database eruit? Kunnen wij een toegang krijgen tot een copy van deze database zodat we de API hierop kunnen afstemmen.
- Hoe wilt u de data terugzien in de applicatie.
- Wat ziet u als betrouwbaar en snel in de applicatie.
- Hoe ziet u de applicatie voor u? Bijvoorbeeld in de vorm van een dashboard?
- Hoe ziet de website er momenteel uit. Hoe verwacht deze informatie te ontvangen.
P(Procedures):
Waar vindt het gesprek plaats?
(Afwachtend vaan response)
Hoe lang kan, mag, moet het duren?
Wij gaan ervan uit dat het gesprek ongeveer negentig minuten zal duren, waarbij er tien minuten zijn om te introduceren en losjes het gesprek te beginnen, daarna hooguit een uur voor het stellen van vragen aan de opdrachtgever en tot slot twintig minuten aan uitloop.
Welke hulpmiddelen heb ik nodig gezien voorgaande punten? (schrijfblok, bord, recorder etc.)
- De notulist zal een laptop gebruiken.
- Opnameapparatuur.
- Genoeg stoelen dat iedereen een plek heeft.
Gaan we aan tafel zitten?
Hoe? (tegenover elkaar, in een hoek? Etc.)
Wat is voor mij en de gesprekspartner een prettige manier om te zitten?