...
Het doel van het SDD is om een gedetailleerde technische beschrijving te geven van het ontwerp van de ontwikkelde Klukkluk applicatie. Dit document bevat een schema van de databasestructuur, gepaard met diagrammen die de structuur van de Java-applicatie detailleren. Ook is dit document bedoeld voor toekomstige ontwikkelaars om een beeld te scheppen van de opbouw van de applicatie, en om gemaakte keuzes door de projectgroep toe te lichten.
Architectural Overview
<Provide a high level overview of the architectural design, for instance by means of an architectural sketch. Make sure you show at least all sub-systems, and links to external systems. The sketch can be informal. The use of UML is not required.>
Detailed Design Description
...
Design Class Diagrams
App package
In de App package zitten vooral de main klassen van de applicatie zoals de MainWrapper en de Controller klassen. Om de applicatie te starten moet de main methode van de MainWrapper klasse aangroepen worden. In de Controller klassen staat alle code waarmee de front-end geregeld wordt. Voor elk scherm in de applicatie is een aparte controller gemaakt die communiceert met het front-end bestand. Op deze manier is de code van elke scherm gescheiden van elkaar.
DTO package
De methodes die in de classes klassen zitten van de DTO package zijn niet opgenomen in het bovenstaande diagram. Dit is niet opgenomen aangezien dit alleen maar getters en setters zijn en voor de rest geen lastige methodes bevatten. De DTO's zijn de Data Transfer Objects en bestaan om de data vanuit de database over te dragen naar de applicatie. De getters en setters zijn dus nodig om de variabelen binnen de classes klassen te vullen zodat deze data gebonden kan worden aan deze classesklassen.
Entities
De Entity klassen zijn eigenlijk een soort representatie van de database. De attributen van de entity klassen moeten overeen komen met de kolommen uit de database. De repositories gebruiken deze entities om data uit de database op te halen en daarom zijn deze entities dus gemaakt. Door entities samen met JPA te gebruiken kan er makkelijker gewisseld worden tussen database systemen omdat de JPA taal zelf regelt met welk database systeem gecommuniceert wordt.
Exceptions
In dit class diagram staan de exceptions die binnen het systeem gebruikt worden. De DatabaseException wordt gebruikt voor foutmeldingen die omhoogkomen bij het gebruik van de database. Naast de DatabaseException is er ook nog een ResourceException en een UserInputException. De ResourceException is net zoals de DatabaseException een RuntimeException en handelt foutmeldingen af die ontstaan door ontbrekende data. Stel dat er bijvoorbeeld een FXML bestand mist binnen de applicatie moet er wel een manier zijn om deze error op te vangen. Hierbij wordt dan dus de ResourceException gebruikt. Als laatste is er ook nog een UserInputException. Deze exception wordt gebruikt voor foutmeldingen die te maken hebben met de input die de gebruiker van de applicatie (onbedoeld) creëert. Stel dat de gebruiker een fout maakt met het invoeren van een rating, bijvoorbeeld dat deze per ongeluk wat letters invoert waar die niet de bedoeling is, dan wordt er met de UserInputException gewerkt om deze error af te handelen.
Mappers
De mappers zijn verschillende classes klassen die inkomende objecten omzetten naar een ander type object. Neem bijvoorbeeld de CompetitionTypeManger, deze class heeft een methode genaamd setCompetitionType die een entity ontvangt en een CompetitionTypeDTO teruggeeft. Een entity is informatie direct uit de database, een DTO bevat informatie die nog naar de database moet gaan. Om deze informatie te manipuleren wordt een entity dus eerst naar een DTO omgezet zodat er binnen de applicatie mee kan worden gewerkt. Vervolgens kan dit dan weer in de database worden gezet. Om dit zo te laten werken moet er dus wel een mogelijkheid zijn om de entities om te zetten naar DTO's. Daar zijn deze classes klassen dus voor.
Repositories
De repository functies beheren alle queries die uitgevoerd moeten worden op de database. Geen van de andere klassen kunnen direct op de database queries uitvoeren. Deze klassen kunnen gebruik maken van de methodes binnen de repository klassen om deze taken uit te voeren. De klassen kunnen ook de foutmeldingen van de database afhandelen door de exceptions te gebruiken uit de exceptions package binnen ons systeem. Dit zou dan de DatabaseException zijn.
Services
De services zijn de connectie tussen de controllers en de repositories ofwel de database. Deze laag zit er tussen om bijvoorbeeld te valideren of de data wel klopt.
Utils
In de Utils package staan verschillende soorten klassen. Er is bijvoorbeeld voor gekozen om hier de RatingCalculator klasse in te zetten omdat deze niet echt bij een andere package past. De RatingCalculator is gemaakt op basis van het sequence diagram van hoofdstuk 3.5.3. Omdat het maken van de indeling voor een toernooi gebruik maakt van een aparte java applicatie moesten er een aantal klassen gemaakt worden om tussen de twee systemen te kunnen communiceren. De gemaakte communicatie klassen zijn hierdoor opgenomen in de "Swiss" package binnen de utils.
...
In dit diagram word uitgelegd hoe het uploaden van de verschillende tabellen zit. Wanneer de gebruiker op de upload knop drukt wordt de pageservice aangeroepen met de geselecteerde competitie. De pageservice roept de methodes aan die horen bij het competitietypen. Deze methodes geven html files terug. Aan het einde wordt ook nog de globale ranglijst gemaakt aangezien dit voor alle typen gemaakt moet worden. Daarna worden de files geupload met behulp van de htmlservice.
Database Design
Zie hier het gemaakte PDM. Samen met het PDM bestand in de bestandenlijst dat o.a. te openen is via Powerdesigner zou het duidelijkheid moeten brengen over hoe het systeem in elkaar staat.
...
Binnen de applicatie is gebruik gemaakt van layered architecture, waarbij we ervoor hebben gekozen om het project in te delen in de packages die in het eerder getoonde package diagram te zien zijn. De packages zijn opgesplitst op basis van functionaliteit, waarbij de controller-klassen bijvoorbeeld bij elkaar in het app-package staan en de repositories in het repository-package. Op deze manier vonden wij het als projectgroep makkelijk om binnen het project de juiste klassen terug te vinden, en is het duidelijk waar nieuwe klassen zouden worden toegevoegd.
...
TODO
USECASE 9 - Gegevens publiceren op website
Voor het publiceren van gegevens hebben wij gekozen om de tabellen die rokade maakt na te maken zover als dit mogelijk is. Aangezien niet elke competitietype dezelfde tabellen vereist hebben wij ervoor gezorgd dat alleen de tabellen aangemaakt worden die nodig zijn voor het geselecteerde type. Dit hebben we gedaan door gebruik te maken van een switch functie. Wanneer je een competitie meegeeft aan de publicatie service kiest deze service de goede tabellen. Daarnaast word de globale ranglijst altijd aangemaakt aangezien deze iedere keer geüpdatet moet worden wanneer er nieuwe wedstrijden zijn gespeeld.
USECASE 10 - Printen ronde indeling
...
Voor het genereren van een competitionlayout van een toernooi is een extern programma gebruikt, omdat het genereren van een zwitserse indeling wellicht te foutgevoelig zou zijn als het geprogrammeerd werd door iemand die niet volledig thuis is in het domein. JaVaFo, gemaakt door Roberto Ricca, is een in Java geprogrammeerde matchmaking software. Het heeft als input een document nodig dat specifiek is aan de schaakorganisatie Fide (.trf). Om dit te genereren zijn er een aantal classes klassen aangemaakt om dit te regelen. "DocumentMaker" kan met wat speciale DTOs waar de data in is opgeslagen een string genereren waarmee JaVaFo een indeling kan maken. "JaVaFoDocuPlayer" en "JaVaFoDocuResult" zijn DTO's om de data van spelers en ronderesultaten op te slaan. JaVaFo maakt van de input van DocumentMaker een output string die vervolgens vertaald kan worden naar match DTO's.
...