Versions Compared

Key

  • This line was added.
  • This line was removed.
  • Formatting was changed.
Comment: eind versie

...

Het onderzoek is van voldoende kwaliteit, er zijn op basis van bronnen de kenmerken van drie soorten database systemen onderzocht. Op basis van de bevindingen is er een besluit gevormd. Om een hoger cijfer te geven voor dit deelproduct ga ik de volgende keer meer bronnen raadplegen en de gevonden resultaten afwegen in een tabel, om zo tot een keuze te komen. Omdat er nu een afweging is gemaakt op basis van de bronnen en eigen verwachtingen.

...

Voor het SDD zijn er in het plan van aanpak criteria opgesteld. Deze criteria staan in de onderstaande tabel en komen uit het plan van aanpak. Per criteria geef ik een cijfer, de losse cijfers vormen gezamenlijk het eindcijfer.

...

De uiteindelijke code van alle onderdelen samen geef ik een 7 op het moment van schrijven, omdat alle code functioneel is. Er ontbreken op sommige vlakken ontwerp principesontwerpprincipes, zoals het toepassen van interfaces. Zo hebben de mappers geen interface waardoor ze niet voldoen aan het open closed principe. Er zijn nog refactor mogelijkheden op het voor de frontend code. Doordat ik front end development ben gaan leren, had ik niet alle kennis om de code de eerste keer perfect op te bouwen. Hierdoor zijn enkele componenten groter dan nodig en is het nog nodig om deze componenten op te delen in kleinere componenten, i.v.m. tijd tekort neem ik dit mee als leerpunt voor volgenhet een volgende front end opdrachtenopdracht.

Voor het eindoordeel is het nodig om het product te beoordelen op basis van de specificaties in het SRS. Hiervoor heb ik de onderstaande criteria opgesteld.

...

Zoals omschreven houden we iedere morgen een daily standup, en is er in de eerste week een beeld gevormd van het op te leveren product. Na het overleg hebben we een vragenlijst doorlopen met de opdrachtgever om er zeker van te zijn dat er geen onduidelijkheden zijn. In de eerste week zijn we erachter gekomen dat het houden van een mid-daily standup niet nodig is op het moment, als iemand ergens mee klaar is geeft die persoon het aan en vertelt diegene aan welke taak de persoon gaat werken. Op het moment van schrijven is er een retrospective gehouden, tijdens de retrospective heb ik feedback ontvangen en ben op basis hiervan een leerdoel gaan formuleren §7.1. Een verbeterpunt voor het werken met de projectmethode is het aanhouden van de uit te werken use cases tijdens de nieuwe sprints. Het is namelijk voorgekomen dat er twee use cases zijn vastgesteld in de eerste sprint. Het doel van scrum is ook om dan alleen de use cases te werken die zijn vastgesteld. Tijdens de eerste sprint is het namelijk voorgekomen dat er aan taken zijn gewerkt die niet op de planning staan. Daardoor was er een database schema databaseschema opgesteld voor het hele domein en niet voor de onderdelen uit de use case, hetzelfde geldt voor het domeinmodel en de schermontwerpen. Wat hiervan het gevolg kan zijn is dat er wijzigingen komen in de implementatie en daardoor kan er tijd verloren gaan door overbodig werk. Om dit te voorkomen is er tijdens de tweede retrospective afgesproken dat er in de rest van de sprints aan de gekozen use cases gaan werken. Met als doel overbodig werk te besparen en doelgericht te werk kunnen gaan.

...

Voor het eerste gesprek met de opdrachtgever was het nodig om te verdiepen in de opdracht, hieruit volgen een aantal vragen. Om de opdrachtgever te laten weten waar hij aan toe is heb ik voorgesteld een gespreksagenda te maken met daarin de onderwerpen die aan bod komen, met de tijd de we hebben per onderdeel om het gesprek optimaal te benutten. Door tijden erbij te zetten kunnen we ervoor waken dat er niet te lang over een onderwerp wordt gesproken. Door de vragen en de agenda aan te leveren weet de opdrachtgever waar hij aan toe is, en wat er wordt verwacht. Het resultaat is dat, de opdrachtgever bij aanvang van het gesprek aangeeft dat wij de eerste groep zijn die een gespreksagenda toe stuurt. Hij gaf aan dat hij hier zeer content mee is. Wat ik hieruit meeneem is, dat ik bij volgende kennismakingsgesprekken met een opdrachtgever een gespreksagenda ga opstellen, omdat dit als professioneel wordt ervaren en zo weten beide partijen wat er besproken wordt. Wat ik volgende keer anders zou doen is bij de vragenlijst enkele vragen toevoegen die andere vragen tegenspreken. Als er dan in het gesprek blijkt dat de juiste en onjuiste vraag beide goed zijn, dan weet ik dat het nodig is om door te vragen omdat er dan toch onduidelijkheden zijn.

...

Voor het project heb ik de rol kwaliteitsmanager op me genomen. Zoals omschreven in het plan van aanpak "Eindverantwoordelijke voor de kwaliteit van het project. Belangrijke rol bij de code reviews.". In de functie-omschrijving van een kwaliteitsmanager (Functieomschrijving voor Kwaliteitsmanager | Indeed, z.d.) staat dat de kwaliteitsmanager de bedrijfsprocessen gaat monitoren die invloed hebben op de kwaliteit van een product. Hierbij hoort het uitvoeren van kwaliteitsanalyses en het voorzien van kwaliteitsverbeteringen aan de implementatie. Ik wil er tijdens dit project achter komen hoe de rol kwaliteitsmanager invloed heeft op de uiteindelijke implementatie. Om dit doel te behalen heb ik het leerdoel dat te lezen is in §6.2 opgesteld. De situatiebeschrijving uit §7.2.2.1. beschrijft hoe ik aan mijn leerdoel heb gewerkt en tevens komt hier mijn rol als kwaliteitsmanager naar voor. Het opstellen van deze documentatie heeft een positief effect op de verdere werkzaamheden. Wat verbeterd kan worden is dat de API-documentatie niet mee is genomen tijdens het reviewen. Met als gevolg dat er van enkele endpoints geen documentatie beschikbaar is. Wat ik de volgende keer anders ga doen is ervoor zorgen dat de documentatie onderdeel wordt van de taak. Door het als verplicht onderdeel op te nemen is het nodig dat er een review komt. Door ervoor te zorgen dat er een review komt vinden de groepsleden mogelijke fouten en/of gebreken in de documentatie.

...

Om de traceerbaarheid mogelijk te maken zijn er user strories opgesteld op basis van de usecases, op basis van de user stories zijn er taken opgesteld. Het is de afspraak dat in in Jira branches worden aangemaakt per taak. Zo is het nu te zien welke branche bij welke taak hoort. Het is voorgekomen dat ik via Github desktop of Bitbucket branches heb aangemaakt, het gevolg hiervan is dat er bij die taken niet terug te vinden in Jira. Ik ben hier op aangesproken door een groepslid. Hierna was het mij duidelijk wat hier mis mee is, en ben vanaf dat moment taken gaan aanmaken in Jira. Zoals te zien is in de onderstaande afbeeling, is het niet duidelijk welke branches horen bij een taak. Na het toepassen van de feedback worden branches aangemaakt zoals de onderste rij is te zienee. Ik heb hiervan geleerd hoe ik software traceerbaar maak. In vervolg project ga ik taken aanmaken vanuit Jira om ervoor te zorgen dat het overzichtelijk blijft welke taak bij welke branche hoort. Zoals te lezen in §7.2.2.1 heb ik ervoor gezorgd dat er API-documentatie wordt opgesteld, door dit voor te stellen is er traceerbaarheid mogelijk gemaakt voor de communicatie tussen front- en backend.

...

Ik heb de taak op me genomen om het mogelijk te maken om werkplekken toe te voegen. Tijdens het uitwerken merkte ik op dat er naast een naam voor de werkplek, er ook een soort nodig is om de werkplek aan te koppelen. Op basis van de toelichting van de opdrachtgever leek het me overbodig om een soort toe te kennen, omdat de opdrachtgever aangeeft dat hun bijvoorbeeld een algemene werkplek hebben en een focuswerkplek. Dus mij lijkt het dubbelop om een ruimte zo te noemen en dan ook nog aan te geven dat het een van de soorten hetzelfde is. Dit heb ik aangegeven aan de personen die bezig zijn met de backend van dit onderdeel, hieruit kreeg ik de reactie dat het handig is om te hebben. Hier was ik het niet geheel mee eens, maar heb het voor lief genomen. Om de situatie terug te koppelen maak ik gebruik van een conflicthanteringsmodel (Vogelzang, 2022) Wat ik heb gedaan is de stijl vermijden en toegeven toepassen. Door de stijl vermijden en toegeven toe te passen is er tijd gewonnen, en een mogelijke discussie vermeden. Ik was er bang voor dat ik er bij de stijl doordrukken een discussie zou ontstaan doordat, de andere groepsgenoten aangaven dat, ze over dit onderwerp meermaals te hebben besproken. Als ik terug kijk op deze situatie besluit ik dat, de volgende keer als er een zelfde soort situatie is een middenweg voor te stellen en dus de stijl compromis sluiten toepassen. Met als compromis het besluit bij de opdrachtgever neer te leggen. Op die manier kan er ook geen onderlinge discussie ontstaan over wat de opdrachtgever mogelijk wilt. Daardoor hoeft er ook geen conflict vermeden te worden en krijgt de opdrachtgever de implementatie zoals gewenst.

...

Ik ben zeer tevreden met het resultaat dat we opleveren aan de opdrachtgever. In hoofdstuk 3 heb ik toelichting gegeven op het eindproduct en hieruit blijkt dat het doel van het hele project is behaald, het is voor de opdrachtgever niet meer nodig om meerdere spreadsheets bij te houden. Tijdens de retrospectives hebben we ons als groep kunnen ontwikkelen en ik ook als persoon door de feedback rondesfeedbackrondes. Hierdoor ben ik op het leerdoel gekomen om te gaan visualiseren, door dit te gaan doen had ik minder moeite om nieuwe onderdelen op te pakken met het front end framework. Van de feedback rondes feedbackrondes heb ik ook geleerd hoe ik een balans kan vinden tussen vragenstellen vragen stellen aan andere personen en het zelf uitzoeken. Ook heeft het nut gehad om een vragenkanaal op te stellen.

...

Verder heb ik deze periode als plezierig ervaren, er heerste een fijne sfeer in de groep. We hebben gingen iedere dag een gewandeld pauze naar de Coop in de pauzewandelen, in deze tijd kon iedereen even zijn gedachtes verzetten en kon iedereen weer geconcentreerd verder. De meeste dagen hebben we aan het eind van de dag de laatste 15 minuten een afsluitend spel gedaan om met gezamenlijk af te schakelen.

...