Versions Compared

Key

  • This line was added.
  • This line was removed.
  • Formatting was changed.
Versie1.0
GroepsnaamSmalltalk
Naam
Studentennummer599907
E-mailbmh.bakker@student.han.nl
KlasITA-OOSE-A-s 2022
Docenten
Datum

 

Course gegevensOOSE

Table of Contents

Inleiding

Voor het OOSE-project ben ik een van de teamleden van het team Smalltalk. Onze opdracht is vanuit het bedrijf Regterschot Racing. Regterschot Racing wil de data van de sensoren die in een raceauto zitten kunnen zien op een, door ons te maken, website. De sensoren in de auto wordt uitgelezen door andere studenten. Door het gebruik van een broker kunnen wij deze data op de website tonen. Naast dat de data op de website wordt getoond wordt er ook geacht dat deze betrouwbaar is. Ook zullen er sensoren zijn die twintig keer per seconde data versturen. Het is van belang dat al deze data zo snel mogelijk op de website getoond wordt. 

...

Tijdens het project ben nog geen grote uitdagingen tegen gekomen. Het eerste onderdeel waar ik mogelijk problemen zou verwachten was Angular. Angular is het front-end framework wat wij gebruiken voor de website. Angular was ons nog niet bekend. Martin is hier mee begonnen en de rest van het team heeft tijd gestoken in de tutorial op de website van Angular zelf (https://angular.io/start). Naast dat deze tutorial en de extra Tour of Heroes tutorial (https://angular.io/tutorial) enorm veel duidelijke informatie geven is er ook veel over te vinden op verschillende websites. Dit alles maakt dat Angular niet moeilijk te leren was. Wat wel een obstakel kan worden is dat wij dit keer niet een database hebben met alle data. De meeste data die wij zullen gaan krijgen gaat over een broker komen die in C++ is gemaakt. Deze taal is ons niet bekend en wordt ook niet door ons gemaakt. Het is afwachten hoe we met deze broker kunnen communiceren en of de data dan ook goed en snel genoeg binnen komt. Dit is nog iets waar we problemen tegen zullen kunnen komen. Ook heb ik door omstandigheden niet de hele opdracht kunnen maken van DEA. De kennis die ieder zou moeten hebben heb ik grotendeels wel. Ook denk ik dat als het zo mocht zijn dat ik vast loop er genoeg teamleden zijn die mij wel zouden kunnen en willen helpen. Verder zijn er tijdens dit blok niet veel andere obstakels die ik nu kan voorzien. Ik verwacht dat er verder weinig problemen kunnen zijn. 

Deelproducten

Plan van Aanpak

Tijdens het eerste deel van het project is het Plan van Aanpak (PvA) een van de belangrijkste onderdelen om goed en duidelijk te maken. In het PvA zet je een aantal basis dingen op. Dit geeft het team duidelijkheid over wat er moet gebeuren maar ook wat er niet moet gebeuren. Dit geeft ook een terugkoppeling aan de opdrachtgever, Is dit wat de opdrachtgever wil, of hebben we het niet goed begrepen? Snappen we überhaupt voor wie we het maken? Naast deze vragen maak je ook een aantal afspraken voor in je team. Willen we dat we de hele periode 1 scrummaster hebben, of elke week een andere? Willen we altijd dezelfde tijd op school zijn of bepaalt de scrummaster dat? Welke afspraken hebben we en wanneer is iets "klaar". Dat zijn allemaal vragen die je in het PvA tegen gaat komen.

...

Als ik kijk naar een PvA zijn er een aantal dingen die belangrijk vind. Zo is het belangrijk om de opdrachtgever duidelijk te maken wat wij zien als opdracht en hoe wij het bedrijf van hen voor ons zien. Als hier fouten in staan kunnen deze zo snel mogelijk worden opgelost om uiteindelijk de opdracht duidelijk te krijgen. Ook is het belangrijk om de opdrachtgever vertrouwen te geven. Als een opdrachtgever bij een bedrijf een goed gevoel heeft dat hij daadwerkelijk krijgt wat hij verwacht dan is hij vaak verzekerd genoeg om met dat bedrijf in zee te gaan. Ook is het belangrijk om aan de opdrachtgever duidelijk te maken wat wij als team nodig hebben. Het kan zijn dat wij bepaalde hard- en software nodig hebben om ons systeem te kunnen testen. Als ik terug kijk naar wat wij hebben op kunnen leveren als PvA ben ik daar best tevreden over. Er zijn zeker een aantal punten, zoals het kunnen aanscherpen van wat we gaan opleveren in hoofdstuk 6. Daarnaast hadden we ook meer tijd moeten nemen om de afspraken binnen onze groep aan te scherpen. 

SRS

Het SRS is een belangrijk document bij het maken van een product als hier gestructureerd gewerkt wordt. Tijdens de uitleg deed mij een onderdeel hiervan wel verbazen. Tijdens deze opdracht is het eigenlijk de bedoeling dat tijdens het maken van het product het SRS (en SDD) wordt aangepast. Normaal zou je eerst het SRS (en SDD) maken en daarna aan de hand daarvan gaan programmeren, in plaats van een stukje SRS maken en dat gelijk implementeren. Het is natuurlijk wel zo dat dit soort bestanden tijdens een project veranderen en aangepast worden. De gebruiker kan bijvoorbeeld toch iets er bij willen of wil iets net even wat in elkaar hebben zitten. Dit geeft als resultaat dat er dingen aangepast moeten worden in bijvoorbeeld het SRS.\Het maken van een SRS tijdens het programmeren, afwisselend waar je aan werkt kan ook problemen met zich mee brengen doordat je niet weet wat er nog meer moet komen. Het kan zo zijn dat het SRS compleet en goed is voor de eerste tien stukken code, maar dat door stuk elf veel aangepast moet worden. Om dit te voorkomen zou je misschien toch liever een compleet SRS hebben alvorens je gaat programmeren. Het is voor ieder van ons geen favoriet onderdeel, maar nodig.

Op het moment dat wij het SRS (tussentijds) gingen opleveren wisten we eigenlijk al dat de kwaliteit hiervan zwaar onder de maat was. Er was veel feedback van docenten die we hier in hebben kunnen verwerken. Eén van de belangrijkste dingen in een SRS is misschien wel dat alles coherent en consequent is. In het SRS moet je namelijk dezelfde termen gebruiken als in het PvA. Dit was bij ons niet het geval. Ook is het zo dat we in het SRS verschillende termen hebben gebruikt voor dezelfde gebruiker zonder deze verder toe te lichten. Dit zorgt ervoor dat iemand niet goed zou kunnen begrijpen wat het uiteindelijke product nou wordt. Dit is echter wel de hoofdbedoeling van een SRS. De opdrachtgever heeft een opdracht, deze werk je voor een opdrachtgever (en mogelijk andere programmeurs) uit in een SRS. We moeten als groep alles op alles zetten om dit document duidelijk en goed te krijgen omdat ook andere groepen dit document zullen moeten gaan gebruiken. De documentatie is voor deze opdracht dan ook belangrijker dan de code zelf.

Code

Code is (wat de opdrachtgever betreft) een stuk minder belangrijk dan de documentatie zelf. Het is dan ook zo dat we hier in principe minder goed hebben gekeken wat betreft de kwaliteit van. We zijn beginnen met opzetten van zonder te bedenken hoe de structuur van de mappen en bestanden er uit komt te zien. Ook hebben we niet gekeken naar de kwaliteit van de code zelf. Momenteel is er bijvoorbeeld veel dubbele (en daardoor slechte code) te zien. Als ik nadenk of we gebruik maken van design pricniples zoals GRASP of SOLID dan denk ik dat deze er per ongeluk hier en daar inzitten. Daarnaast was het ook voor de kwaliteit van de code beter geweest als we niet alleen meer tijd hadden besteed aan het opzetten van regels voor code en kijken hoe we dingen zoals GRASP en SOLID zouden kunnen gebruiken, maar ook hadden we meer tijd moeten nemen voor het bedenken van hoe onderdelen zouden moeten werken. Als ik hier bijvoorbeeld kijk naar de login zijn er veel te veel iteraties en aanpassingen geweest. Dit heeft gezorgd voor code die onnodig is en soms stukken code die compleet niet gebruikt werden door het systeem. Dit had, helemaal als ik terugkijk op de vorige lessen, gelijk beter gemoeten.

Eindproduct


Projectmethode

We zijn deze periode aan het werk gegaan met scrum. Scrum is een methode waar je een to-do lijst hebt. Iedereen weet wat er nog moet gebeuren. Als je een taak oppakt sleep je deze naar "in progress". Door dat te doen kan iedereen zien wie waar mee bezig is. Na het afronden kan de taak naar het vak "ready to review". Dit houdt in dat het maken van de taak klaar is, maar dat deze nog wel moet worden gereviewd. Hierna kan de taak terug naar "in progress" omdat er nog aanpassingen moeten worden gedaan, of naar done wat aangeeft dat de taak volledig goed is. Deze methode werkt goed. Op elk moment van de dag kan er gekeken worden wie waar mee bezig is, wat er nog gedaan moet worden en wat niet afkomt. Tijdens de Daily stand up bespreken we elke ochtend wie waar mee bezig was, of er problemen waren en wat ze die dag gaan doen. Naast dat we dit bespreken hebben we het ook over het aantal gereserveerde uren, en de gewerkte uren. Voor elke taak staat een aantal uren. Als je met een taak bezig bent geweest geef je het aantal uren op dat je er aan gewerkt hebt. Aan het eind kunnen we kijken of de schatting overeenkomt. Als je minder uren hebt gebruikt is er niks aan de hand. Echter, als er meer uren zijn gebruikt dan verwacht, dan is er dus een probleem ontstaan. We kunnen dan overleggen met hoe het zit en wat er anders moet. Kunnen we dit probleem nog eens tegenkomen, of was het een complexere, eenmalige uitdaging? Dit zorgt ervoor dat de hele groep op de hoogte is van de voorgang.

Rollen

In het Plan van Aanpak (PvA) Hebben we een aantal rollen beschreven. In ieder geval de rol scrummaster die iedereen zal krijgen tijdens het project. Deze rol krijg ik als derde van 30-11-22 tot 09-12-22. Iedereen heeft een aantal niet beschreven rollen zoals, onderzoeker, programmeur en reviewer. Dit zijn rollen die niet beschreven staan omdat ze een standaard zijn. Tijdens het gehele project wil ik ook een beetje proberen het voortouw te nemen op sommige punten. Ik heb met het zicht op de vorige projecten dit gedaan omdat ik merk dat er anders nog wel eens gaten ontstaan in de code of documenten. Ik wil tijdens dit project meer vragen en duidelijkheid creëren voor zowel mijzelf als anderen.

...

Tijdens de tweede sprint ben ik vooral bezig geweest met programmeren en reviewen. Ik heb ook deze sprint verder geen specifieke rol gehad. Ook heb ik natuurlijk geprobeerd hier meer het voortouw te nemen en meer vragen te stellen waarom iets op een manier gedaan is. Dit laatste werkt heel goed tijdens het reviewen van bijvoorbeeld de login aan de backend. Ik heb hier niet alleen gekeken naar of de code werkt en of deze netjes is tot op bepaalde hoogte, maar ook hoe deze werkt. Hierdoor zijn er een aantal punten naar boven gekomen die vervolgens weer leidde tot andere punten. Dingen zoals geen gehashte wachtwoorden. Dit heb ik bijvoorbeeld in de groep aangekaart met de vraag wat we hier alle van vonden. Zelf heb ik een enorme voorkeur (en het is eigenlijk ook wel een must) voor gehashte wachtwoorden. Dit is dan ook aangepast. Normaal had ik hier waarschijnlijk minder of niks van gezegd.  

Competenties

OOSE P-06. De student past de aangereikte ontwikkeltools om het project te organiseren toe.

...

Tijdens het maken van een project is het controleren van andermans werk een belangrijk onderdeel. Niet alleen de code maar ook gewoon documenten zijn belangrijk om te controleren. Bij documenten let je in eerste instantie of het foutloos en duidelijk is geschreven. Lange zinnen kunnen bijvoorbeeld onduidelijk worden als er geen of slecht gebruik wordt gemaakt van leestekens. Fouten in de tekst zijn vaak slordig en onnodig. Ook deze maken de tekst minder makkelijk en minder fijn te lezen. Als een woord of concept niet duidelijk is voor de gemiddelde lezer kan ook hier niet veel over gezegd worden. Dit zijn de meeste dingen waar je naar kijkt tijdens het reviewen van geschreven documenten. Als er een spelfout in staat kan je deze direct aanpassen. Gaat het echter over de inhoud of missen er dingen is het handig om hier commentaar over te schrijven. Iemand anders kan vervolgens de problemen verhelpen en dan kunnen mensen weer reviewen. Bij het reviewen van code is de spelling en dergelijke minder belangrijk. Duidelijke namen voor documenten en variabelen zijn bijvoorbeeld wel heel handig. Ook moet de foutafhandeling gedaan zijn en het testen van de code. Ook moet de code werken met andere componenten die geschreven zijn en moet er gekeken worden dat de code geen andere dingen kan overschrijven, Ook hier wordt er goed gekeken naar dingen die onnodig zijn, missen of misschien anders moeten of kunnen. Ook hier kan weer commentaar worden toegevoegd waar nodig. Tijdens dit project wil ik meer focus leggen op het reviewen wanneer nodig. Eerdere projecten is dit niet heel nauwkeurig gedaan wat kan zorgen voor problemen,

Leerdoelen

Leerdoelen

Tijdens de eerste paar weken van dit project heb ik al geprobeerd om te werken aan mijn leerdoelen. Helaas heb ik bij de IPV's te horen gekregen dat dit niet veel heeft geholpen voor mijn team. Bij de IPV's kreeg ik bijvoorbeeld nog steeds te horen dat niet iedereen heel duidelijk wist waar ik mee bezig was. Dit is dus iets wat ik beter of meer zal moeten doen, Wel heb ik gehoord dat ik af en toe goeie ideeën inbreng in de groep. Dit is mijn tweede leerdoel en zal ook vooral mij blijven mengen met de gesprekken en discussies.

...

  • Mij mengen met gesprekken en vragen stellen over de ideeën van anderen
  • Mijn eigen ideeën over het onderwerp benoemen en onderbouwen met argumenten

Kernkwadranten

Kernkwadrant 1

Kernkwaliteit


Valkuil


Sympathiek




Meegaand






Agressief





Assertief

Allergie


Uitdaging

...

Kernkwaliteit


Valkuil


Behulpzaam





Bemoeizucht





Eigenwijs






Vertrouwen

Allergie


Uitdaging


Conclusie

Tijdens de volgende paar sprints denk ik dat ik vooral door moet gaan zoals ik nu bezig ben. Er zijn zeker een aantal punten, zoals mijn eigen leerdoelen, waar ik wat meer op kan focussen. Ik denk dat we als groep goed begonnen zijn, maar ook dat het nog beter kan worden. We weten nu een beetje hoe iedereen in de groep in elkaar zit en wat iedereen zijn sterke en zwakkere punten zijn. Voor de hele groep zijn er in eerste instantie al dingen te verbeteren. Eén van deze onderdelen zijn bijvoorbeeld de DSU's. Als we de deze verbeteren kunnen we veel meer duidelijkheid halen op punten. We zullen beter weten wie waar mee bezig is en of we de komende sprint gaan halen of niet. Ik denk dat wij als groep bezig zijn om op het eind een product op te kunnen leveren waar Regterschot Racing ook daadwerkelijk wat aan heeft.

We gaan nu als groep echt beginnen met het programmeren, testen en reviewen van code. Deze periode is waarschijnlijk de leukste voor ons en is ook zeker belangrijk. De periode van onderzoeken en oefenen is klaar. Het is ook belangrijk om vooral meer te gaan programmeren en te reviewen om deze competenties later aan te kunnen tonen. Uiteraard zal ook meer moeten gaan werken aan mijn leerdoelen om ook op deze manier deze doelen te gaan halen.

Factsheet

Nummer

Competentie

Link naar het product

Beschrijving eigen bijdrage

1.

OOSE P-01

De student voert een project uit op basis van Scrum en een plan van aanpak en evalueert 
en reflecteert hierop, op individueel en projectniveau.

Plan van aanpak


Tijdens het maken van het plan van aanpak heb ik vooral mee geholpen met nadenken en bijvoorbeeld het verbeteren van spelling, tekst, maar ook inhoudelijke stukken. De opzet van hoofdstuk 5, randvoorwaarden, heb ik bijvoorbeeld dan wel weer geschreven. Ook heb ik de eerste versie van hoofdstuk 2, achtergrond van het project, geschreven.

2.

OOSE P-02

De student analyseert de eisen en wensen voor de software van een systeem, en 
documenteert deze in een Software Requirements Specification (SRS).

Software Requirements SpecificationVoor het Software Requirements Specification heb ik tijdens de eerste twee sprints niet veel gedaan. Welk heb ik tijdens de eerste sprint al een review gedaan, wat te zien is aan de comments onderaan het bestand.
3.

OOSE P-03 

De student onderzoekt voor het project relevant (technologie)keuzes en rapporteert
hierover gestructureerd.

  1. Onderzoek data transfer
  2. Websocket
  3. Broker
  1. Het onderzoek data transfer heb ik zelf opgesteld en geschreven. Nadat hier reviews over zijn geweest heb ik deze ook weer aangepast.
  2. Dit is de map van de Websocket. Deze code is geschreven als prototype om de basis werking hiervan te ontdekken en beter te begrijpen.
  3. Dit is de map van de Broker. Deze code is geschreven als prototype om de basis werking hiervan te ontdekken en beter te begrijpen.
4.

OOSE P-04

De student ontwerpt de software van een systeem en documenteert deze onder andere 
met behulp van UML diagrammen en decision templates in een Software Design Specification (SDD).


5.

OOSE P-05

De student implementeert een gedistribueerd systeem, evalueert het ontwerp en de 
realisatie daarvan en zorgt voor traceerbaarheid daartussen en naar de functionele en niet-functionele 
eisen.

GEMAAKTE CODE LINKEN

6.

OOSE P-06

De student past de aangereikte ontwikkeltools om het project te organiseren toe.

Confluence

Jira

Bitbucket


7.

OOSE P-07

De student bewaakt continu de kwaliteit van de software en het proces door o.a. reviews 
en gestructureerd testen en stuurt waar nodig bij. 

REVIEWS LINKEN


8.

OOSE P-08

De student kan zich zelfstandig verder verdiepen in de beroepstaak

GEBRUIK VAN DE TECHNIEKEN IN HET PROJECT