Versions Compared

Key

  • This line was added.
  • This line was removed.
  • Formatting was changed.

...

Ik heb de afwachtende houding wat achter me kunnen laten. Na het uitvallen van Helen en het zijn van SCRUM-master merkte ik dat ik het voortouw nam en snel antwoord gaf op vragen. In een tweede gesprek met de nieuwe skills-begeleider gaf ik snel antwoord op de gestelde vragen en reageerde ook goed op de andere groepsleden als deze aan het spreken waren. Ik merkte nog wel dat ik er soms wat moeilijk tussen kwam, omdat ik niet graag door anderen heen praat. Dit is soms wel nodig, omdat het moment om te reageren anders weg is en ik niet meer de gelegenheid heb binnen dat gesprek om mijn mening te delen. Ik zou graag in het volgende project graag daar op willen focussen, het directer 'discussiëren' met anderen. Hoe lief het ook is om de ander uit te laten praten, is het soms simpelweg nodig om er snel tussen te komen.

...

We hebben het project enigszins goed doorlopen als groep. We hebben veel fout gedaan aan het begin wat we later hebben moeten rechttrekken, wat soms makkelijk was, maar soms ook wat moeilijker. De sfeer in de groep was aan het begin veel te gezellig. Het was niet echt serieus. We hebben ons zelf goed weten te herpakken na de tussentijdse beoordeling en zijn hard gaan werken om te zorgen dat we alles nog overeind konden krijgen

Bronnenlijst

Bijlagen

Opnames gesprek Regterschot

Opname van het gesprek met Erik Regterschot op 4 November 2022

View file
nameAUD-20221108-WA0000.m4a
height150

Kernkwadranten

. Het project ging ook qua sfeer niet altijd even lekker. Soms was het té gezellig en soms was het best gespannen, als twee groepsleden het niet met elkaar eens waren, ging het soms nog best hard tegen elkaar.

Ik begon dit project met het idee dat ik wat zou coderen, wanneer ik wat leuks zou vinden, dat ik wat zou documenteren en dat ik met name bij gesprekken en overleg het voortouw zou nemen. Het bleek al snel dat dit niet het geval zou zijn en dat ik toch echt meer zou gaan moeten doen dan ik in eerste instantie had gedacht. Ik kwam uit een blok met lessen waarbij we vaak al vroeg klaar waren met school. Ik had dus de verwachting dat dit ook tijdens het project zo zou blijven, maar dat bleek alles behalve. Het voortouw nemen bij gesprekken en overleg bleek ook altijd niet even goed naar voren te komen. Dit was een leerdoel waar ik graag aan wilde werken, maar andere groepsleden hadden ook soortgelijke leerdoelen. De mogelijkheid om de leiding te nemen was eigenlijk al meteen weg.

Reflecterend over het gehele project heb ik toch wel wat andere inzichten. Ik ben met een verkeerde mindset het project in gegaan en dat heb ik eerst moeten ontdekken. Ik had veel liever meteen het SCRUM-en gesnapt en meteen begrepen hoe ik taken moest indelen op basis van tijd. In een volgend project gaat dit waarschijnlijk een stuk makkelijker worden, omdat ik nu goed begrijp hoelang een bepaalde taak duurt of wat de verwachte tijdsbesteding er voor zou mogen zijn. In de tweede helft van het project heb ik ook beter het voortouw kunnen nemen. Na de tussentijdse beoordeling ging er een soort knop om en begon ik me meer als 'developer' te gedragen dan als student. Op het gebied van code ben ik ook vooruit gegaan. Door tools als SonarQube te gebruiken krijg je veel meer inzichten in wat de kwaliteit van je geschreven code is. Je komt er dan ook snel achter dat je soms redelijke code schrijft en soms tragische code schrijft. De inzichten hierin helpen wel om een betere developer te worden.


Bronnenlijst


Bijlagen

Opnames gesprek Regterschot

Opname van het gesprek met Erik Regterschot op 4 November 2022

View file
nameAUD-20221108-WA0000.m4a
height150

Kernkwadranten

Kernkwaliteit


Valkuil

Kernkwaliteit

Valkuil

Spontaniteit>Impulsiviteit
/\
\/
Passiviteit<Bedachtzaamheid
Allergie
Uitdaging

...

CompetentieLink naar productBeschrijving van eigen bijdrage
OOSE P-01. De student voert een project uit op basis van Scrum en een plan van aanpak en evalueert
en reflecteert hierop, op individueel en projectniveau.
Plan van Aanpak

Ik heb hoofdstuk 3.3 en 3.4 gemaaktIk heb hoofdstuk 9 gemaakt.

Ik heb hoofdstuk 9 gemaakt.

Ik ben scrum master in sprint 5 geweest en heb dagelijks de DSU gehouden.

Ik heb het PvA assessment succesvol gehaald.

OOSE P-02. De student analyseert de eisen en wensen voor de software van een systeem, en
documenteert deze in een Software Requirements Specification (SRS).

Domeinmodel

Use-case diagram

functionele requirements

non-functionele requirements

Ik heb de initiële opzet van de requirements gemaakt.

Ik heb het domeinmodel gemaakt en deze na feedback aangepast.

Ik heb het use-case diagram gemaakt.

Ik heb de delete tab use-case gemaakt.

Ik heb de algehele opmaak en het lopende verhaal tussen de hoofdstukken gemaakt.

OOSE P-03. De student onderzoekt voor het project relevant (technologie)keuzes en rapporteert
hierover gestructureerd.
Onderzoek visuele dataweergave

Ik heb het onderzoek visuele dataweergave deels gemaakt.

Ik heb hoofdstuk 5, 6, 7.1, 8.2 en 9 gemaakt.

Ik heb de prototypes gemaakt voor JFreeChart.

OOSE P-04
De student ontwerpt de software van een systeem en documenteert deze onder andere 
met behulp van UML diagrammen en decision templates in een Software Design Specification (SDD)
Software Design DescriptionDesign Description

Ik heb de Design Decision gemaakt voor View Data.

Ik heb de architectural overview gemaakt met Sem.

Ik heb de deployment diagram gemaakt.

Ik heb de class diagram en de class diagram DTO-DAO generalisatie gemaakt.

Ik heb de class diagram frontend gemaakt.

Ik heb de database-design gemaakt samen met Sem.

Design Decision gemaakt voor View Data

Architectural overview deels gemaakt

OOSE P-05
De student implementeert een gedistribueerd systeem, evalueert het ontwerp en de 
realisatie daarvan en zorgt voor traceerbaarheid daartussen en naar de functionele en niet-functionele 
eisen.

https://bitbucket.aimsites.nl/projects/SMAL/repos/regterschot/browse


Ik heb het

doorsturen van data via de database naar de frontend

verwijderen van een tab gemaakt.


OOSE P-06. De student past de aangereikte ontwikkeltools om het project te organiseren toe.

Jira

Confluence

Bitbucket

Jira wordt gebruikt om de gemaakte uren te loggen,.

Confluence wordt gebruikt om al onze onderzoeken, documentatie en het SDD en SRS te maken.

We gebruiken BitBucket om onze code op neer te zetten zodat iedereen er bij kan. Daarnaast kunnen we op Bitbucket goed reviewen en samenwerken aan ons product.

OOSE P-07. De student bewaakt continu de kwaliteit van de software en het proces door o.a. reviews
en gestructureerd testen en stuurt waar nodig bij.van de software en het proces door o.a. reviews
en gestructureerd testen en stuurt waar nodig bij.

tab resource tests

tab DAO tests

tab service tests

comment op review

Ik heb meerdere tests gerelateerd aan de tabs gemaakt.

Ik heb comments achter gelaten tijdens het reviewen van het werk van anderen.

OOSE P-08. De student kan zich zelfstandig verder verdiepen in de beroepstaak.Onderzoek visuele dataweergave

Ik heb me bij het onderzoek visuele dataweergave verdiept in de verschillende racedashboards bij professionele races.

Ik heb vooruitgang geboekt bij mijn leerdoelen.

Ik heb een verslag van het project gemaakt aan de hand van "slagen voor het oose project" en "Alle info over het schrijven van een projectverslag".

Ik heb nieuw vaardigheden geleerd zoals het maken van een front-end voor een website met angular.