Versions Compared

Key

  • This line was added.
  • This line was removed.
  • Formatting was changed.

...

Primary actor: Wedstrijdleider

Stakeholders and Interests:

Spelers: de spelers die deel hebben genomen aan een match willen dat hun rating up-to-date blijft.
Voorzitter: Als de wedstrijdresultaten correct worden ingevuld geeft dit een beter inzicht op de status van de huidige competities.

Brief description:

De wedstrijdleider voert het resultaat van een wedstrijd in voor de interne spelers. Hierna wordt de rating van de interne spelers aangepast.

Preconditions: De interne spelers zijn aanwezig in het systeem en ronde is al ingedeeld.
Postconditions (Success Guarantee): Het resultaat van de wedstrijden in de ronde is opgenomen in het systeem en de rating van de interne spelers zijn aangepast. 
Main Success Scenario (Basic Flow):
Actor ActionSystem Responsibility

1 . De wedstrijdleider geeft aan dat hij de resultaten van een ronde wedstijden in wilt voeren.

3. De wedstrijdleider voert één voor één de resultaten in voor gespeelde wedstrijden.

de competitiegroepen te willen zien van de gekozen competitie


3 De wedstrijdleider geeft aan de ronden van een groep te willen zien


5 Systeem geeft aan de wedstrijden van een ronde te willen zien.


7 De wedstrijdleider geeft resultaat van een wedstrijd aan

 

2 Systeem geeft lijst van groepen in de competitie


4

 

2. Systeem geeft een lijst van gespeelde wedstrijdenrondes van een groep


6 Systeem toont wedstrijden van de ronde.


4. 8 Het systeem berekent de nieuwe rating van de spelers, slaat de nieuwe rating en het resultaat van de wedstrijden binnen de ronde op, en toont de net ingevoerde ronde..


Resultaat externe ronde invoeren

...

 

5a. De externe wedstrijdleider geeft de rating van de externe witspeler

7a. De externe wedstrijdleider geeft de naam van de interne zwartspeler

9a. De externe wedstrijdleider kiest de uitslag van de wedstrijd.

11a. De externe wedstrijdleider bevestigt de input.

4a. Het systeem vraagt om de rating van de externe witspeler

6a. Het systeem vraagt om de naam van de interne zwartspeler

8a. Het systeem vraagt wat de uitslag van de wedstrijd was

10a. Het systeem toont een popup ter bevestiging van het opslaan van het resultaat van de match. 

12a. [wedstrijdleider bevestigt] Het systeem slaat het resultaat van de externe match met een interne zwartspeler en een externe witspeler op. De rating van de interne speler wordt geupdate.  

Primary actor: Externe Wedstrijdleider

Stakeholders and Interests:

Spelers: de speler die deel heeft genomen aan een externe match wil dat zijn rating up-to-date blijft.

Brief description:

De externe wedstrijdleider voert het resultaat van een externe wedstrijd in voor een interne speler. Hierna wordt de rating van de interne speler aangepast.

Preconditions:

De interne speler is aanwezig in het systeem.

Een externe match heeft plaatsgevonden. 

Postconditions (Success Guarantee): Het resultaat van de externe wedstrijd is opgenomen in het systeem en de De rating van de interne speler is aangepast. 
Main Success Scenario (Basic Flow):
Actor ActionSystem Responsibility

 1. De externe wedstrijdleider geeft aan dat hij het resultaat van een externe wedstrijd in wilt voeren


3. De externe wedstrijdleider geeft aan of de witspeler intern of extern was5. De externe wedstrijdleider geeft de naam van de interne witspelerspeler


75. De externe wedstrijdleider geeft de rating van de externe zwartspelerspeler


97. De externe wedstrijdleider kiest de uitslag van de wedstrijd.


9. De externe wedstrijdleider geeft aan de gegevens op te willen slaan


11. De externe wedstrijdleider bevestigt de input.geeft aan dat de gegevens kloppen

 

2. Het systeem vraagt of om de naam van de interne speler die wit speelde intern of extern was


4. [witspeler is intern] Het systeem vraagt om de naam rating van de interne witspelerexterne speler


6. Het systeem vraagt om wat de rating uitslag van de externe zwartspelerwedstrijd was


8. Het systeem vraagt wat de uitslag van de wedstrijd wasgeeft de optie om de gegevens op te slaan



10. Het systeem toont een popup ter bevestiging van het opslaan van het resultaat van de match. vraagt met een pop-up of de gegevens kloppen


1112. [wedstrijdleider bevestigt]

Het systeem slaat het resultaat van de externe match met een interne witspeler en een externe zwartspeler op. De rating van de interne speler wordt geupdategeüpdatet

Extensions (Alternative Flow): De witspeler is extern

Extensions (Alternative Flow): De wedstrijdleider wijst de input af

12b. [wedstrijdleider bevestigt niet] Het systeem bewaart tijdelijk de ingevoerde inputs en gaat terug naar stap 2

...

wedstrijdleider wijst de input af


11b. [wedstrijdleider bevestigt niet] Het systeem bewaart tijdelijk de ingevoerde gegevens en gaat terug naar stap 2

Indeling genereren voor competitie

UC8: Indeling genereren voor competitie

Primary actor: Interne Wedstrijdleider

Stakeholders and Interests:

Spelers: spelers willen ingedeeld worden in een competitie zodat ze kunnen spelen.

Brief description:

De interne wedstrijdleider geeft aan een competitie indeling te willen genereren waarna het systeem een indeling genereert met de beschikbare spelers en groepen.

Preconditions:

Er zijn spelers in een competitie/groep ingedeeld.

Postconditions (Success Guarantee): Er is een indeling gegenereerd voor de competitie.
Main Success Scenario (Basic Flow):
Actor ActionSystem Responsibility

 1. De interne wedstrijdleider geeft aan dat hij een indeling voor een competitie wil laten genereren.

 

2. Het systeem kiest het juiste indeel systeem en maakt een indeling

System Sequence Diagram

Image Added


Gegevens publiceren op website

UC9: Gegevens publiceren op website

Primary actor: Interne Wedstrijdleider

Stakeholders and Interests:

Spelers: spelers willen de stand, indeling en uitslagen van wedstrijden en ronden kunnen zien

Brief description:

De interne wedstrijdleider geeft aan de gegevens van een competitie te willen publiceren op de website waarna het systeem html bestanden genereert en op de website plaatst.

Preconditions:

De wedstrijdleider heeft het competitiescherm open en er zitten competities in het systeem 

Postconditions (Success Guarantee): 

De gegevens van een competitie zijn op de website te zien. 


Main Success Scenario (Basic Flow):
Actor ActionSystem Responsibility
  1. De wedstrijdleider geeft aan de competities te willen zien.


3. De wedstrijdleider selecteert een competitie


5. De wedstrijdleider geeft voor de competitie aan de gegevens te willen publiceren

 

2. Het systeem toont de competities in het systeem


4. Het systeem selecteert de competitie en maakt de uploadknop klikbaar


6. Het systeem genereert html bestanden

7. Het systeem plaatst de html bestanden op de webserver


Printen ronde indeling

UC10: Printen ronde indeling

Primary actor: Interne Wedstrijdleider

Stakeholders and Interests:

Spelers:

spelers willen ingedeeld worden in een competitie zodat ze kunnen

willen de indeling kunnen bekijken zodat zij kunnen zien tegen wie zij moeten gaan spelen.

Brief description:

De interne wedstrijdleider geeft aan de indeling van een ronde binnen een competitie

indeling

uit te willen

genereren waarna het systeem een indeling genereert met de beschikbare spelers en groepen

printen.

Preconditions:

Er zijn spelers in een competitie/groep ingedeeld

De wedstrijdleider heeft het competitiescherm open en er zitten competities in het systeem.

Postconditions (Success Guarantee):
Er is een indeling gegenereerd voor de competitie
 

De wedstrijdleider heeft een pdf ontvangen met daarin de indeling van de ronde.


Main Success Scenario (Basic Flow):
Actor ActionSystem Responsibility
 

1. De

interne

wedstrijdleider geeft aan

dat hij een indeling voor een competitie wil laten genereren.

 

2. Het systeem kiest het juiste indeel systeem en maakt een indeling

Extensions (Alternative Flow): Er zijn geen spelers beschikbaar.

 

2a. Het systeem laat een foutmelding zien.

Andere functionele eisen (optional)

Code

Description

FR1

Het programma moet in staat zijn om alle input die door de gebruiker wordt ingevoerd te valideren voordat hij deze door stuurt naar de database zodat er geen kwaadaardige query's naar de database worden gestuurd.

 

Non-functionele eisen 

De volgende non-functionele requirements zijn geschreven volgens FURPS.

Usability

...

Code

...

Description

...

NFR1

...

Een gebruiker moet de resultaten van een competitie in kunnen voeren zonder elk lid of resultaat aan te hoeven klikken.

...

NFR2

...

Een gebruiker moet met minder dan 4 kliks tot de functies kunnen komen.

...

NFR3

...

NFR4

...

Reliability

Supportability

...

Code

...

Description

...

NFR5

...

Het programma moet in staat zijn om op een gemakkelijke manier te schakelen tussen verschillende databases, zodat de gebruikers zonder veel moeite tussen verschillende databases kunnen schakelen.

...

NFR6

...

Het programma moet in staat zijn om te draaien op zowel Windows als MacOS zodat het zoveel mogelijk gebruikers kan ondersteunen door op de meest recente OS'en te kunnen draaien.

Performance

Code

Description

NFR7

Alle schermen moeten binnen minimaal 2 seconden laden

Security

Code

Description

NFR8

SQL-injecties moeten voorkomen worden door prepared statements.

User interface schetsen

Wireframe spelers

Image Removed

...

de indeling van een ronde uit te willen printen.


3. De wedstrijdleider geeft voor een competitie aan de indeling uit te willen printen.


5. De wedstrijdleider geeft voor een competitie aan welke ronde hij uit wilt printen.


7. De wedstrijdleider selecteert waar deze de PDF wil laten genereren


9. De wedstrijdleider drukt op "PDF genereren"


2. Het systeem toont de competities in het systeem.


4. Het systeem toont de rondes binnen de competities.


6. Het systeem toont de gekozen ronde van de competitie


8. Het systeem toont het gekozen pad naast de "Browse" knop


10. Het systeem genereert een pdf-bestand met kolommen voor de namen van de witspeler en de zwartspeler, een kolom met de uitslag, de indeling met welke competitie, de hoeveelste ronde en de datum van de ronde.

Alternate flow 


3a. De wedstrijdleider kiest een datum.

4a. De wedstrijdleider selecteert waar deze de PDF wil laten genereren.


6a. De wedstrijdleider drukt op "PDF genereren"



5a. Het systeem toont het gekozen pad naast de "Browse" knop


7a. Het systeem genereert pdf-bestanden voor alle rondes op de gekozen datum met kolommen voor de namen van de witspeler en de zwartspeler, een kolom met de uitslag, de indeling met welke competitie, de hoeveelste ronde en de datum van de ronde.


Andere functionele eisen (optional)

Code

Description

FR1

Het programma moet in staat zijn om alle input die door de gebruiker wordt ingevoerd te valideren voordat hij deze door stuurt naar de database zodat er geen kwaadaardige query's naar de database worden gestuurd.

 

Non-functionele eisen 

De volgende non-functionele requirements zijn geschreven volgens FURPS.

Usability

Code

Description

NFR1

Een gebruiker moet de resultaten van een competitie in kunnen voeren zonder elk lid of resultaat aan te hoeven klikken.

NFR2

Een gebruiker moet met minder dan 4 kliks tot de functies kunnen komen.

NFR3

Een gebruiker moet de functies kunnen gebruiken zonder pop-up windows tenzij er een foutmelding binnen komt of er een vraag wordt gesteld.

NFR4

Het programma moet standalone worden kunnen gelanceerd zodat de gebruiker geen externe webhosting hoeft te onderhouden.

Reliability

Supportability

Code

Description

NFR5

Het programma moet in staat zijn om op een gemakkelijke manier te schakelen tussen verschillende databases, zodat de gebruikers zonder veel moeite tussen verschillende databases kunnen schakelen.

NFR6

Het programma moet in staat zijn om te draaien op zowel Windows als MacOS zodat het zoveel mogelijk gebruikers kan ondersteunen door op de meest recente OS'en te kunnen draaien.

Performance

Code

Description

NFR7

Alle schermen moeten binnen minimaal 2 seconden laden

Security

Code

Description

NFR8

SQL-injecties moeten voorkomen worden door prepared statements.

User interface schetsen


Use case code

Naam

Link

UC 1 

Spelers beheren

https://xd.adobe.com/view/0a0b6f64-ed0a-4627-b127-86517d217cb5-5f58/?fullscreen

UC 2

Beheren van competities

https://xd.adobe.com/view/b81481fb-0e42-49b6-bfe1-cb8dffccd965-ed47/

UC 3 & 4

Beheren van competitiegroepen en beheren van spelers in competitiegroepen 

https://xd.adobe.com/view/63beb593-c1ed-4b5b-ae15-0d3a6257fc35-36ed/ 

UC 6:

 Ronde resultaten invoeren

Image Added

UC 7

Resultaat externe ronde invoeren

https://xd.adobe.com/view/ba9fd358-17d6-4903-b4e1-57183531a57a-efcc/

UC 10

Printen ronde indeling

Image Added