...
Primary actor: Wedstrijdleider | |
Stakeholders and Interests: Spelers: de spelers die deel hebben genomen aan een match willen dat hun rating up-to-date blijft. | |
Brief description: De wedstrijdleider voert het resultaat van een wedstrijd in voor de interne spelers. Hierna wordt de rating van de interne spelers aangepast. | |
Preconditions: De interne spelers zijn aanwezig in het systeem en ronde is al ingedeeld. | |
Postconditions (Success Guarantee): Het resultaat van de wedstrijden in de ronde is opgenomen in het systeem en de rating van de interne spelers zijn aangepast. | |
Main Success Scenario (Basic Flow): | |
Actor Action | System Responsibility |
1 . De wedstrijdleider geeft aan dat hij de resultaten van een ronde wedstijden in wilt voeren. 3. De wedstrijdleider voert één voor één de resultaten in voor gespeelde wedstrijden. de competitiegroepen te willen zien van de gekozen competitie 3 De wedstrijdleider geeft aan de ronden van een groep te willen zien 5 Systeem geeft aan de wedstrijden van een ronde te willen zien. 7 De wedstrijdleider geeft resultaat van een wedstrijd aan |
2 Systeem geeft lijst van groepen in de competitie 4
2. Systeem geeft een lijst van gespeelde wedstrijdenrondes van een groep 6 Systeem toont wedstrijden van de ronde. 4. 8 Het systeem berekent de nieuwe rating van de spelers, slaat de nieuwe rating en het resultaat van de wedstrijden binnen de ronde op, en toont de net ingevoerde ronde.. |
Resultaat externe ronde invoeren
...
Primary actor: Externe Wedstrijdleider | |
Stakeholders and Interests: Spelers: de speler die deel heeft genomen aan een externe match wil dat zijn rating up-to-date blijft. | |
Brief description: De externe wedstrijdleider voert het resultaat van een externe wedstrijd in voor een interne speler. Hierna wordt de rating van de interne speler aangepast. | |
Preconditions: De interne speler is aanwezig in het systeem. Een externe match heeft plaatsgevonden. | |
Postconditions (Success Guarantee): Het resultaat van de externe wedstrijd is opgenomen in het systeem en de De rating van de interne speler is aangepast. | |
Main Success Scenario (Basic Flow): | |
Actor Action | System Responsibility |
1. De externe wedstrijdleider geeft aan dat hij het resultaat van een externe wedstrijd in wilt voeren 3. De externe wedstrijdleider geeft aan of de witspeler intern of extern was5. De externe wedstrijdleider geeft de naam van de interne witspelerspeler 75. De externe wedstrijdleider geeft de rating van de externe zwartspelerspeler 97. De externe wedstrijdleider kiest de uitslag van de wedstrijd. 9. De externe wedstrijdleider geeft aan de gegevens op te willen slaan 11. De externe wedstrijdleider bevestigt de input.geeft aan dat de gegevens kloppen |
2. Het systeem vraagt of om de naam van de interne speler die wit speelde intern of extern was 4. [witspeler is intern] Het systeem vraagt om de naam rating van de interne witspelerexterne speler 6. Het systeem vraagt om wat de rating uitslag van de externe zwartspelerwedstrijd was 8. Het systeem vraagt wat de uitslag van de wedstrijd wasgeeft de optie om de gegevens op te slaan 10. Het systeem toont een popup ter bevestiging van het opslaan van het resultaat van de match. vraagt met een pop-up of de gegevens kloppen 1112. [wedstrijdleider bevestigt] Het systeem slaat het resultaat van de externe match met een interne witspeler en een externe zwartspeler op. De rating van de interne speler wordt geupdategeüpdatet. |
Extensions (Alternative Flow): De witspeler is extern | |
Extensions (Alternative Flow): De wedstrijdleider wijst de input af | 12b. [wedstrijdleider bevestigt niet] Het systeem bewaart tijdelijk de ingevoerde inputs en gaat terug naar stap 2 |
...
wedstrijdleider wijst de input af | |
11b. [wedstrijdleider bevestigt niet] Het systeem bewaart tijdelijk de ingevoerde gegevens en gaat terug naar stap 2 |
Indeling genereren voor competitie
UC8: Indeling genereren voor competitie
Primary actor: Interne Wedstrijdleider | |
Stakeholders and Interests: Spelers: spelers willen ingedeeld worden in een competitie zodat ze kunnen spelen. | |
Brief description: De interne wedstrijdleider geeft aan een competitie indeling te willen genereren waarna het systeem een indeling genereert met de beschikbare spelers en groepen. | |
Preconditions: Er zijn spelers in een competitie/groep ingedeeld. | |
Postconditions (Success Guarantee): Er is een indeling gegenereerd voor de competitie. | |
Main Success Scenario (Basic Flow): | |
Actor Action | System Responsibility |
1. De interne wedstrijdleider geeft aan dat hij een indeling voor een competitie wil laten genereren. |
2. Het systeem kiest het juiste indeel systeem en maakt een indeling |
System Sequence Diagram
Gegevens publiceren op website
UC9: Gegevens publiceren op website
Primary actor: Interne Wedstrijdleider | |
Stakeholders and Interests: Spelers: spelers willen de stand, indeling en uitslagen van wedstrijden en ronden kunnen zien | |
Brief description: De interne wedstrijdleider geeft aan de gegevens van een competitie te willen publiceren op de website waarna het systeem html bestanden genereert en op de website plaatst. | |
Preconditions: De wedstrijdleider heeft het competitiescherm open en er zitten competities in het systeem | |
Postconditions (Success Guarantee): De gegevens van een competitie zijn op de website te zien. | |
Main Success Scenario (Basic Flow): | |
Actor Action | System Responsibility |
3. De wedstrijdleider selecteert een competitie 5. De wedstrijdleider geeft voor de competitie aan de gegevens te willen publiceren |
2. Het systeem toont de competities in het systeem 4. Het systeem selecteert de competitie en maakt de uploadknop klikbaar 6. Het systeem genereert html bestanden 7. Het systeem plaatst de html bestanden op de webserver |
Printen ronde indeling
UC10: Printen ronde indeling
Primary actor: Interne Wedstrijdleider | |
Stakeholders and Interests: Spelers: |
willen de indeling kunnen bekijken zodat zij kunnen zien tegen wie zij moeten gaan spelen. | |
Brief description: De interne wedstrijdleider geeft aan de indeling van een ronde binnen een competitie |
uit te willen |
printen. | |
Preconditions: |
De wedstrijdleider heeft het competitiescherm open en er zitten competities in het systeem. | |
Postconditions (Success Guarantee): |
De wedstrijdleider heeft een pdf ontvangen met daarin de indeling van de ronde. | |
Main Success Scenario (Basic Flow): | |
Actor Action | System Responsibility |
1. De |
wedstrijdleider geeft aan |
2. Het systeem kiest het juiste indeel systeem en maakt een indeling
Extensions (Alternative Flow): Er zijn geen spelers beschikbaar.
Andere functionele eisen (optional)
Code | Description |
FR1 | Het programma moet in staat zijn om op een gemakkelijke manier te schakelen tussen verschillende databases, zodat de gebruikers zonder veel moeite tussen verschillende databases kunnen schakelen. |
FR2 | Het programma moet in staat zijn om alle input die door de gebruiker wordt ingevoerd te valideren voordat hij deze door stuurt naar de database zodat er geen kwaadaardige query's naar de database worden gestuurd. |
FR3 | Het programma moet in staat zijn om te draaien op zowel Windows als MacOS zodat het zoveel mogelijk gebruikers kan ondersteunen door op de meest recente OS'en te kunnen draaien. |
FR4 | Het programma moet standalone worden kunnen gelanceerd zodat de gebruiker geen externe webhosting hoeft te onderhouden. |
Non-functionele eisen
De volgende non-functionele requirements zijn geschreven volgens FURPS.
Usability
...
Code
...
Description
...
NFR1
...
Een gebruiker moet de resultaten van een competitie in kunnen voeren zonder elk lid of resultaat aan te hoeven klikken.
...
NFR2
...
Een gebruiker moet met weinig klikken tot de functies kunnen komen.
...
NFR3
...
Reliability
...
Code
...
Description
...
NFR1
Performance
Code | Description |
NFR2 | Alle schermen moeten binnen minimaal 2 seconden laden |
Security
Code | Description |
NFR2 | SQL-injecties moeten voorkomen worden door prepared statements. |
User interface schetsen
Wireframe spelers
...
de indeling van een ronde uit te willen printen.
7. De wedstrijdleider selecteert waar deze de PDF wil laten genereren 9. De wedstrijdleider drukt op "PDF genereren" | 2. Het systeem toont de competities in het systeem. 4. Het systeem toont de rondes binnen de competities. 6. Het systeem toont de gekozen ronde van de competitie 8. Het systeem toont het gekozen pad naast de "Browse" knop 10. Het systeem genereert een pdf-bestand met kolommen voor de namen van de witspeler en de zwartspeler, een kolom met de uitslag, de indeling met welke competitie, de hoeveelste ronde en de datum van de ronde. |
Alternate flow | |
3a. De wedstrijdleider kiest een datum. 4a. De wedstrijdleider selecteert waar deze de PDF wil laten genereren. 6a. De wedstrijdleider drukt op "PDF genereren" | 5a. Het systeem toont het gekozen pad naast de "Browse" knop 7a. Het systeem genereert pdf-bestanden voor alle rondes op de gekozen datum met kolommen voor de namen van de witspeler en de zwartspeler, een kolom met de uitslag, de indeling met welke competitie, de hoeveelste ronde en de datum van de ronde. |
Andere functionele eisen (optional)
Code | Description |
FR1 | Het programma moet in staat zijn om alle input die door de gebruiker wordt ingevoerd te valideren voordat hij deze door stuurt naar de database zodat er geen kwaadaardige query's naar de database worden gestuurd. |
Non-functionele eisen
De volgende non-functionele requirements zijn geschreven volgens FURPS.
Usability
Code | Description |
NFR1 | Een gebruiker moet de resultaten van een competitie in kunnen voeren zonder elk lid of resultaat aan te hoeven klikken. |
NFR2 | Een gebruiker moet met minder dan 4 kliks tot de functies kunnen komen. |
NFR3 | Een gebruiker moet de functies kunnen gebruiken zonder pop-up windows tenzij er een foutmelding binnen komt of er een vraag wordt gesteld. |
NFR4 | Het programma moet standalone worden kunnen gelanceerd zodat de gebruiker geen externe webhosting hoeft te onderhouden. |
Reliability
Supportability
Code | Description |
NFR5 | Het programma moet in staat zijn om op een gemakkelijke manier te schakelen tussen verschillende databases, zodat de gebruikers zonder veel moeite tussen verschillende databases kunnen schakelen. |
NFR6 | Het programma moet in staat zijn om te draaien op zowel Windows als MacOS zodat het zoveel mogelijk gebruikers kan ondersteunen door op de meest recente OS'en te kunnen draaien. |
Performance
Code | Description |
NFR7 | Alle schermen moeten binnen minimaal 2 seconden laden |
Security
Code | Description |
NFR8 | SQL-injecties moeten voorkomen worden door prepared statements. |
User interface schetsen
Use case code | Naam | Link |
UC 1 | Spelers beheren | https://xd.adobe.com/view/0a0b6f64-ed0a-4627-b127-86517d217cb5-5f58/?fullscreen |
UC 2 | Beheren van competities | https://xd.adobe.com/view/b81481fb-0e42-49b6-bfe1-cb8dffccd965-ed47/ |
UC 3 & 4 | Beheren van competitiegroepen en beheren van spelers in competitiegroepen | https://xd.adobe.com/view/63beb593-c1ed-4b5b-ae15-0d3a6257fc35-36ed/ |
UC 6: | Ronde resultaten invoeren | |
UC 7 | Resultaat externe ronde invoeren | https://xd.adobe.com/view/ba9fd358-17d6-4903-b4e1-57183531a57a-efcc/ |
UC 10 | Printen ronde indeling |