Versions Compared

Key

  • This line was added.
  • This line was removed.
  • Formatting was changed.
Comment: sequence diagrammen niet in srs

...

Het doel van dit project is het ontwikkelen van een nieuwe applicatie ter vervanging van het verouderde programma Rokade. Dit nieuwe programma moet gebruiksvriendelijk zijn, en alleen de features van Rokade bevatten die het UVS nodig heeft. Dit Ook moet een offline programma zijn dat runt op de computer van de gebruiker, met een frontend voor makkelijk gebruik. Het programma moet uitgebreide documentatie hebben, en geschreven zijn in een moderne taal zodat toekomstige ontwikkelaars van de vereniging het programma kunnen onderhouden en het verder kunnen ontwikkelen. het nieuwe programma simpeler te onderhouden zijn dan Rokade, onder andere door documentatie op te leveren en het in een moderne taal te schrijven.

Opdracht

Uit gesprekken met schaakvereniging UVS en een beter begrip van hun wensen, is de opdracht verfijnd. We zullen een systeem ontwikkelen dat de volgende taken automatiseert:

...

DeelproductProductkwaliteitseisenBenodigde activiteitenProceskwaliteitseisen
Plan van aanpakHet plan van aanpak moet alle hoofdstukken bevatten van het document "Toelichting op PvA 4.0".
De opdrachtgever gaat akkoord met het Plan van Aanpak
  1. Eerste gesprek houden met de opdrachtgever om extra informatie over de opdracht te verkrijgen
  2. Goed de opdrachtinformatie doorlezen
Het plan van aanpak wordt in een assessment in een van de eerste drie weken met de domeinbegeleider en de professional skills begeleider besproken waarna feedback volgt en aangepast wordt.
Software Requirement Specification

Het SRS moet usecases bevatten, en de code/tests moeten traceerbaar zijn naar deze usecases.

  1. De userstories zijn genummerd.
  2. De usecases zijn gekoppeld aan de relevante userstories.
  3. Bevat system sequence diagrammen voor de balangrijkste usecases.
  4. Bevat sequence diagrammen voor de belangrijkste usecases.Bevat functionele eisen functionele eisen volgens FURPS.
  5. Bevat schermontwerpen voor de applicatie

Het SRS moet gebaseerd zijn op het template bestand "SRS" van de HAN.

  1. Userstories bedenken
  2. Usecases bedenken
  3. Usecases uitwerken
  4. Domeinmodel maken
  5. System sequence diagrammen maken mits usecase groot of onduidelijk is.
  6. Functionele en non-functionele eisen opstellen volgens FURPS+
  7. Frontend ontwerpen maken

Nadat een onderdeel gemaakt is wordt het door een andere persoon dan de maker gereviewd.

De kwaliteitsmanager doet steekproeven om te zien of alle reviews juist zijn gedaan.

Software Design Document

Het SDD moet designkeuzes uitleggen en beargumenteren. In het SDD moet verwezen worden naar SOLID of GRASP principes, zoals aangeleerd in Object oriented analysis and design.

  1. Het SDD bevat een deployment-diagram.
    1. Het deployment-diagram bevat de juiste versies van gebruikte software.
    2. Communicatie tussen lagen bevat de gebruikte poorten en communicatietechnieken.
  2. Het SDD bevat een package-diagram.
  3. Het SDD bevat sequence diagrammen voor grote of onduidelijke usecases.
  4. Het SDD bevat een klasse diagram met uitleg over de gemaakte keuzes.
  5. Het SDD bevat een PDM met uitleg over de gemaakte keuzes.

Het SDD moet gebaseerd zijn op het template bestand "SDD" van de HAN.

  1. Een PDM moet gemaakt worden voor het database.
  2. Sequence diagrammen uitwerken als dit nodig is.
  3. Sequence diagrammen toelichten
  4. Klasse diagram maken
  5. Er moet een deployment diagram gemaakt worden
  6. Er moet een package-diagram gemaakt wordenEr moet worden beschreven worden hoe de applicatie geïnstalleerd kan worden

Nadat een onderdeel gemaakt is wordt het door een andere persoon dan de maker gereviewd.

De kwaliteitsmanager doet steekproeven om te zien of alle reviews juist zijn gedaan.

Java-code
  1. De code wordt met Java gemaakt.
  2. Er word gebruik gemaakt van Maven.
  3. In de code wordt enkel de Engelse taal gebruikt.
  4. Namen van classes, methods en variables voldoen altijd aan camelCase.
  5. Namen van classes beginnen altijd met een hoofdletter.
  6. Namen van packages bevatten nooit hoofdletters.
  7. Voor elke method staat een comment met daarin een korte beschrijving van de method.
  8. Wanneer een class gebruik maakt van een externe library wordt er gebruik gemaakt van het adapter pattern.
  9. De naam van testclasses is de naam van de geteste class plus Test.
  10. De frontend classes en backend classes mogen niet direct functies van elkaar aanroepen.
  1. Er moet een maven project gemaakt worden
  2. De code van usecases moet gemaakt worden
Elke pull-request word door tenminste 2 andere teamleden nagekeken of de code voldoet aan de eisen gesteld in kolom 2. Bij oplevering wordt de gehele codebase naar de opdrachtgever gestuurd.
Database
  1. De database moet minimaal in de derde normaalvorm zijn
  2. De database moet gemaakt worden op basis van het PDM
  3. De database moet gebackupt kunnen worden via een cloud service als dropbox, en moet niet gehost worden als een externe database.
  4. Tabelnamen en attributen zijn met camelCase geschreven.
  5. Tabelnamen beginnen met hoofdletters
  6. Enkel de Engelse taal word gebruikt in de database
  1. De database moet ontworpen worden o.b.v de verkregen testdatabase
  2. Het PDM moet gemaakt worden
Telkens als de database veranderd moet minimaal 1 ander persoon de structuur controleren om er zeker van te zijn dat het goed gedaan is.
TestplanHet testplan bevat informatie over de tests die uitgevoerd gaan worden, en instructies over hoe deze uitgevoerd moeten worden. De tests moeten traceerbaar zijn naar de usecases in het SRS.
  1. Tests moeten bedacht worden
  2. Tests moeten beschreven worden
Elke keer als er een Java test gemaakt is wordt deze in dit document toegelicht.
TestrapportHet testrapport bevat de resultaten van de tests die uitgevoerd zijn volgens het testplan. 
  1. De resultaten van de tests moeten beschreven worden.
  2. Er moet een conclusie gemaakt worden
Nadat alles is getest wordt er een rapport gemaakt waarin beschreven staat wat er wel goed gaat en wat er niet goed gaat.
Installatiegids

De installatiegids moet beschrijven hoe de applicatie geïnstalleerd kan worden en hoe de ontwikkelomgeving moet worden opgezet. Dit moet op een manier zodat iemand zonder verstand van ict het ook kan.

  1. Beschrijven installatie van applicatie
  2. Beschrijven opzet ontwikkelomgeving
De installatiegids moet getest en gereviewed worden door iemand anders dan die hem geschreven heeft.
Gebruikershandleiding

Beschrijft hoe je de functies in de applicatie kunt uitvoeren.

  1. Beschrijven hoe je de functies in de applicatie kunt uitvoeren.
 

...

Gedurende de ontwikkeling van de nieuwe applicatie wordt gebruikgemaakt van scrum. Door via scrum te werken worden binnen de zogeheten sprintperiodes steeds deelproducten opgeleverd, die uiteindelijk samen het eindproduct vormen. Door via scrum te werken is bij ieder teamlid duidelijk wat er moet gebeuren en door wie, en door de voortgang bij te houden blijft het overzicht helder. Dankzij de flexibiliteit die scrum biedt is het ook makkelijk om gedurende de loop van het project aanpassingen door te voeren indien bijvoorbeeld de behoeften van de opdrachtgever veranderen.

Het nadeel aan scrum is dat aan het begin van het project de kosten van het eindproduct nog niet geheel in kaart kunnen worden gebracht. Aan dit project zijn geen kosten verbonden, dus is dit niet van toepassing.

Projectorganisatie en communicatie

Bij de Schaakvereniging UVS zijn er meerdere contactpersonen aangewezen voor de Projectgroep.

Daily standup

De Daily Standup is een korte en gestructureerde bijeenkomst die dagelijks in de ochtend plaatsvindt. Tijdens deze bijeenkomst komen teamleden bij elkaar om de voortgang van het werk te bespreken, eventuele obstakels te identificeren en de planning voor de komende dag af te stemmen. 

Elke deelnemer deelt kort zijn of haar antwoorden op drie vragen:

  1. Wat heb ik gedaan sinds de laatste standup?
  2. Wat ga ik vandaag doen?
  3. Zijn er obstakels die mijn voortgang belemmeren?

De Daily Standup is bedoeld om kort en to the point te zijn, vaak niet langer dan 15 minuten, om te voorkomen dat het een langdradige vergadering wordt. Door regelmatig de voortgang en eventuele problemen te bespreken, kunnen teamleden elkaar ondersteunen, samenwerken en effectief blijven werken aan de gezamenlijke doelen van het project.

Sprint retrospective

De Sprint Retrospective is een cruciale ceremonie binnen het Scrum die plaatsvindt aan het einde van elke sprint. Het doel van deze bijeenkomst is om te reflecteren op de afgelopen sprint en te identificeren wat er goed ging, wat er verbeterd kan worden en welke acties er moeten worden ondernomen om het proces te optimaliseren.

Tijdens de Sprint Retrospective komt het ontwikkelteam samen om open en eerlijk te praten over hun ervaringen tijdens de sprint. De focus ligt op het identificeren van zowel positieve als negatieve aspecten van het werkproces, samenwerking en productkwaliteit. Door middel van gestructureerde discussies en gerichte vragen, zoals wat er goed ging, wat er beter kan en welke acties moeten worden ondernomen, worden waardevolle inzichten verkregen die kunnen leiden tot continue verbetering van het team en het product.

Tijdens dit project zal de retrospective ceremonie plaatsvinden voordat de daadwerkelijke sprint review is gedaan, zodat het team voorbereidt is op de sprint review.

Sprint review

De Sprint Review is een belangrijke gebeurtenis aan het einde van elke sprint. Het doel van de Sprint Review is om het voltooide werk van de sprint te presenteren aan de opdrachtgever om feedback te verzamelen over het geleverde product.

Tijdens de Sprint Review presenteert het ontwikkelteam de voltooide producten of functionaliteiten. Het team demonstreert de nieuwe functies en verbeteringen die zijn toegevoegd aan het product tijdens de sprint en beantwoordt vragen van de opdrachtgever.

Sprint planning

De Sprint Planning is een essentiële ceremonie aan het begin van elke sprint binnen het Scrum-framework. Het doel van de Sprint Planning is om het werk te plannen dat tijdens de sprint zal worden uitgevoerd en om een duidelijk begrip te krijgen van de doelstellingen en het te leveren productincrement. In dit project zal de sprint planning gelijk na elke sprint review plaatsvinden zodat er niet een aparte afspraak gemaakt hoeft te worden.

Projectorganisatie en communicatie


Bij de Schaakvereniging UVS zijn er meerdere contactpersonen aangewezen voor de Projectgroep.

NaamEmailadresRol
Ron van Dijkintern@uvsnijmegen.nlIntern wedstrijdleider
Dennis Breuker

dennis@dennisbreuker.nl

Penningmeester
Maarten van Rooijrooijm@gmail.comEx-intern wedstrijdleider

...

NaamE-mailadresTelefoonnummerRol
Alex van der Wela.vanderwel@student.han.nl06-43027288Tester
Jurre de Klijnjjc.deklijn@student.han.nl06-23519611Planner
Job Zalméj.zalme@student.han.nl

06-55075006

Scrum-Master
Mees van Haerenm.vanhaeren@student.han.nl06-83179086Product Owner by proxy
Robin van Dommelenrb.vandommelen@student.han.nl06-30379353Kwaliteitsmanager
Teun van Hooft.vanhoof@student.han.nl06-10408355Tester

Het contact met de opdrachtgever zal voornamelijk met het volgende e-mailadres gebeuren: han-eniac@outlook.com

Aan het einde van elke scrumsprint zullen we een Sprint Review bijeenkomst houden met de klant. Tijdens deze vergaderingen zullen we de voortgang van het project bespreken, inclusief de keuzes die we hebben gemaakt en de argumenten daarvoor, evenals wat er gepland staat voor de volgende sprint.

Deze scrumsprints zullen elke week plaatsvinden en zullen gebeuren op locatie PM3 van de HAN. met de opdrachtgever zal voornamelijk met het volgende e-mailadres gebeuren: han-eniac@outlook.com

Groepsafspraken

Voor het project zijn een aantal groepsafspraken nodig om tot een goede einde te komen:

...