Versions Compared

Key

  • This line was added.
  • This line was removed.
  • Formatting was changed.

Opdrachtgever

HAN/ICA, DEM Team

Titel

Kunstmatig intelligente e-mailpopulatie (KIMail)

Opdracht

Bedrijven en organisaties die hun product aan de man willen brengen, doen dat tegenwoordig vaak via direct marketing: ze sturen aangepaste reclameboodschappen naar personen die in bepaalde doelgroepen vallen. Zo kan het zijn dat je een e-mail ontvangt met daarin teksten en plaatjes die aangepast zijn aan jouw situatie: een nieuwsbrief van een telefoonfabrikant bijvoorbeeld met daarin verwijzingen naar apps waarvan de marketingafdeling denkt dat ze voor jou interessant zijn.

Voordat zo’n e-mail daadwerkelijk naar alle geadresseerden (en dat zijn er duizenden, tienduizenden of zelfs honderdduizenden) verstuurd wordt, wordt er vaak eerst een aantal tests gedraaid, waarin de e-mails naar een subset van de doelgroep wordt gestuurd. Zo kan gemeten worden wat het effect is: hoeveel mensen openen de mail, hoe vaak wordt er op links in de mail geklikt, hoe vaak komt de mail in de junkmail terecht, et cetera. Omdat het samenstellen van zo’n doelgroep vaak geld kost (de mensen die een “testmail” ontvangen kun je de “echte” mail niet meer sturen, of als het proefpersonen zijn die zich hebben opgegeven, worden vaak beloningen uitgekeerd), zou het mooi zijn als er een systeem komt dat het gedrag van echte mensen simuleert.

Fase 1

Maak een systeem dat kan communiceren met meerdere mailservers, de mails van verschillende accounts kan binnenhalen, en er volledig automatisch iets mee kan doen op basis van parameters: openen, op links klikken, een bounce sturen, et cetera.

Fase 2

Maak een systeem dat op basis van bepaalde gegevens een gebruikersprofiel kan opstellen dat leidt tot de in fase 1 in genoemde parameters (met enige willekeurige variatie binnen bepaalde grenzen). Zo kan per e-mailadres (die een ontvanger simuleert) gedrag worden uitgevoerd.

Fase 3

Laat het gedrag van de gesimuleerde e-mailontvangers afhangen van bepaalde woorden in de mail. Als een 20-jarige man wordt gesimuleerd, zal het gedrag bijvoorbeeld anders zijn dan dat van een 60-jarige vrouw. Uiteraard moeten de doelgroepen en woorden waarop gereageerd wordt door de gebruiker van het systeem in te stellen zijn.

Technologie

  • Java
  • JavaMail

Contact

Ralph Niels