Contact: Tim van Beek - t.vanbeek@evconsult.nl
Context
In de vorige lesperiode/semester OOSE hebben HAN studenten gebouwd aan een webtool voor laaddata van laadpalen voor elektrische auto’s. Opdracht was toen: het ontwerpen van een webtool die op een kaart oplaadpalen en verbruiksgegevens weergeeft. Zie in kader voor toenmalige opdracht en schermafbeelding van het resultaat.
Inmiddels is het portaal opgenomen in de dienstverlening van EVConsult (elektrisch vervoer-adviesbureau) en Irias (IT-bedrijf). De schakel mist echter met het dagelijks praktisch gebruik door exploitanten en gemeenten. Deze opdracht is bedoeld de functionaliteiten van vorige opdracht om te zetten in een gebruikstool met werkelijke koppelingen met exploitanten en gemeenten.
Om alle elektrische voertuigen te voorzien van voldoende energie is, worden Oplaadpalen geplaatst in de openbare ruimte. Bewoners met een elektrische auto kunnen momenteel via verschillende manieren aangeven behoefte te hebben aan een uitbreiding van het laadnetwerk. Er ontbreekt echter een overzicht in het netwerk van openbare oplaadpunten. Alle marktpartijen gebruiken momenteel hun eigen overzichtskaarten. Om overzicht te krijgen in alle aanvragen die binnen komen en in alle gerealiseerde palen, wordt momenteel een aanvraagportaal ontwikkeld door het Nationaal Kennisplatform Laadinfrastructuur, waar iedereen een verzoek tot uitbreiding van het laadnetwerk kan indienen. Gemeenten, exploitanten en netbeheerders nemen vervolgens de aanvraag in behandeling, waardoor het proces gestroomlijnd wordt en inzicht ontstaat in het laadnetwerk. De verwachting is dat het aanvraagportaal dit jaar al door een groot deel van de Nederlandse gemeenten in gebruik genomen gaat worden. Gemeente Utrecht, Rotterdam (inclusief 16 in gemeenten uit de regio Rotterdam), Leiden en de Metropoolregio Amsterdam elektrisch (MRAe, bestaande uit ±80 kleinere gemeenten) hebben interesse getoond en worden intensief bij de ontwikkeling betrokken:
Het systeem bevat ook een kaart waar alle locaties van laadpalen in wordt weergegeven. Om een gedegen beslissing te kunnen nemen om het laadnetwerk verder uit te breiden of om elektrisch rijders door te verwijzen naar een bestaande paal, is inzicht in de verbruiksgegevens op de palen essentieel. Doel van dit project is om een koppeling te maken met de back office van de 5 grootste exploitanten van laadpalen (i.e. Allego, Nuon, Engie, EVNetNL en Pitpoint), zodat gemeenten en exploitanten inzicht krijgen in de verbruiksgegevens van laadpalen.
Opdracht
Studenten krijgen toegang tot een testomgeving van het huidige aanvraagportaal laadpunten en een doorontwikkelde versie van de tool uit 2016. In dit systeem worden bestaande oplaadpunten geregistreerd en als er nieuwe laadpunten gerealiseerd worden, worden ze aan de kaart toegevoegd.
Doel is om inzicht te geven in verbruiksdata van oplaadpunten van alle openbare oplaadpunten in Nederland (oplaadpunten in de openbare ruimte), in een aanvraagportaal voor uitbreiding van het laadnetwerk. Hierbij kan gebruik worden gemaakt van de reeds ontwikkelde modules van Irias (icm HAN) en van het NKL.
Activiteiten:
- Ontwikkeling van een koppeling met de back office van 5 marktpartijen (Allego, Nuon, Engie, EVNetNL & Pitpoint)
- Samenwerking met ontwikkelaars van de 5 marktpartijen
- Programmeren in bestaande open source programmatuur van NKL of een (open) alternatief dat kan worden gebruikt
- Integratie van functionaliteit van tool met verbruiksdata op paalniveau die (ontwikkeld is door de HAN-studenten 2016), EVConsult en Irias)
- Ontwikkelen en vullen van een database op basis van de verbruiksstatistieken van de vijf marktpartijen
- Weergave van de verbruiksstatistieken per paal, per gemeente, per regio en per marktpartij (o.a. verbruik in kwh, aantal gebruikers, aantal transacties, verloop per uur op dag, etc) in een daadwerkelijk te gebruiken aanvraag- en analyseportaal
- Presentatie van de functionaliteit aan gebruikersgroepen van het NKL en de Metropoolregio Amsterdam Elektrisch
Irias, EVConsult en NKL Nederland zullen de begeleiding doen. Zij hebben aangegeven zeer geïnteresseerd te zijn in het begeleiden van de studenten op resp. IT, EV-inhoudelijk en beleidsvlak. Het resultaat zal open zijn voor gebruik door genoemde partijen en onderzoeksdoeleinden.