...
Op het scherm voor het beheren van de spelers is gekozen voor een tabel waarin alle informatie over spelers staat, met daarboven een aantal invulvelden en knoppen waarmee de data bewerkt kan worden. Dit is volgens de projectgroep de meest overzichtelijke manier om een grote lijst met spelers snel en eenvoudig te beheren. Indien nodig kan de tabel namelijk per kolom gesorteerd worden, waardoor het vinden van specifieke spelers gestroomlijnd kan verlopen. Het verwijderen van spelers en het vastleggen van de startrating zijn belangrijke handelingen, en zijn daardoor voorzien van een pop-up die om bevestiging van de actie vraagt, zodat bijvoorbeeld een speler niet per ongeluk uit de database verwijderd kan worden.
Voor deze implementatie wordt gebruikgemaakt van een servicelaag die de inputs van de gebruiker controleert op een aantal afgestelde regels, bijvoorbeeld of alle velden vereiste velden zijn ingevuld bij het invoeren van een nieuw lid of gast.
USECASE 2 - Beheren van competities
...
Ondanks dat er geen gebruik van wordt gemaakt is er ook voor gekozen om het aantal punten dat kan worden verdiend met een winst, verlies, gelijkspel etc. aanpasbaar te maken. Dit maakt Klukkluk flexibel mocht deze functionaliteit later gewenst zijn.
Ook deze usecase maakt gebruik van een servicelaag om de inputs van de gebruiker te controleren.
USECASE 3 & 4 - Beheren van competitiegroepen & Beheren van spelers in competitiegroep
Op het scherm voor het beheren van competities is een nieuwe knop toegevoegd die de gebruiker naar het scherm voor groepsbeheer van de desbetreffende groep brengt. Als een nieuwe competitie wordt aangemaakt worden (indien relevant) op basis van een standaard aantal een aantal groepen automatisch gegenereerd. Op dit scherm worden CRUD operaties met betrekking tot groepen verwerkt. De gebruiker kan de naam van de groep aangeven, waarna het systeem vervolgens een nieuwe GroupDTO zonder spelers aanmaakt en via de repository toevoegt aan de database.
Er waren voor het implementeren van competitiegroepen geen ingewikkelde beslissingen of oplossingen. Het betreft voornamelijk simpele CRUD-operaties waarvoor de implementatie relatief gemakkelijk is. Wel is voor deze implementatie gekozen om geen gebruik te maken van een servicelaag, omdat alleen de naam van de competitiegroep gedefinieerd kan worden.
USECASE 4 - Beheren van spelers in competitiegroep
Op dit scherm kan de gebruiker een of meerdere spelers van of naar groepen verplaatsen. Door op CRTL + Linker muisklik te drukken kunnen meerdere spelers geselecteerd worden. Aan de hand hiervan stuurt het systeem vervolgens ofwel een enkele of een lijst van DTO's naar de repository, die vervolgens de juiste functie uitvoert om de speler in de groep te zetten of deze eruit te verwijderen. In het geval dat de gebruiker meerdere spelers tegelijkertijd wil invoeren, aanpassen of verwijderen wordt aan de uit te voeren query steeds een nieuwe regel met spelerdata toegevoegd.
In deze implementatie is de servicelaag weggelaten. Het betreft namelijk alleen het overzetten van al bestaande, en dus al gecontroleerde data, waardoor het uitvoeren van datacontrole in de servicelaag niet nodig is.
----------
Het scherm voor het beheren van competitiegroepen bevat veel informatie. Hierom is ervoor gekozen om de data weer te geven in een drietal tabellen, waarbij er onderscheid gemaakt wordt tussen de spelers die niet in een groep zitten, de groepen van de competitie, en de spelers die in de geselecteerde groep zitten. Op deze manier heeft de gebruiker overzicht over in welke groep deze bezig is, welke spelers hierin zitten en welke niet.
Als een competitie wordt aangemaakt worden aan de hand van het op het competitiescherm gekozen aantal, een aantal groepen automatisch aangemaakt, gelabeld "A, B, C" enzovoort.
Er is voor deze implementatie geen servicelaag aanwezig, er is namelijk bij het aanmaken van de groepen geen data aanwezig die de gebruiker op dit scherm aan kan passen. Het enige wat de gebruiker aan kan passen is de naam van de gegenereerde groepen.
USECASE 6 - Ronde resultaat invoeren
...
USECASE 7 - Resultaat externe ronde invoeren
Het invoeren van resultaten bij extern gespeelde rondes werkt op basis van de rating van de externe speler. De gebruiker kan een searchable combobox (drop-down menu) gebruiken om de juiste speler uit de database te selecteren, waarna er in een invulveld de rating van de externe speler ingevuld kan worden. Daarna kan de uitslag van de match uit een drop-down menu gekozen worden.
Het aanpassen van de rating van een speler is een belangrijke actie, daarom wordt er zodra de gebruiker op "opslaan" drukt een pop-up weergegeven met de vraag of de aanpassing bevestigt moet worden. Op deze pop-up wordt ook de nieuwe rating van de speler al getoond.
Er is gekozen voor een searchable combobox omdat deze in het geval van deze usecase voldoende informatie kan tonen, en het zoeken van enkele spelers eenvoudiger maakt dan een gehele tabel door moeten spitten.tekst
USECASE 8 - Indeling genereren voor competitie
...