Versions Compared

Key

  • This line was added.
  • This line was removed.
  • Formatting was changed.

...

Zwitsers is het meest complexe indelingsysteem dat voor klukkluk afgehandeld moet kunnen worden. Bij zwitsers is er maar een groep van spelers, en het doel van zwitsers is om mensen in deze groep nooit 2 keer tegen elkaar te laten spelen, en spelers met hogere scores tegen spelers met vergelijkbare sccores te matchen. Een toernooi dat ingedeelt wordt met een zwitserse indeling vind plaats over meerdere sessies, tussen deze sessies moeten de resultaten van de vorige sessie ingevoerd zijn, want deze zijn relevant voor het genereren van een indeling van de volgende ronde. 

Voor alle rondes worden de spelers gesorteerd van best hoog naar minst goedlaag. Hierbij wordt eerst gekeken naar score binnen de wedstrijd, daarna naar weerstandspunten, daarna rating , daarna naar weerstandspunten en daarna naar iets arbitrairs als een alfabetische ordening. Dit kan in ons systeem gedaan worden met een random nummer omdat we een computerprogramma makenen daarna een willekeurig nummer. Het aantal rondes dat met zwitsers gespeeld kan worden is gelimiteerd, maar kan verschillen. Je kan het dus instellen in Klukkluk bij het aanmaken van de competitie. 

De kleur die de spelers spelen wordt bepaald door de kleuren die de spelers al gespeeld hebben. Iedere speler heeft een kleurensaldo die vermeerdert als er gespeeld wordt met wit en vermindert als er gespeeld wordt met zwart. Als iemand 2 keer achter elkaar dezelfde kleur gespeeld heeft in de vorige twee matches moet die persoon met de andere kleur spelen. Anders moet de persoon met +1 saldo wit spelen, anders moet de persoon met -1 zwart spelen, anders moet een van de spelers de tegenovergestelde kleur kiezen, als dat niet lukt is het random. Bij een absolute kleurvoorkeur (2 keer achter elkaar een kleur, of kleursaldo van 2 of -2) moeten de matches zo ingedeeld worden dat deze persoon niet weer als deze kleur speelt.

Weerstandspunten worden bepaald via het sonnenborg-bergen systeem. Als een match heeft plaatsgevonden en speler 1 heeft gewonnen wordt de score van speler 2 dubbel bij de weerstandspunten van speler 1 opgeteld. Bij een remise krijgen beide spelers de score van de ander bij hun weerstandspunten opgeteld, en bij verlies krijgt de verliezende partij niets.

Als er een oneven aantal spelers is moet een van de spelers een timeout krijgen elke ronde. Dit mag een speler niet twee keer in een toernooi krijgen. Deze speler wordt de laatste die overblijft bij de indeling, die vanwege de sortering van de spelers in de praktijk vaak de laagste is.


De absolute regels die aangehouden moeten worden zijn dus:

Het aantal rondes moet niet hoger worden dan het vooraf bepaalde maximaal aantal rondes.

twee spelers mogen niet twee keer tegen elkaar spelen.

een speler mag niet 2 keer in een toernooi een Bye krijgen.

een speler mag niet drie keer achter elkaar dezelfde kleur hebben.

een speler mag niet een kleursaldo hebben van minder dan -2 of meer dan 2.

De sterke regels die verbroken mogen worden om een absolute regel niet te verbreken zijn:

Een speler mag niet twee keer achter elkaar dezelfde kleur hebben.

Een speler mag geen kleursaldo hebben van 1 of -1.

Een speler die naar beneden is geschoven vanwege een oneven aantal spelers in zijn scoregroep mag niet nog een keer naar beneden schuiven.

De voorkeuren die verbroken mogen worden om een sterke regel niet te verbreken zijn:

Een speler moet tegen een speler met dezelfde score spelen.

Een speler moet de tegenovergestelde kleur spelen als in de vorige match die de speler gespeeld heeft.



Heller

Het indelingssysteem Heller wordt binnen UVS gebruikt voor de periodecompetities. Het heller indelingssysteem heeft ongeacht het aantal spelers altijd 5 rondes. De ontvangen voorbeelden bevatten schema's voor 8 ,10 en 12 spelers. Binnen het Heller systeem zit er variatie in de verschillende rondes, het kleursaldo (Wie begint met welke kleur) en de som tegenstanders.

...