...
De hoofdfunctionaliteiten van het indelingsprogramma zijn als volgt: de gebruiker moet een seizoen kunnen aanmaken, zodat er een competitie kan worden opgezet. Binnen deze competities zijn er speelrondes die moeten worden ingedeeld in speelparen. Het aantal speelrondes verschilt per competitietype. Nadat deze speelrondes zijn gespeeld, moeten de resultaten worden ingevuld en worden deze gebruikt om ranglijsten te genereren voor de specifieke rondes. Na afloop van een wedstrijd zal ook de rating van de spelers worden aangepast. Aan het einde van een speelronde zullen de resultaten worden geüpload naar de website van UVS.
Actor | Use Case | Brief description |
---|---|---|
Wedstrijdleider | Beheren spelers | De wedstrijdleider moet de mogelijkheid hebben om nieuwe leden en gasten in het systeem in te voeren, zodat ze later kunnen worden toegevoegd aan competities. |
Wedstrijdleider | Printen ronde indeling | De wedstrijdleider moet de indeling van een ronde moeten kunnen uitprinten zodat de leden op locatie de indeling kunnen zien. |
Wedstrijdleider | Seizoenen bekijken | De wedstrijdleider wil oude seizoenen kunnen bekijken zodat de historie van de club altijd bekeken kan worden. |
Wedstrijdleider | Beheren van competities | De wedstrijdleider wil de mogelijkheid hebben om competities te beheren, zodat deze actueel blijven. |
Wedstrijdleider | Toevoegen van groep aan competitie | De wedstrijdleider moet groepen kunnen toevoegen aan een competitie, zodat er daarna spelers kunnen worden toegevoegd. |
Wedstrijdleider | Toevoegen van spelers aan een competitiegroep | De wedstrijdleider moet in staat zijn om leden en gasten toe te voegen aan een competitiegroep, zodat zij ingedeeld en kunnen deelnemen aan de schaakwedstrijden. |
Wedstrijdleider | Gegevens publiceren op website | De wedstrijdleider wil de ronde indeling, uitslagen en de ranglijst op de website publiceren zodat elk persoon online de gegevens kan bekijken. |
Wedstrijdleider | Ronde resultaten invoeren | De wedstrijdleider wil resultaten van ronden kunnen invoeren zodat de ranglijst anders wordt. |
Wedstrijdleider | Indeling genereren voor competitie | De wedstrijdleider wil automatisch door het systeem een indeling voor de rondes van competities laten genereren. |
Wedstrijdleider | Globale ranglijst bekijken | De wedstrijdleider wil de globale ranglijst bekijken zodat duidelijk is wie het beste is. |
Wedstrijdleider | Groep ranglijst bekijken | De wedstrijdleider wil de ranglijst van een groep bekijken zodat duidelijk is wie het beste is. |
Extern wedstrijdleider | Resultaat externe ronde invoeren | De externe wedstrijdleider wil het resultaat van een externe ronde invoeren zodat de rating van het lid aanpast |
Domein Model
Use-casebeschrijvingen
Beheren spelers
UC 1.1: Spelers bekijken
Primary actor: Wedstrijdleider | |
Stakeholders and Interests: De voorzitter, omdat hij goed geïnformeerd wil zijn over wie de leden zijn en hoeveel leden er in totaal zijn. | |
Brief description: De wedstrijdleiders willen de spelers kunnen bekijken zodat ze weten wie er in het systeem staat. | |
Preconditions: De wedstrijdleider heeft KlukKluk geopend en heeft het hoofdscherm open. | |
Postconditions (Success Guarantee): De wedstrijdleider ziet alle bekende spelers. | |
Main Success Scenario (Basic Flow): | |
Actor Action | System Responsibility |
1. De wedstrijdleider geeft aan de spelerslijst te willen zien. |
3. Systeem toont invulvelden voor de voornaam, achternaam, rating en type van de speler. |
UC 1.2: Spelers toevoegen
Primary actor: Wedstrijdleider | |
Stakeholders and Interests: De voorzitter, omdat hij wil dat de leden goed kunnen worden ingedeeld d.m.v. het indelingsprogramma. | |
Brief description: De wedstrijdleiders willen leden en gasten registreren binnen het systeem zodat zij ingedeeld kunnen worden binnen competities en toernooien | |
Preconditions: De wedstrijdleider heeft KlukKluk geopend en heeft het hoofdscherm open. | |
Postconditions (Success Guarantee): De wedstrijdleider heeft een nieuwe speler geregistreerd. | |
Main Success Scenario (Basic Flow): | |
Actor Action | System Responsibility |
1. De wedstrijdleider geeft aan de spelerslijst te willen zien. 4. De wedstrijdleider vult de voornaam, achternaam, rating en type van de nieuwe speler in. |
3. Systeem toont invulvelden voor de voornaam, achternaam, rating en type van de speler. 5. Systeem registreert de nieuwe Speler. |
UC 1.3: Spelers verwijderen
Primary actor: Wedstrijdleider | |
Stakeholders and Interests: De voorzitter, omdat hij wil dat de leden goed kunnen worden ingedeeld d.m.v. het indelingsprogramma. | |
Brief description: De wedstrijdleiders willen spelers kunnen verwijderen omdat zij niet meer actief zijn bij de vereniging. | |
Preconditions: De wedstrijdleider heeft KlukKluk geopend en heeft het hoofdscherm open. | |
Postconditions (Success Guarantee): De wedstrijdleider heeft een speler verwijderd. | |
Main Success Scenario (Basic Flow): | |
Actor Action | System Responsibility |
1. De wedstrijdleider geeft aan de spelerslijst te willen zien. 4. De wedstrijdleider geeft aan een speler te willen verwijderen. 6. De wedstrijdleider bevestigt de keuze . | 3. Systeem toont invulvelden voor de voornaam, achternaam, rating en type van de speler. 5. Systeem vraagt of de gebruiker het zeker weet. 7. [keuze = ja] Systeem verwijdert de gekozen speler. |
Extensions (Alternative Flow): Keuze is nee. | |
| 7a Speler wordt niet verwijdert. Usecase verwijderen stopt. |
UC 1.4: Spelers bewerken
Primary actor: Wedstrijdleider | |
Stakeholders and Interests: De voorzitter, omdat hij wil dat de gegevens van de leden correct in het systeem staan zodat er geen misverstanden kunnen ontstaan.. | |
Brief description: De wedstrijdleiders willen leden en gasten kunnen bewerken omdat de gegevens van de speler anders is. | |
Preconditions: De wedstrijdleider heeft KlukKluk geopend en heeft het hoofdscherm open. | |
Postconditions (Success Guarantee): De wedstrijdleider heeft de gegevens van een speler aangepast. | |
Main Success Scenario (Basic Flow): | |
Actor Action | System Responsibility |
1. De wedstrijdleider geeft aan de spelerslijst te willen zien. 4. De wedstrijdleider geeft aan een speler te willen bewerken. 6. De wedstrijdleider past de gegevens aan en geeft aan te willen opslaan. |
3. Systeem toont invulvelden voor de voornaam, achternaam, rating en type van de speler. 5. Systeem toont de voornaam, achternaam, type en de rating van de speler. 7. Systeem slaat de nieuwe gegevens op. |
System Sequence Diagram
Omdat deze vier usecases allemaal CRUD zijn is er voor gekozen om alleen het aanmaken van een speler uit te werken in een system sequence diagram. De wedstrijdleider vraagt als eerste alle spelers en de invulvelden op, het systeem laat deze vervolgens zien in een tabel. Daarna vult de wedstrijdleider de velden in en maakt een nieuwe speler aan.
...
Use Case 2.1: Competitie aanmaken
Primary actor: Wedstrijdleider | |
Stakeholders and Interests: De voorzitter, omdat activiteiten als competities nieuwe mensen aantrekken om bij de vereniging te betrekken. | |
Brief description: De wedstrijdleider moet een nieuwe competitie kunnen aanmaken, zodat deze kan worden ingezet voor het organiseren van schaakwedstrijden. | |
Preconditions: De wedstrijdleider heeft KlukKluk geopend en heeft het hoofdscherm open. | |
Postconditions (Success Guarantee): De wedstrijdleider heeft een nieuwe competitie aangemaakt. | |
Main Success Scenario (Basic Flow): | |
Actor Action | System Responsibility |
1. De wedstrijdleider geeft aan de competities te willen zien.
|
4. Systeem toont invulvelden voor de naam, soort competitie, aantal rondes, aantal keer dezelfde kleur, aantal punten voor winst, verlies, remise, oneven en vrijgesteld. 6. Systeem maakt een nieuwe competitie aan. |
Use Case 2.2: Competities bekijken
Primary actor: Wedstrijdleider | |
Stakeholders and Interests: Spelers, omdat zij met een duidelijk overzicht gemakkelijk kunnen zien welke competities er zijn voor een inschrijving. | |
Brief description: De wedstrijdleider wilt de competities kunnen bekijken zodat hij alle competities in een ogenblik kan zien. | |
Preconditions: De wedstrijdleider heeft KlukKluk geopend en heeft het hoofdscherm open. | |
Postconditions (Success Guarantee): De wedstrijdleider heeft een nieuwe competitie aangemaakt. | |
Main Success Scenario (Basic Flow): | |
Actor Action | System Responsibility |
1. De wedstrijdleider geeft aan de competities te willen zien. |
|
Use Case 2.3: Competitie bewerken
Primary actor: Wedstrijdleider | |
Stakeholders and Interests: Secretaris, omdat zij actuele informatie willen over de competities zodat er geen misverstanden ontstaan. | |
Brief description: De wedstrijdleider moet een nieuwe competitie kunnen aanmaken, zodat deze kan worden ingezet voor het organiseren van schaakwedstrijden. | |
Preconditions: De wedstrijdleider heeft KlukKluk geopend en heeft het hoofdscherm open. | |
Postconditions (Success Guarantee): De wedstrijdleider heeft een competitie bijgewerkt. | |
Main Success Scenario (Basic Flow): | |
Actor Action | System Responsibility |
1. De wedstrijdleider geeft aan de competities te willen zien. 3. De wedstrijdleider geeft aan een competitie te willen bewerken. 5. De wedstrijdleider vult de bewerkte gegevens van de competitie in. |
4. Systeem toont invulvelden voor de naam, soort competitie, aantal rondes, aantal keer dezelfde kleur, aantal punten voor winst, verlies, remise, oneven en vrijgesteld. 6. Systeem bewerkt de competitie met de nieuwe gegevens. |
Use Case 2.4: Competitie verwijderen
Primary actor: Wedstrijdleider | |
Stakeholders and Interests: Secretaris, omdat zij geen inactieve of incorrecte informatie over de competities willen zodat er geen onduidelijkheden komen. | |
Brief description: De wedstrijdleider moet een competitie kunnen verwijderen als deze niet meer nodig zijn binnen het systeem. | |
Preconditions: De wedstrijdleider heeft KlukKluk geopend en heeft het hoofdscherm open. | |
Postconditions (Success Guarantee): De wedstrijdleider heeft een nieuwe competitie aangemaakt. | |
Main Success Scenario (Basic Flow): | |
Actor Action | System Responsibility |
1. De wedstrijdleider geeft aan de competities te willen zien. 3. De wedstrijdleider geeft aan een competitie te willen verwijderen. 7. De wedstrijdleider bevestigt de keuze. |
4. Systeem vraagt of de gebruiker het zeker weet. 6. [keuze = ja] Systeem verwijderd de gekozen competitie. |
Extensions (Alternative Flow): Keuze is nee. | |
6a Competitie wordt niet verwijdert. |
System Sequence Diagram
Omdat deze vier usecases allemaal CRUD zijn is er voor gekozen om alleen het aanmaken van een speler uit te werken in een system sequence diagram, zodat toch duidelijk is hoe het werkt. De wedstrijdleider wil een nieuwe competitie aanmaken, daarom wordt de createCompetition functie aangeroepen.
...
UC 3.1: Competitiegroepen bekijken
Primary actor: Wedstrijdleider | |
Stakeholders and Interests: De voorzitter, omdat hij goed geïnformeerd wil zijn over de competitiegroepen. | |
Brief description: De wedstrijdleiders willen de competitiegroepen kunnen bekijken zodat ze weten welke er in het systeem staan. | |
Preconditions: De wedstrijdleider heeft KlukKluk geopend en heeft het hoofdscherm open. | |
Postconditions (Success Guarantee): De wedstrijdleider ziet alle competitiegroepen. | |
Main Success Scenario (Basic Flow): | |
Actor Action | System Responsibility |
1. De wedstrijdleider geeft aan de competitiegroepen te willen zien. |
3. Systeem toont invulvelden voor de groep letter en aantal spelers van de groep. |
Table of Contents |
---|
Introductie
...
De hoofdfunctionaliteiten van het indelingsprogramma zijn als volgt: de gebruiker moet een seizoen kunnen aanmaken, zodat er een competitie kan worden opgezet. Binnen deze competities zijn er speelrondes die moeten worden ingedeeld in speelparen. Het aantal speelrondes verschilt per competitietype. Nadat deze speelrondes zijn gespeeld, moeten de resultaten worden ingevuld en worden deze gebruikt om ranglijsten te genereren voor de specifieke rondes. Na afloop van een wedstrijd zal ook de rating van de spelers worden aangepast. Aan het einde van een speelronde zullen de resultaten worden geüpload naar de website van UVS.
Actor | Use Case | Brief description |
---|---|---|
Wedstrijdleider | Beheren spelers | De wedstrijdleider moet de mogelijkheid hebben om nieuwe leden en gasten in het systeem in te voeren, zodat ze later kunnen worden toegevoegd aan competities. |
Wedstrijdleider | Printen ronde indeling | De wedstrijdleider moet de indeling van een ronde moeten kunnen uitprinten zodat de leden op locatie de indeling kunnen zien. |
Wedstrijdleider | Seizoenen bekijken | De wedstrijdleider wil oude seizoenen kunnen bekijken zodat de historie van de club altijd bekeken kan worden. |
Wedstrijdleider | Beheren van competities | De wedstrijdleider wil de mogelijkheid hebben om competities te beheren, zodat deze actueel blijven. |
Wedstrijdleider | Toevoegen van groep aan competitie | De wedstrijdleider moet groepen kunnen toevoegen aan een competitie, zodat er daarna spelers kunnen worden toegevoegd. |
Wedstrijdleider | Toevoegen van spelers aan een competitiegroep | De wedstrijdleider moet in staat zijn om leden en gasten toe te voegen aan een competitiegroep, zodat zij ingedeeld en kunnen deelnemen aan de schaakwedstrijden. |
Wedstrijdleider | Gegevens publiceren op website | De wedstrijdleider wil de ronde indeling, uitslagen en de ranglijst op de website publiceren zodat elk persoon online de gegevens kan bekijken. |
Wedstrijdleider | Ronde resultaten invoeren | De wedstrijdleider wil resultaten van ronden kunnen invoeren zodat de ranglijst anders wordt. |
Wedstrijdleider | Indeling genereren voor competitie | De wedstrijdleider wil automatisch door het systeem een indeling voor de rondes van competities laten genereren. |
Wedstrijdleider | Globale ranglijst bekijken | De wedstrijdleider wil de globale ranglijst bekijken zodat duidelijk is wie het beste is. |
Wedstrijdleider | Groep ranglijst bekijken | De wedstrijdleider wil de ranglijst van een groep bekijken zodat duidelijk is wie het beste is. |
Extern wedstrijdleider | Resultaat externe ronde invoeren | De externe wedstrijdleider wil het resultaat van een externe ronde invoeren zodat de rating van het lid aanpast |
Domein Model
Use-casebeschrijvingen
Beheren spelers
UC 1.1: Spelers bekijken
Primary actor: Wedstrijdleider | |
Stakeholders and Interests: De voorzitter, omdat hij goed geïnformeerd wil zijn over wie de leden zijn en hoeveel leden er in totaal zijn. | |
Brief description: De wedstrijdleiders willen de spelers kunnen bekijken zodat ze weten wie er in het systeem staat. | |
Preconditions: De wedstrijdleider heeft KlukKluk geopend en heeft het hoofdscherm open. | |
Postconditions (Success Guarantee): De wedstrijdleider ziet alle bekende spelers. | |
Main Success Scenario (Basic Flow): | |
Actor Action | System Responsibility |
1. De wedstrijdleider geeft aan de spelerslijst te willen zien. |
3. Systeem toont invulvelden voor de voornaam, achternaam, rating en type van de speler. |
UC 1.2: Spelers toevoegen
Primary actor: Wedstrijdleider | |
Stakeholders and Interests: De voorzitter, omdat hij wil dat de leden goed kunnen worden ingedeeld d.m.v. het indelingsprogramma. | |
Brief description: De wedstrijdleiders willen leden en gasten registreren binnen het systeem zodat zij ingedeeld kunnen worden binnen competities en toernooien | |
Preconditions: De wedstrijdleider heeft KlukKluk geopend en heeft het hoofdscherm open. | |
Postconditions (Success Guarantee): De wedstrijdleider heeft een nieuwe speler geregistreerd. | |
Main Success Scenario (Basic Flow): | |
Actor Action | System Responsibility |
1. De wedstrijdleider geeft aan de spelerslijst te willen zien. 4. De wedstrijdleider vult de voornaam, achternaam, rating en type van de nieuwe speler in. |
3. Systeem toont invulvelden voor de voornaam, achternaam, rating en type van de speler. 5. Systeem registreert de nieuwe Speler. |
UC 1.3: Spelers verwijderen
Primary actor: Wedstrijdleider | |
Stakeholders and Interests: De voorzitter, omdat hij wil dat de leden goed kunnen worden ingedeeld d.m.v. het indelingsprogramma. | |
Brief description: De wedstrijdleiders willen spelers kunnen verwijderen omdat zij niet meer actief zijn bij de vereniging. | |
Preconditions: De wedstrijdleider heeft KlukKluk geopend en heeft het hoofdscherm open. | |
Postconditions (Success Guarantee): De wedstrijdleider heeft een speler verwijderd. | |
Main Success Scenario (Basic Flow): | |
Actor Action | System Responsibility |
1. De wedstrijdleider geeft aan de spelerslijst te willen zien. 4. De wedstrijdleider geeft aan een speler te willen verwijderen. 6. De wedstrijdleider bevestigt de keuze . | 3. Systeem toont invulvelden voor de voornaam, achternaam, rating en type van de speler. 5. Systeem vraagt of de gebruiker het zeker weet. 7. [keuze = ja] Systeem verwijdert de gekozen speler. |
Extensions (Alternative Flow): Keuze is nee. | |
| 7a Speler wordt niet verwijdert. Usecase verwijderen stopt. |
UC 1.4: Spelers bewerken
Primary actor: Wedstrijdleider | |
Stakeholders and Interests: De voorzitter, omdat hij wil dat de gegevens van de leden correct in het systeem staan zodat er geen misverstanden kunnen ontstaan.. | |
Brief description: De wedstrijdleiders willen leden en gasten kunnen bewerken omdat de gegevens van de speler anders is. | |
Preconditions: De wedstrijdleider heeft KlukKluk geopend en heeft het hoofdscherm open. | |
Postconditions (Success Guarantee): De wedstrijdleider heeft de gegevens van een speler aangepast. | |
Main Success Scenario (Basic Flow): | |
Actor Action | System Responsibility |
1. De wedstrijdleider geeft aan de spelerslijst te willen zien. 4. De wedstrijdleider geeft aan een speler te willen bewerken. 6. De wedstrijdleider past de gegevens aan en geeft aan te willen opslaan. |
3. Systeem toont invulvelden voor de voornaam, achternaam, rating en type van de speler. 5. Systeem toont de voornaam, achternaam, type en de rating van de speler. 7. Systeem slaat de nieuwe gegevens op. |
System Sequence Diagram
Omdat deze vier usecases allemaal CRUD zijn is er voor gekozen om alleen het aanmaken van een speler uit te werken in een system sequence diagram. De wedstrijdleider vraagt als eerste alle spelers en de invulvelden op, het systeem laat deze vervolgens zien in een tabel. Daarna vult de wedstrijdleider de velden in en maakt een nieuwe speler aan.
...
Use Case 2.1: Competitie aanmaken
Primary actor: Wedstrijdleider | |
Stakeholders and Interests: De voorzitter, omdat activiteiten als competities nieuwe mensen aantrekken om bij de vereniging te betrekken. | |
Brief description: De wedstrijdleider moet een nieuwe competitie kunnen aanmaken, zodat deze kan worden ingezet voor het organiseren van schaakwedstrijden. | |
Preconditions: De wedstrijdleider heeft KlukKluk geopend en heeft het hoofdscherm open. | |
Postconditions (Success Guarantee): De wedstrijdleider heeft een nieuwe competitie aangemaakt. | |
Main Success Scenario (Basic Flow): | |
Actor Action | System Responsibility |
1. De wedstrijdleider geeft aan de competities te willen zien.
|
4. Systeem toont invulvelden voor de naam, soort competitie, aantal rondes, aantal keer dezelfde kleur, aantal punten voor winst, verlies, remise, oneven en vrijgesteld. 6. Systeem maakt een nieuwe competitie aan. |
Use Case 2.2: Competities bekijken
Primary actor: Wedstrijdleider | |
Stakeholders and Interests: Spelers, omdat zij met een duidelijk overzicht gemakkelijk kunnen zien welke competities er zijn voor een inschrijving. | |
Brief description: De wedstrijdleider wilt de competities kunnen bekijken zodat hij alle competities in een ogenblik kan zien. | |
Preconditions: De wedstrijdleider heeft KlukKluk geopend en heeft het hoofdscherm open. | |
Postconditions (Success Guarantee): De wedstrijdleider heeft een nieuwe competitie aangemaakt. | |
Main Success Scenario (Basic Flow): | |
Actor Action | System Responsibility |
1. De wedstrijdleider geeft aan de competities te willen zien. |
|
Use Case 2.3: Competitie bewerken
Primary actor: Wedstrijdleider | |
Stakeholders and Interests: Secretaris, omdat zij actuele informatie willen over de competities zodat er geen misverstanden ontstaan. | |
Brief description: De wedstrijdleider moet een nieuwe competitie kunnen aanmaken, zodat deze kan worden ingezet voor het organiseren van schaakwedstrijden. | |
Preconditions: De wedstrijdleider heeft KlukKluk geopend en heeft het hoofdscherm open. | |
Postconditions (Success Guarantee): De wedstrijdleider heeft een competitie bijgewerkt. | |
Main Success Scenario (Basic Flow): | |
Actor Action | System Responsibility |
1. De wedstrijdleider geeft aan de competities te willen zien. 3. De wedstrijdleider geeft aan een competitie te willen bewerken. 5. De wedstrijdleider vult de bewerkte gegevens van de competitie in. |
4. Systeem toont invulvelden voor de naam, soort competitie, aantal rondes, aantal keer dezelfde kleur, aantal punten voor winst, verlies, remise, oneven en vrijgesteld. 6. Systeem bewerkt de competitie met de nieuwe gegevens. |
Use Case 2.4: Competitie verwijderen
Primary actor: Wedstrijdleider | |
Stakeholders and Interests: Secretaris, omdat zij geen inactieve of incorrecte informatie over de competities willen zodat er geen onduidelijkheden komen. | |
Brief description: De wedstrijdleider moet een competitie kunnen verwijderen als deze niet meer nodig zijn binnen het systeem. | |
Preconditions: De wedstrijdleider heeft KlukKluk geopend en heeft het hoofdscherm open. | |
Postconditions (Success Guarantee): De wedstrijdleider heeft een nieuwe competitie aangemaakt. | |
Main Success Scenario (Basic Flow): | |
Actor Action | System Responsibility |
1. De wedstrijdleider geeft aan de competities te willen zien. 3. De wedstrijdleider geeft aan een competitie te willen verwijderen. 7. De wedstrijdleider bevestigt de keuze. |
4. Systeem vraagt of de gebruiker het zeker weet. 6. [keuze = ja] Systeem verwijderd de gekozen competitie. |
Extensions (Alternative Flow): Keuze is nee. | |
6a Competitie wordt niet verwijdert. |
System Sequence Diagram
Omdat deze vier usecases allemaal CRUD zijn is er voor gekozen om alleen het aanmaken van een speler uit te werken in een system sequence diagram, zodat toch duidelijk is hoe het werkt. De wedstrijdleider wil een nieuwe competitie aanmaken, daarom wordt de createCompetition functie aangeroepen.
...
UC 3.1: Competitiegroepen bekijken
Primary actor: Wedstrijdleider | |
Stakeholders and Interests: De voorzitter, omdat hij goed geïnformeerd wil zijn over de competitiegroepen. | |
Brief description: De wedstrijdleiders willen de competitiegroepen kunnen bekijken zodat ze weten welke er in het systeem staan. De secretaris, omdat hij verantwoordelijk is voor het administratieve werk rondom de competities. | |
Preconditions: De wedstrijdleider heeft KlukKluk geopend en heeft het hoofdscherm open. | |
Postconditions (Success Guarantee): De wedstrijdleider ziet alle competitiegroepen. | |
Main Success Scenario (Basic Flow): | |
Actor Action | System Responsibility |
1. De wedstrijdleider geeft aan de competitiegroepen te willen zien. |
3. Systeem toont invulvelden voor de groep letter en aantal spelers van de groep. |
Use Case 2.1: Competitiegroep aanmaken
Primary actor: Wedstrijdleider | |
Stakeholders and Interests: De wedstrijdleiders willen de competitiegroepen kunnen bekijken zodat ze weten welke er in het systeem staan. | |
Brief description: De wedstrijdleider moet een nieuwe |
competitiegroep kunnen aanmaken, zodat |
er spelers aan toegevoegd kunnen worden en zo aan de competitie toegevoegd kunnen worden. | |
Preconditions: De wedstrijdleider heeft KlukKluk geopend en heeft het hoofdscherm open. | |
Postconditions (Success Guarantee): De wedstrijdleider heeft een nieuwe |
competitiegroep aangemaakt. | |
Main Success Scenario (Basic Flow): | |
Actor Action | System Responsibility |
1. De wedstrijdleider geeft aan de |
competitiegroepen te willen zien.
|
competitiegroep te willen toevoegen.
|
groep letter in voor de |
competitiegroep. |
|
groep letter en het aantal spelers van de bestaande |
competitiegroepen. 4. Systeem toont invulvelden voor de |
groep letter. 6. Systeem maakt een nieuwe |
competitiegroep aan met een aantal spelers van 0. |
Use Case 2.3: Competitiegroep bewerken
Primary actor: Wedstrijdleider | |
Stakeholders and Interests: Secretaris, omdat zij actuele informatie willen over de competities zodat er geen misverstanden ontstaan. | |
Brief description: De wedstrijdleider moet een nieuwe competitie kunnen aanmaken, zodat deze kan worden ingezet voor het organiseren van schaakwedstrijden. | |
Preconditions: De wedstrijdleider heeft KlukKluk geopend en heeft het hoofdscherm open. | |
Postconditions (Success Guarantee): De wedstrijdleider heeft een competitie bijgewerkt. | |
Main Success Scenario (Basic Flow): | |
Actor Action | System Responsibility |
1. De wedstrijdleider geeft aan de competities te willen zien. 3. De wedstrijdleider geeft aan een competitie te willen bewerken. 5. De wedstrijdleider vult de bewerkte gegevens van de competitie in. |
4. Systeem toont invulvelden voor de naam, soort competitie, aantal rondes, aantal keer dezelfde kleur, aantal punten voor winst, verlies, remise, oneven en vrijgesteld. 6. Systeem bewerkt de competitie met de nieuwe gegevens. |
Use Case 2.4: Competitiegroep verwijderen
Primary actor: Wedstrijdleider | |
Stakeholders and Interests: Secretaris, omdat zij geen inactieve of incorrecte informatie over de competities willen zodat er geen onduidelijkheden komen. | |
Brief description: De wedstrijdleider moet een competitie kunnen verwijderen als deze niet meer nodig zijn binnen het systeem. | |
Preconditions: De wedstrijdleider heeft KlukKluk geopend en heeft het hoofdscherm open. | |
Postconditions (Success Guarantee): De wedstrijdleider heeft een nieuwe competitie aangemaakt. | |
Main Success Scenario (Basic Flow): | |
Actor Action | System Responsibility |
1. De wedstrijdleider geeft aan de competities te willen zien. 3. De wedstrijdleider geeft aan een competitie te willen verwijderen. 7. De wedstrijdleider bevestigt de keuze. |
4. Systeem vraagt of de gebruiker het zeker weet. 6. [keuze = ja] Systeem verwijderd de gekozen competitie. |
Extensions (Alternative Flow): Keuze is nee. | |
6a Competitie wordt niet verwijdert. |
Andere functionele eisen (optional)
...