...
Het gehele plan van aanpak ziet er goed uit, omdat het ons een overzicht laat zien van hoe wij dit project moeten aanpakken en dat is precies waar het plan van aanpak voor is.
Deelproduct SRS
Het SRS was voor het tussentijdse inleverpunt niet goed. Dit komt aangezien er nog bijna niks aan gedaan was, behalve de introductie. Deze introductie vond ik zelf wel goed gemaakt, maar het product als geheel was niet goed. Dit was ook te blijken uit de tussentijdse beoordeling. Nadat dit beoordeeld was en verbeterd, vind ik het product er wel goed uitzien. De feedback van de docenten is verwerkt en we hebben het een lopend verhaal gemaakt voor onze opdrachtgever, zodat hij kan begrijpen hoe zijn visie eruit ziet als dit geprogrammeerd gaat worden. In de laatste sprint hebben we het SRS nog laten zien aan onze product begeleider. Hij had gezegd dat het er goed uitzag en dat het overeenkomt met zijn visie, waardoor dit deel van het project dus geslaagd is.
...
Na mijn idee hebben we al de scrum regels de laatste paar sprints goed toegepast. De sprintplanning ging steeds beter, omdat we doorhadden hoe we dit goed konden doen. We gaven de taken specifieke namen, zodat het duidelijker was wat de taken inhielden. Het aantal uren per sprint werd ook beter ingeschat, dit is te zien door te kijken naar de burndown chart per sprint, zie bijlage burndown charts. Hoewel de eerste drie sprints nog niet goed verliepen, kwam dit vooral door de slechte toepassing van de sprintplanning. Tijdens sprint 4 bleek dat de broker meer tijd zou kosten dan origineel ingeschat, waardoor we de sprint net niet hadden gehaald. De rest van de taken tijdens sprint 4 waren wel goed ingeschat en daarom vind ik het toch een verbetering.
De eerste paar sprints hadden we scrum nog niet goed toegpast. We gingen te vroeg weg van school en werkte nog veel individueel. De daily standups gebeurde wel, maar waren ook niet goed uitgevoerd. Vergeleken met de laatste paar sprints, was dit dus nog een punt waar we aan moesten werken.
Figuur 1: Scrum procesverloop (HAN University of Applied Sciences [HAN], z.d.)
...
De factsheet is te vinden op deze pagina of hieronder.
Nummer | Competentie | Link naar het product (JIRA taak) | Beschrijving eigen bijdrage | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1. | OOSE P-01 De student voert een project uit op basis van Scrum en een plan van aanpak en evalueert en reflecteert hierop, op individueel en projectniveau. | Product: zie Plan van Aanpak hoofdstuk 5 zie Plan van Aanpak hoofdstuk 7 zie Plan van Aanpak hoofdstuk 8 JIRA: Geen JIRA taak | Gereviewed en hoofdstuk 5, 7 en 8 gemaakt. In hoofdstuk 7 is te zien dat ik een scrummaster was in de eerste periode. Ik heb de daily standups van de eerste sprint gehouden. In het IPV is te zien dat ik deze taken uitgevoerd heb. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
2. | OOSE P-02 De student analyseert de eisen en wensen voor de software van een systeem, en documenteert deze in een Software Requirements Specification (SRS). | Product: JIRA:
| Inleiding gemaakt voor het SRS. De tab en grafiek verwijderen heb ik gereviewed met comments erbij. In issue 159 heb ik het hele SRS doorgenomen, met feedback erbij. Dit was gedaan na aanleiding van de tussentijdse beoordeling. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
3. | OOSE P-03 De student onderzoekt voor het project relevant (technologie)keuzes en rapporteert hierover gestructureerd. | Product: JIRA:
| In het SDD heb ik in login 1.3 genoteerd waarom ik gekozen heb voor Argon2 als | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
4. | OOSE P-04 De student ontwerpt de software van een systeem en documenteert deze onder andere met behulp van UML diagrammen en decision templates in een Software Design Specification (SDD). | Product: zie Login 1.3 Sequence diagram
| Voor login heb ik het sequence diagram en system diagram gemaakt. De uitleg hiervan heb ik ook gegeven. Het design class diagram heb ik aangevuld met de login functie en databaseconnectie. Voor het maken van een tab heb ik ook een sequence diagram gemaakt. Na aanleiding van de tussentijdse beoordeling, heb ik het hele SDD nogmaals doorgenomen en comments achter gelaten. Voor issue 136 en 130 heb ik alleen gereviewed. Voor issue 43 heb ik het design class van de toen huidige code gemaakt, waardoor mijn log time over mijn estimate heen ging. In issue 193 is mijn gelogde tijd voor het creëren van de sequence diagram voor create tab genoteerd. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
5. | OOSE P-05 De student implementeert een gedistribueerd systeem, evalueert het ontwerp en de realisatie daarvan en zorgt voor traceerbaarheid daartussen en naar de functionele en niet-functionele eisen. | Product:
| Zorgen dat er ingelogd kan worden met de database. De code heb ik voor een deel ook samen met Sem opgezet. Bij deze code heb ik ook gezorgd voor het opzetten van het systeem. (gitignore, beans.xml, injections). Voor issue 194 heb ik de backend implementatie van create tab gemaakt, dit is ook te vinden in de Bitbucket commit. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
6. | OOSE P-06 De student past de aangereikte ontwikkeltools om het project te organiseren toe. | Product: zie Bitbucket zie JIRA zie Confluence | In sonarqube hebben we ervoor gezorgd dat onze codekwaliteit te zien is. Dit duurde wel langer voor ons om op te zetten, maar uiteindelijk hebben we dit opgezet en maken we dit up-to-date elke keer als er iets nieuws op de master komt. Bij deze opzet had ik ook meegeholpen. In Bitbucket heb ik merge requests heb aangemaakt voordat iets op de master branch komt. In JIRA sleep ik mijn taken naar ready to review als ik klaar ben, om te laten weten dat het gecontroleerd kan worden. Als deze door twee personen zijn goedgekeurd, dan sleep ik het naar done. Ook log ik mijn uren op JIRA, waardoor te zien is hoeveel ik per dag heb gewerkt. In confluence is de pagina navigatiestructuur te zien. Hierbij heb ik een aantal mappen toegevoegd en bestanden genoteerd die ingeleverd moeten worden aan Regterschot. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
7. | OOSE P-07 De student bewaakt continu de kwaliteit van de software en het proces door o.a. reviews en gestructureerd testen en stuurt waar nodig bij. | Product: zie Bitbucket reviews pull request JIRA:
| Ik had het data transfer verslag verbeter tijdens mijn review, dit is te zien in JIRA taken 54 t/m 61. Door dit te verbeteren, In de Bitbucket link zijn mijn pull request reviews te zien. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
8. | OOSE P-08 De student kan zich zelfstandig verder verdiepen in de beroepstaak. | Product: zie persoonlijk verslag leerdoelen zie persoonlijk verslag conclusie | In de conclusie leg ik uit wat ik heb geleerd van het project en hoe ik dit kan toepassen bij een volgend project. In de leerdoelen leg ik uit hoe ver ik ben ontwikkeld met de doelen die ik heb opgesteld aan het begin van het project. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
9. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
10. |
Bronnenlijst
Documenten die zorgen voor de structuur van het verslag
...