...
In de vierde sprint heb ik er aan gedacht om eerst te beginnen aan het maken van alle diagrammen en de beschrijvingen hiervan (zie bijlage diagrams van tevoren maken). Mijn aanpak heeft dus gewerkt en mijn leerdoel is dus eindelijk bereikt.
Leerdoel 2: De mening van andere meer toenemen in mijn werk, zodat er een beter product kan ontstaan.
Ik heb dit leerdoel niet gehaald in de eerste paar sprints sprint. Ik viel nog te vaak in discussies. Het is niet gek dat ik dit toen nog niet heb gehaald, aangezien het de eerste paar sprints waren en vooruitgang in kleine stapjes gaat. In het IPV rapport van sprint 1 is te zien dat ik dit nog niet heb gehaald door te kijken naar de feedback. Voor de laatste paar sprints moet ik dus een scherper beeld hebben op dit leerdoel en moest ik ervoor zorgen dat ik dit doel niet uit het oog verlies.
Helaas kwam er een discussie (zie bijlage discussie login review) nadat mijn groepsleden mij feedback hadden gegeven. Dit wil ik graag verbeteren, door te zorgen dat ik bij frustraties een paar tellen wacht, voordat ik reageer op een antwoord. Ook zal ik proberen mijn frustratie wat meer weg te lachen. Hiermee bedoel ik dat ik mijn frustratie wat minder serieus moet nemen en moet kijken naar wat ik fout doe om deze frustratie te krijgen. Vooral wil ik hiermee zorgen dat ik niet meer boos wordt om deze voorgevallen.
Kernkwadranten
Een kernkwadrant laat in een oogopslag wat iemand zijn: valkuil, uitdaging, allergie en kernkwaliteit is.
Kernkwadrant Bespraaktheid:
...
/\
I
...
I
V
...
Uitdaging
...
Kernkwadrant Realisme
...
/\
I
...
I
V
...
Uitdaging
...
Conclusie
Afgelopen sprints heb ik geleerd om het perspectief van anderen te begrijpen. Ik mag het dan misschien niet eens zijn, maar ik moet anderen toch de kans geven om hun perspectief te leveren en uit te leggen. Ik moet komende sprints vooral werken aan het verdiepen in de beroepstaak. Het testen en bewaken van de software kwaliteit en het ontwerpen van software moet ook meer gebeuren, om zo te voldoen aan de competenties van dit project. Door te werken aan het ontwerpen van software, kan ik mijn leerdoel over het efficiënt werken aan taken ook voltooien.
Factsheet
...
Helaas is er in de laatste sprint geen IPV opgenomen. Ik heb namelijk het gevoel dat ik de laatste sprints hierop vooruit ben gegaan. Ik ben meer hulp gaan vragen over onderwerpen die ik niet snap. Als ik het gevoel had dat we iets verkeerd deden, dan vroeg ik eerst waarom ze vonden dat het zo moest, in plaats van dat ik gelijk probeer over te halen waarom ik vind dat het anders moet.
De laatste paar sprints ben ik ook niet boos of gefrustreerd geweest. Ik heb groepsgenoten geholpen wanneer ze hulp nodig hadden. Wanneer ik zag dat ze iets hadden gemaakt wat ik niet zo snel had gemaakt, begon ik eerst te vragen hoe ze erop kwamen, in plaats van mijn manier van maken uit te leggen. Zo leer ik namelijk wat de denkwijze van iemand anders is en kan ik daarmee de mening van die persoon meenemen in mijn werk.
Kernkwadranten
Een kernkwadrant laat in een oogopslag wat iemand zijn: valkuil, uitdaging, allergie en kernkwaliteit is.
Kernkwadrant Bespraaktheid:
Kern kwaliteit | Valkuil | |
---|---|---|
Bespraaktheid | -> | Breedvoerigheid |
/\ | I | |
Allergie | Uitdaging | |
Kortafheid | <- | Bondigheid |
Kernkwadrant Realisme
Kern kwaliteit | Valkuil | |
---|---|---|
Realisme | -> | Materialisme |
/\ | I | |
Allergie | Uitdaging | |
Zweverigheid | <- | Idealisme |
Conclusie
We waren een iets te gezellige groep en konden vaak wat serieuzer werken. Dit zorgde voor een hele moeizame start in het begin. Ondanks dit slechte begin vind ik dat we een goed herstel hebben gemaakt.
Afgelopen sprints heb ik geleerd om het perspectief van anderen te begrijpen. Ik mag het dan misschien niet eens zijn, maar ik moet anderen toch de kans geven om hun perspectief te leveren en uit te leggen. Ik heb geleerd hoe het is om elke dag te moeten werken van 9:00 tot 18:00 in de week. Voor ons was dit in het project 9:15-18:15. Ik heb geleerd minder snel mijn eigen woord aan te nemen als waarheid, maar ook iemand anders de kans geven om zijn waarheid te spreken.
In het vorige project had ik het probleem dat ik mijn taken vaak opnieuw moest doen door slechte voorbereiding. Nu was het dit project wel een gelukt met de create tab functie. Ik hoop dat ik dit kan aanhouden voor de volgende projecten.
In de laatste paar periodes, vooral na de tussentijdse beoordeling, hebben we echt een draai gemaakt en het project serieuzer aangepakt. Het is jammer dat dit niet meteen zo begon, maar wel fijn dat we dit tijdens het project gerealiseerd hadden en er wat aan deden om dit te verbeteren. Hierdoor hebben we uiteindelijk een nuttige bijdrage geleverd voor het Regterschot Racing team en voor school. De API voldoet aan de eisen van het PvA en de documentatie, al niet perfect, is toch na mijn gevoel op hoge standaard.
Het was wel fijn om in een groep samen te werken, omdat je zo kan leren hoe het later in het werkveld ook te werk gaat. Discussies en onderlinge gezelligheid zijn eenmaal niet te voorkomen, maar kunnen wel gereduceerd worden.
Voor het volgende project moet ik proberen mijn leerdoel over discussies vast te houden en te kijken of ik hierin nog meer kan verbeteren. Graag zou ik willen zien dat ik echt compleet een discussie objectief kan beginnen, om zo een ander een echte kans te geven om zijn kant van het verhaal te geven.
Factsheet
De factsheet is te vinden op deze pagina of hieronder.
Nummer | Competentie | Link naar het product (JIRA taak) | Beschrijving eigen bijdrage | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1. | OOSE P-01 De student voert een project uit op basis van Scrum en een plan van aanpak en evalueert en reflecteert hierop, op individueel en projectniveau. | Product: zie Plan van Aanpak hoofdstuk 5 zie Plan van Aanpak hoofdstuk 7 zie Plan van Aanpak hoofdstuk 8 JIRA: Geen JIRA taak | Gereviewed en hoofdstuk 5, 7 en 8 gemaakt. In hoofdstuk 7 is te zien dat ik een scrummaster was in de eerste periode. Ik heb de daily standups van de eerste sprint gehouden. In het IPV is te zien dat ik deze taken uitgevoerd heb. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
2. | OOSE P-02 De student analyseert de eisen en wensen voor de software van een systeem, en documenteert deze in een Software Requirements Specification (SRS). | Product: JIRA:
| Inleiding gemaakt voor het SRS. De tab en grafiek verwijderen heb ik gereviewed met comments erbij. In issue 159 heb ik het hele SRS doorgenomen, met feedback erbij. Dit was gedaan na aanleiding van de tussentijdse beoordeling. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
3. | OOSE P-03 De student onderzoekt voor het project relevant (technologie)keuzes en rapporteert hierover gestructureerd. | Product: JIRA:
| In het SDD heb ik in login 1.3 genoteerd waarom ik gekozen heb voor Argon2 als | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
4. | OOSE P-04 De student ontwerpt de software van een systeem en documenteert deze onder andere met behulp van UML diagrammen en decision templates in een Software Design Specification (SDD). | Product: zie Login 1.3 Sequence diagram
| Voor login heb ik het sequence diagram en system diagram gemaakt. De uitleg hiervan heb ik ook gegeven. Het design class diagram heb ik aangevuld met de login functie en databaseconnectie. Voor het maken van een tab heb ik ook een sequence diagram gemaakt. Na aanleiding van de tussentijdse beoordeling, heb ik het hele SDD nogmaals doorgenomen en comments achter gelaten. Voor issue 136 en 130 heb ik alleen gereviewed. Voor issue 43 heb ik het design class van de toen huidige code gemaakt, waardoor mijn log time over mijn estimate heen ging. In issue 193 is mijn gelogde tijd voor het creëren van de sequence diagram voor create tab genoteerd. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
5. | OOSE P-05 De student implementeert een gedistribueerd systeem, evalueert het ontwerp en de realisatie daarvan en zorgt voor traceerbaarheid daartussen en naar de functionele en niet-functionele eisen. | Product:
| Zorgen dat er ingelogd kan worden met de database. De code heb ik voor een deel ook samen met Sem opgezet. Bij deze code heb ik ook gezorgd voor het opzetten van het systeem. (gitignore, beans.xml, injections). Voor issue 194 heb ik de backend implementatie van create tab gemaakt, dit is ook te vinden in de Bitbucket commit. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
6. | OOSE P-06 De student past de aangereikte ontwikkeltools om het project te organiseren toe. | Product: zie Bitbucket zie JIRA zie Confluence | In sonarqube hebben we ervoor gezorgd dat onze codekwaliteit te zien is. Dit duurde wel langer voor ons om op te zetten, maar uiteindelijk hebben we dit opgezet en maken we dit up-to-date elke keer als er iets nieuws op de master komt. Bij deze opzet had ik ook meegeholpen. In Bitbucket heb ik merge requests heb aangemaakt voordat iets op de master branch komt. In JIRA sleep ik mijn taken naar ready to review als ik klaar ben, om te laten weten dat het gecontroleerd kan worden. Als deze door twee personen zijn goedgekeurd, dan sleep ik het naar done. Ook log ik mijn uren op JIRA, waardoor te zien is hoeveel ik per dag heb gewerkt. In confluence is de pagina navigatiestructuur te zien. Hierbij heb ik een aantal mappen toegevoegd en bestanden genoteerd die ingeleverd moeten worden aan Regterschot. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
7. | OOSE P-07 De student bewaakt continu de kwaliteit van de software en het proces door o.a. reviews en gestructureerd testen en stuurt waar nodig bij. | Product: zie Bitbucket reviews pull request JIRA:
| Ik had het data transfer verslag verbeter tijdens mijn review, dit is te zien in JIRA taken 54 t/m 61. Door dit te verbeteren, In de Bitbucket link zijn mijn pull request reviews te zien. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
8. | OOSE P-08 De student kan zich zelfstandig verder verdiepen in de beroepstaak. | Product: zie persoonlijk verslag leerdoelen zie persoonlijk verslag conclusie | In de conclusie leg ik uit wat ik heb geleerd van het project en hoe ik dit kan toepassen bij een volgend project. In de leerdoelen leg ik uit hoe ver ik ben ontwikkeld met de doelen die ik heb opgesteld aan het begin van het project. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
9. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
10. |
Bronnenlijst
Documenten die zorgen voor de structuur van het verslag
...