Versions Compared

Key

  • This line was added.
  • This line was removed.
  • Formatting was changed.

...

Competentie OOSE P-05: De student implementeert een gedistribueerd systeem, evalueert het ontwerp en de realisatie en zorgt voor traceerbaarheid tussen dit en de functionele en niet functionele eisen.

Voor het ontwerpen van de code hebben we tijdens DEA geleerd hoe we een API kunnen bouwen door middel van Spotitube. Deze applicatie had ik nog niet helemaal af. Ik miste de unittests en de handling voor de exceptions. De theorie achter de code snapte ik ook nog niet, zoals wat een service was of een controller. Tijdens het project heb ik gewerkt aan de backend code voor create tab en login. Hier en daar heb ik ook groepsleden geholpen met coderen wanneer ze ergens niet uitkwamen. Door het maken van de stukken code heb ik de definities geleerd van de applicatieonderdelen. Ik heb geleerd hoe ik excepties op kan vangen en terug kan gooien. Dit is hier te zien. De login functie hielp ook bij het leren van toepassen van compleet onbekende code. De wachtwoord hash die we gebruikt hadden was onbekend voor mij, maar begreep ik snel, omdat ik eerst met een andere hash tool had gewerkt voor het project, die niet toepasbaar was op de code. Door veel test te maken, begreep ik dit stuk ook eindelijk. In het begin van het project kon niemand goed testen. Dit betekende dat we een flinke achterstand in kennis hadden en tijd zouden moeten besteden aan het leren van het testen. Martin had een workshop gehouden, maar achteraf snapte ik het testen alsnog niet helemaal. Ik besloot goed te kijken naar de testcode van Martin en de theorie hierover, erbij te halen. Dit hielp enorm, want door de theorie en de praktijk te vergelijken, snapte ik wat Martin precies had gecodeerd. Hierdoor kon ik ook aan de slag met mijn eigen tests, die tot mijn initiële verbazing, begonnen te werken. Als ik tijdens DEA eerder was begonnen met unittests, terwijl de theorie hierbij werd uitgelegd, had ik de groep wel een hoop tijd bespaart. Voor de volgende keer wil ik dus graag proberen eerder mijn kennis op te bouwen, als ik merk dat niemand in een groep de kennis heeft om iets te doen. Met deze kennis kan ik het dan uitleggen aan de groep en het hopelijk voor hen ook duidelijk maken.

Competentie OOSE P-07: De student bewaakt de kwaliteit van de software door reviews en gestructureerd testen.

...