...
met het reflecteren over het gehelen project zie ik het uiteindelijk toch wel anders. Ik zag in dat ik met de compleet verkeerde mindset in het project was gestapt waardoor mijn werk ook achter ging lopen. Dit gecombineerd met de verkeerde aanpak van het project zorgde uiteindelijk voor frustratie bij sommige. In een volgend project wil ik de volledige les stof toepassen in plaats van de minimale toepassing wat we hier hebben gedaan. In het tweede deel van het project ben ik wat minder op de voorgrond gaan staan, hierdoor konden andere mensen ook bijvoorbeeld de sprint review laten zien aan de opdrachtgever. Tevens ben ik ook begonnen mijn mindset van een schoolsetting meer naar daadwerkelijk werken om gaan zetten. Bijvoorbeeld langer blijven, meer gericht communiceren en minder afgeleid worden tijdens werken tijden. Daar heb ik vele stappen kunnen zetten als groepslid. Voor volgende projecten ga ik dit ook zeker meenemen. Op het gebied van developer ben ik ook sterk gegroeid. Doormiddel van verschillende mensen je code te laten nakijken krijg je steeds nieuwe feedback en leer je meer en meer van je fouten. Dan met behulp van sonarcube heb ik geleerd wat "Best practice" is voor vele verschillende code problemen. Dit heeft mij zeer veel dingen bij gebracht en heeft mij geholpen met goede stappen te zetten richting een echte developer.
Bronnenlijst
Opnames gesprek Regterschot
Opname van het eerste gesprek met Erik Regterschot op 4 November 2022
View file | ||||
---|---|---|---|---|
|
Factsheet
Nummer | Competentie | Link naar het product | Beschrijving eigen bijdrage |
---|---|---|---|
1. | OOSE P-01 De student voert een project uit op basis van Scrum en een plan van aanpak en evalueert en reflecteert hierop, op individueel en projectniveau. | Hoofdstuk 1, 2, 3.1 en 3.2 geschreven Hoofdstuk 10 gereviewed. | |
2. | OOSE P-02 De student analyseert de eisen en wensen voor de software van een systeem, en documenteert deze in een Software Requirements Specification (SRS). | In het SRS heb ik meegeholpen met het opstellen van de requirements die Regterschot heeft opgezet. Waarvan hun willen dat de applicatie aan voldoet. In de usecase diagrams had ik de TAB create en update gemaakt met de documentatie die wij tijdens de les van OOAD hebben gekregen, wanneer wij een CRUD usecase moeten uitwerken. Verder heb ik mee geholpen met controleren dat de spellings controlle klopte in het document. | |
3 | OOSE P-03. De student onderzoekt voor het project relevant (technologie)keuzes en rapporteert hierover gestructureerd. | Onderzoek visuele data weergave | Ik heb het onderzoek naar visuele data weergave deels gemaakt samen met jasper. Ik heb hoofdstuk 2, 3, 4, 7.2, 7.3 en 8.1 gemaakt Verder heb ik het statische en dynamische prototype gemaakt voor google charts. |
4. | OOSE P-04 De student ontwerpt de software van een systeem en documenteert deze onder andere met behulp van UML diagrammen en decision templates in een Software Design Specification (SDD). | Ik heb samen met bram in de eerste instantie gekeken naar JWT tokens. Uiteindelijk heb ik dit uitgewerkt in het uiteindelijke product. | |
5. | OOSE P-05 De student implementeert een gedistribueerd systeem, evalueert het ontwerp en de realisatie daarvan en zorgt voor traceerbaarheid daartussen en naar de functionele en niet-functionele eisen. | Ik heb de eerste opzet gemaakt van het dashboard. Verder heb ik de uiteindelijke implementatie van JWT tokens toegevoegd. | |
6. | OOSE P-06 De student past de aangereikte ontwikkeltools om het project te organiseren toe. | Jira word gebruikt om de uren te loggen en taken bij te houden waar we nog mee bezig zijn. Confluence word gebruikt om alle documentatie zoals SRS, SDD en onderzoeken te noteren en bij te houden. Bitbucket word gebruikt als versiebeheer voor de code van het project | |
7. | OOSE P-07 De student bewaakt continu de kwaliteit van de software en het proces door o.a. reviews en gestructureerd testen en stuurt waar nodig bij. | getTabs test | Ik was als eerste begonnen met het maken van testen omdat de rest van het team er nog weinig tot geen ervaring mee had. Hierdoor kon de rest van het team kijken wat ik aan het doen was en op mijn werk door borduren. Verder was ik erg lang bezig met mockito DAO testen te maken. |
8. | OOSE P-08. De student kan zich zelfstandig verder verdiepen in de beroepstaak. | Onderzoek visuele dataweergave | Ik heb me verdiept in 2 verschillende API's (Google charts en Graphstream) Ik heb grote stappen gemaakt richting het leidend opstellen in gesprekken. ik heb een verslag gemaakt van het project voor school. Die voldoet aan de door de han opgelegde eisen. Ik heb mijn kennis van angular en jakarta opgefrist en verbreedt. |
...