Versions Compared

Key

  • This line was added.
  • This line was removed.
  • Formatting was changed.

...

Ik heb vanaf begin af aan de rol van ‘agendabeheerder’ op me genomen. Ik wilde graag de agenda bijhouden om zo beter boven op de opdracht te zitten en goed in de gaten te hebben wat er te doen staat voor ons team. Deze rol staat niet uitgelegd in het plan van aanpak, maar blijkt toch erg handig voor het team. Er staan geen dubbele afspraken in de agenda en alle afspraken volgen dezelfde regels. Zo staan er geen verwarrende dingen in de agenda en is alles netjes en geordend.

Ik heb over het algemeen de rol van developer gehad. Naast hier en daar een nieuwe afspraak of deadline in de agenda te zetten ben ik verder goed aan het werk gegaan. Ik heb dit redelijk weten te doen. Ik was niet altijd even ijverig aan het werk, omdat ik soms een taak had die me óf minder interesseerde óf omdat deze taak erg lang en/of saai was. Het compleet omgooien van het SRS en SDD leek me erg leuk om mee bezig te zijn. Dit was ook leuk toen ik er mee begon, maar toen ik een paar uur later steeds hetzelfde moest doen en steeds weer zat te klooien met Astah, merkte ik dat mijn aandacht al snel wegzakte. Ik heb hierdoor denk ik ook anderen afgeleid, wat ik juist probeerde te voorkomen. Ik had dit beter kunnen aanpakken door in plaats van een beetje onderuitgezakt op mijn stoel te zitten even op de gang te lopen en even een rondje door het gebouw te doen. Zo zou mijn brein weer fris en fruitig het lokaal binnenkomen en zou ik er weer even tegenaan kunnen.

In Sprint 5 was ik de SCRUM-master, waarbij ik de groep tijdens de DSU's, retrospective en de sprint-planning een beetej begeleidde. Ik heb dit wel redelijk gedaan. Ik had graag iemand voor mij een DSU-formulier laten invullen, maar door ziekte is dat er niet van gekomen. Als ik deze had laten invullen, had ik misschien een beter inzicht kunnen krijgen in dingen die ik anders kon doen of dingen die ik beter kon doen door andere handelingen aan te nemen. 

Toelichting Competenties

OOSE P-01. De student voert een project uit op basis van Scrum en een plan van aanpak en evalueert en reflecteert hierop, op individueel en projectniveau.

...

                Ik heb het onderzoek ‘visuele dataweergave’ gedeeltelijk in elkaar gezet. Dit heb ik samen met Martin gedaan. We hebben al wel eens vaker aan een opdracht samen gewerkt, dus ik had er alle vertrouwen in dat dit goed zou gaan. Ik heb de hoofd- en deelvragen opgesteld en vervolgens de kopjes “5. Hoe wordt de data van een raceauto bij een autorace weergegeven”, “7.1 JfreeChart” en “8. Wat zijn de voor- en nadelen van de verschillende geïmplementeerde API’s?gemaakt. Ik heb kop 5 gemaakt door veel onderzoek te doen op het internet en dus te lezen over de praktijk. Kopje 7.1 heb ik beantwoord door een prototype te maken, waarbij ik meerdere grafiektypes heb gemaakt en hierbij heb gekeken naar de implementeerbaarheid, documentatie, prestatie, uitbreidbaarheid en de uiteindelijke gemakkelijkheid van het maken van het prototype. Deze resultaten heb ik vervolgens in een grote tabel gegooid om snel een makkelijk overzicht te krijgen van alle voor- en nadelen. Ik ben erg tevreden over dit onderzoek, omdat ik vind dat we een net en strak onderzoek hebben neergezet, waarbij we onze bevindingen goed in woorden hebben kunnen brengen. Door dit onderzoek is het voor anderen duidelijk waarom we voor de Google Charts API hebben gekozen. Dit onderzoek heeft er ook voor gezorgd dat andere groepen die na ons zullen komen niet een nieuw API onderzoek moeten gaan doen, omdat dit onderzoek de keuze al goed verwoord. Ik zou in een volgend project of in het bedrijfsleven wel vaker zo’n onderzoek willen doen, al zou ik dan een uitgebreider onderzoek willen doen, waar meer tijd voor staat, want een onderzoek doen in 3 à 4 dagen is nogal kort en geeft weinig tijd of ruimte om uitgebreidere prototypes te maken.                .

OOSE P-04. De student ontwerpt de software van een systeem en documenteert deze onder andere met behulp van UML diagrammen en decision templates in een Software Design Description (SDD).

OOSE P-05. De student implementeert een gedistribueerd systeem, evalueert het ontwerp en de realisatie daarvan en zorgt voor traceerbaarheid daartussen en naar de functionele en niet-funcitonele eisen.

OOSE P-06. De student past de aangereikte ontwikkeltools om het project te organiseren toe.

...