...
Ik ben van nature wat afwachtend, wat kan resulteren in een terughoudende houding in een gesprek of bij een overleg. Ik wil dus graag minder de kat uit de boom kijken en juist direct overgaan tot actie. Ik kan dit doen door actiever deel te nemen aan een gesprek door bijvoorbeeld het gesprek te openen of kritische vragen stellen. Op die manier kan ik beter bijhouden waar we in een gesprek zijn en kan ik de aandacht er beter bij houden.
Tussentijdse Reflectie
Ik denk merk dat ik mezelf al enigszins heb kunnen ontwikkelen bij het stellen van vragen. Ik stelde tijdens ons gesprek met Erik Regterschot veel vragen en probeerde actief deel te nemen. Ik denk dat ik Er is echter nog veel meer voortgang kan te boeken binnen dit leerdoel, omdat ik denk dat ik eigenlijk alleen binnen dat gesprek heb kunnen laten zien dat ik het wel in me heb. Ik wil met name in gesprekken met onder meer Erik en andere mensen die bij Regterschot werken meer vragen kunnen stellen en actiever deelnemen met de gesprekken.
Ik denk merk dat ik qua afwachtende houding nog niet veel verbetering heb laten zien. Ik probeer het voortouw in een gesprek te nemen, maar ik merk al snel dat ik zelf wat naar de achtergrond verplaats als anderen proberen te praten. Ik ben iets te afwachtend met het delen van mijn ideeën of ingeving, waardoor ik soms mijn kans mis om nog inbreng te geven, omdat het gesprek dan al weer verder is gegaan naar een ander onderwerp. Ik zou dus graag nog wat sneller willen reageren en misschien de spotlight van iemand anders stelen om mijn inbreng te kunnen delen met de rest van de groep.
Kernkwadranten
...
Kernkwaliteit
...
Valkuil
...
Kernkwaliteit
...
Valkuil
...
Reflectie eindverslag
Ik stel nu goede vragen bij gespreken met een assessor of opdrachtgever. Ik heb onder meer bij het bespreken van de feedback op de tussentijdse producten effectieve en doelgerichte vragen gesteld over hoe we nu verder moeten werken, zoals: "Is het verstandig om in het SRS een lopen verhaal te maken zodat het niet alleen voor onszelf maar ook voor de opdrachtgever duidelijker is waarom we zo'n document maken en hoe dit doucment in elkaar steekt? We hebben nu namelijk een inleiding die vrij abrupt eindigt en dan zomaar een groot domeinmodel, zonder uitleg, naar voren schuift."
Dit werkte vrij goed op mijn zelfvertrouwen, ik kreeg het idee dat ik best wel goed vragen kon stellen en dat er helemaal geen probleem was met het voortouw te nemen. Deze vraag met name voelde als een soort kantelpunt. Ik kreeg meer zelfvertrouwen en het werdt veel makkelijk om vragen te stellen, ook al dacht ik er niet eens zo lang bij na. In een volgend project zou ik graag op dit punt willen doorontwikkelen, omdat ik merk dat het formuleren van vragen nog een lastig punt is. Het nadenken over de juiste formulering is iets waar ik beter op wil letten, omdat ik mezelf nu nog wel eens verspreek of het naar mijn idee onduidelijk verwoord.
Ik heb de afwachtende houding wat achter me kunnen laten. Na het uitvallen van Helen en het zijn van SCRUM-master merkte ik dat ik het voortouw nam en snel antwoord gaf op vragen. In een tweede gesprek met de skills-begeleider gaf ik snel antwoord op de gestelde vragen en reageerde ook goed op de andere groepsleden als deze aan het spreken waren. Ik merkte nog wel dat ik er soms wat moeilijk tussen kwam, omdat ik niet graag door anderen heen praat. Dit is soms wel nodig, omdat het moment om te reageren anders weg is en ik niet meer de gelegenheid heb binnen dat gesprek om mijn mening te delen. Ik zou graag in het volgende project graag daar op willen focussen, het directer 'discussiëren' met anderen. Hoe lief het ook is om de ander uit te laten praten, is het soms simpelweg nodig om er snel tussen te komen.
...
Conclusie
Ik denk dat ik niet heel sterk aan het project begonnen ben, maar dat zal denk ik voor de hele groep zo zijn. We hebben veel dingen maar half gedaan en we kunnen enorm veel winst boeken op sommige onderdelen. Zo zouden we onze DSU's toch echt moeten verbeteren. We moeten ons Jira bord open hebben en ik wil de feedbackkaart voor de DSU minimaal drie keer per week in gaan vullen. Zo kan ik een beter inzicht krijgen in hoe ik er op dat moment voor sta, maar ook hoe de rest van de groep op het moment bezig is.
Daarnaast wil ik wat meer aan code gaan werken. Ik heb naast het maken van een prototype en het maken van een Angular workshop alleen een kleine hoeveelheid code geleverd aan het project. Om mijn competenties op dit vlak beter te laten zien, zal het dus van belang zijn om meer code te gaan schrijven. Op die manier kan ik in het eindverslag goed laten zien dat ik ook kwalitatief goede code kan schrijven waar goed over na is gedacht en waar de juiste afwegingen voor gemaakt zijn. De eerste twee sprints bevatte van nature meer onderzoek- en documentatiewerk, dus ik denk dat dit vanzelf goed gaat komen naarmate we verder in het project komen.
Bronnenlijst
Bijlagen
Opnames gesprek Regterschot
Opname van het gesprek met Erik Regterschot op 4 November 2022
...
onderzoek- en documentatiewerk, dus ik denk dat dit vanzelf goed gaat komen naarmate we verder in het project komen.
Bronnenlijst
Bijlagen
Opnames gesprek Regterschot
Opname van het gesprek met Erik Regterschot op 4 November 2022
View file | ||||
---|---|---|---|---|
|
Kernkwadranten
Kernkwaliteit | Valkuil | |
---|---|---|
Spontaniteit | > | Impulsiviteit |
/\ | \/ | |
Passiviteit | < | Bedachtzaamheid |
Allergie | Uitdaging |
Kernkwaliteit | Valkuil | |
---|---|---|
Beschouwend | > | Afstandelijkheid |
/\ | \/ | |
Bekommerdheid | < | Invoelend Vermogen |
Allergie | Uitdaging |
...
Factsheet
Competentie | Link naar product | Beschrijving van eigen bijdrage |
---|---|---|
OOSE P-01. De student voert een project uit op basis van Scrum en een plan van aanpak en evalueert en reflecteert hierop, op individueel en projectniveau. | Plan van Aanpak | Ik heb hoofdstuk 3.3 en 3.4 gemaakt Ik heb hoofdstuk 9 gemaakt |
OOSE P-02. De student analyseert de eisen en wensen voor de software van een systeem, en documenteert deze in een Software Requirements Specification (SRS). | Software Requirements Specification | Ik heb de initiële opzet van de requirements opgezet. Ik heb geholpen met het domeinmodel gemaakt en deze na feedback aangepast. Ik heb de use-case diagram gemaakt. Ik heb de usecase View Graphs uitgewerkt |
OOSE P-03. De student onderzoekt voor het project relevant (technologie)keuzes en rapporteert hierover gestructureerd. | Onderzoek visuele dataweergave | Ik heb het onderzoek visuele dataweergave deels gemaakt. Ik heb hoofdstuk 5, 6, 7.1, 8.2 en 9 gemaakt. |
OOSE P-04 De student ontwerpt de software van een systeem en documenteert deze onder andere met behulp van UML diagrammen en decision templates in een Software Design Specification (SDD) | Software Design Description | Design Decision gemaakt voor View Data Architectural overview deels gemaakt |
OOSE P-05 De student implementeert een gedistribueerd systeem, evalueert het ontwerp en de realisatie daarvan en zorgt voor traceerbaarheid daartussen en naar de functionele en niet-functionele eisen. | https://bitbucket.aimsites.nl/projects/SMAL/repos/regterschot/browse | Ik heb het doorsturen van data via de database naar de frontend gemaakt. |
OOSE P-06. De student past de aangereikte ontwikkeltools om het project te organiseren toe. | Jira wordt gebruikt om de gemaakte uren te loggen,. Confluence wordt gebruikt om al onze onderzoeken, documentatie en het SDD en SRS te maken. We gebruiken BitBucket om onze code op neer te zetten zodat iedereen er bij kan. Daarnaast kunnen we op Bitbucket goed reviewen en samenwerken aan ons product. | |
OOSE P-07. De student bewaakt continu de kwaliteit van de software en het proces door o.a. reviews en gestructureerd testen en stuurt waar nodig bij. | ||
OOSE P-08. De student kan zich zelfstandig verder verdiepen in de beroepstaak. | Onderzoek visuele dataweergave | Ik heb me bij het onderzoek visuele dataweergave verdiept in de verschillende racedashboards bij professionele races. |
...