Versie | 1.01 |
---|---|
Naam | Jasper Kooy |
Studentnummer | 674152 |
j.kooy@student.han.nl | |
Groepsnaam | Smalltalk |
Klas | ITA-OOSE-A |
Course | ISE-project |
Docenten | |
Datum | 30 November 202216 Januari 2023 |
Table of Contents |
---|
Inleiding
We hebben als groep een opdracht van Regterschot Racing gekregen om een dashboard te maken waar een racecrew de data die van een raceauto komt kan analyseren. Voor ons als groep is de uitbreidbaarheid van hetgeen dat wij gaan maken erg belangrijk, omdat de opdrachtgever nog een aantal jaar door moet met ons product. Daar komt dus bij kijken dat de documentatie die wij leveren bij de producten die wij maken ook goed en coherent is, om het zo makkelijk te maken voor andere of volgende groepen die verder gaan met onze software.
...
Daarnaast wil ik aan mijn afwachtende houding werken. Ik ben van nature wat afwachtend, wat vaak resulteert in een terughoudende houding. Ik wil graag actiever zijn en misschien wel het voortouw af en toe nemen.
Kwaliteit geleverde
...
deelproducten
Ik had me verheugd op het bouwen van een webapplicatie voor autoraces nadat we de opdracht hadden doorgelezen. Er was na het eerste gesprek met onze opdrachtgever al snel duidelijk wat er van ons verwacht werd. Ik had minder zin in de onderzoeken die we vooraf zouden moeten doen, maar dat hoort er nou eenmaal bij. Na de eerste week van Sprint 1 had ik al wel door dat dit project groter zou zijn dan ik had verwacht. Ik had gedacht de applicatie als geheel binnen een week of twee af te kunnen krijgen met z’n zessen, maar doordat we rekening moeten houden met uitbreidbaarheid, documentatie en het bijhouden van het SRS en SDD, wordt dit toch veel langer.
Onderzoeksverslag
Aan het eind van Sprint 2 hebben we nu een functionele loginpagina gerealiseerd, een dashboard gemaakt en kunnen we data uit onze database naar de webapplicatie doorsturen. Daarnaast hebben we al onze onderzoeken nu afgerond. De kwaliteit van onze code was aan het begin ook niet je van het, maar na een aantal reviews werd dat al een stuk beter. Ik merkte dat ik mijn code na een review ook beter snapte, omdat er nu twee mensen naar hadden gekeken, die beide hun eigen ideeën hier over hadden.Ik heb aan het onderzoek visuele dataweergave gewerkt, samen met Martin. Ik vond dit best een leuk onderzoek om te doen. We hebben gekeken naar de bedrijfswereld en hoe men daar het probleem van Regterschot heeft opgelost. Wat voor een software ze gebruiken en hoe dit gebruikt wordt tijdens de race. Ik heb daarna nog protoypes gemaakt met JFreeChart, wat we uiteindelijk niet zouden gebruiken, maar ons wel meer inzichten gaf in het maken van grafieken a.d.h.v. Java.
SDD
Ik heb me erg veel bezig gehouden met het SDD. We hebben heel fatsoenlijk bij elke taak die gedaan moest worden en het relevant was de taak 'bijwerken SDD' toegevoegd. Dit was om te zorgen dat het SDD niet achter zou lopen op de huidige code en dat het SDD niet twee weken na het maken van code nog geüpdatet moet worden als de helft alweer vergeten is. We hebben bij de tussentijdse beoordeling te horen gekregen dat het SDD zeer ondermaats was en dat het niet coherent was als document zelf, maar ook niet met het SRS. Dit voelde best vervelend, omdat ik toch wel wat tijd in het document gestopt had en ik dacht dat het er wel redelijk aan toe ging. Ik wist dat het niet af was en dat er gaten zaten in een aantal onderdelen. Toch was het vervelend om te horen dat het document onvoldoende was. Ik heb het toen een beetje op me genomen om zowel het SDD als SRS eens flink op de schop te nemen. Ik ben bij het SRS begonnen en heb daarna het SDD aangepst. Ik heb alles van a tot z nagelopen, gecontroleerd op spelling en taal, coherentie ingebracht en figuren duidelijker gemaakt door concepten en attributen te gebruiken door het hele document, in plaats van steeds weer verschillende termen.
SRS
Ik heb het SRS ook grotendeels omgebouwd, na de feedback die we kregen van de tussentijdse beoordeling. Ik heb het domeinmodel helemaal opnieuw gemaakt waarbij ik de opnames van het gesprek met Erik nog een keer goed heb geluisterd. Ik heb de termen die Erik en Dana ons gaven gebruikt om het model op te bouwen en heb direct uitgelegd waarom dit op deze plek staat in het domeinmodel.
Unittests
Code
Testplan + rapport
Kwaliteit geleverde eindproduct
Evaluatie gehanteerde projectmethode
Ons plan van aanpak vond ik aanvankelijk niet erg goed. Ik had het idee dat we alles goed beschreven hadden en dat alles er duidelijk in stond, maar ik had toch het gevoel dat er iets miste. Bij het assessment voor het plan van aanpak kwamen dan ook enige gebreken aan het plan van aanpak naar voren. We gingen met name bij de randvoorwaarden en kwaliteitseisen voor mijn gevoel onderuit, omdat we niet goed de 5xW, 1xH en de SMART-formulering hadden toegepast.
Ook zijn onze SCRUM-ceremonies erg ondermaats. Ik ben nog geen SCRUM-master geweest, maar ik krijg langzaam maar zeker steeds meer in de gaten dat er flinke gebreken zijn. Zo hebben we in het begin niet eens over uren gesproken bij DSU's en hadden we het alleen over onze taken. Waar we mee bezig zijn, wat we nog moeten doen en of we ergens tegen aan gaan lopen. We hebben nog niet het jira-planbord open gehad tijdens een DSU, wat er waarschijnlijk ook voor zorgt dat we als groep niet goed weten wat er gaande is binnen het project. Ik had hier zelf ook wat over moeten zeggen, maar volgens mij hadden we het als groep niet door dat dit een vereiste was.
Beschrijving rollen binnen projectgroep
Ik heb vanaf begin af aan de rol van ‘agendabeheerder’ op me genomen. Ik wilde graag de agenda bijhouden om zo beter boven op de opdracht te zitten en goed in de gaten te hebben wat er te doen staat voor ons team. Deze rol staat niet uitgelegd in het plan van aanpak, maar blijkt toch erg handig voor het team. Er staan geen dubbele afspraken in de agenda en alle afspraken volgen dezelfde regels. Zo staan er geen verwarrende dingen in de agenda en is alles netjes en geordend.
Toelichting Competenties
OOSE P-01. De student voert een project uit op basis van Scrum en een plan van aanpak en evalueert en reflecteert hierop, op individueel en projectniveau.
...
Ik heb samen met Martin aan het onderzoek ‘Visuele Dataweergave’ gewerkt. We deden onderzoek naar het weergeven van data binnen applicaties. Hoe wordt dit gedaan en wat zijn de populaire trends hierbij? Bij dit onderzoek hebben we ook gekeken naar de verschillende implementaties van API's die het mogelijk maken om grote hoeveelheden data weer te geven. Ik heb bij dit onderzoek de hoofd- en deelvragen opgesteld die verderop in het onderzoek beantwoord zullen worden. Ik wilde hier graag een goede set vragen opstellen die ons door het onderzoek heen zouden leiden in een logische volgorde, om niet halverwege het onderzoek nieuwe vragen te moeten toevoegen. Bij de deelvraag ‘Hoe wordt de data van een raceauto bij een autorace weergegeven?’ heb ik me veel verdiept in de baan van een race-analyticus, wat voor aardig wat inzichten gezorgd heeft. Zo ben ik veel te weten gekomen over racedashboards bij de Formule 1 en hoe deze dashboards in elkaar steken. Door wat afbeeldingen aan de rest van de groep te laten zien, gekoppeld met wat uitleg, kreeg de rest van de groep snel een idee van het product dat verwacht wordt van ons. Voor mij was dit deel van het onderzoek best belangrijk, omdat ik zo een betere voorstelling had van het op te leveren product. Wat ik de volgende keer wel beter zou kunnen doen is het lezen van meer artikelen of onderzoeken. Ik heb het bij deze deelvraag grotendeels bij één artikel gehouden, wat de betrouwbaarheid van het onderzoek wat minder maakt. Door dit onderzoek ben ik nu zeker in staat om in volgende projecten een goed onderzoek uit te voeren.
Leerdoelen
Leerdoelen
Bij eerdere gesprekken met zowel groepsgenoten als opdrachtgevers, merkte ik zelf op en kreeg ik te horen dat ik vaak wat stil bleef en niet veel vragen stelde. Daarom wil ik beter opletten bij gesprekken zodat ik meer zinnige vragen kan stellen en kan blijven doorvragen over het onderwerp. Ik wil hier aan gaan werken door van tevoren een gesprek goed voor te bereiden zodat ik alvast zinnige vragen kan bedenken om te kunnen stellen. Daarnaast wil ik een actievere rol binnen een gesprek aannemen om zo beter in aan een gesprek deel te kunnen nemen.
Ik ben van nature wat afwachtend, wat kan resulteren in een terughoudende houding in een gesprek of bij een overleg. Ik wil dus graag minder de kat uit de boom kijken en juist direct overgaan tot actie. Ik kan dit doen door actiever deel te nemen aan een gesprek door bijvoorbeeld het gesprek te openen of kritische vragen stellen. Op die manier kan ik beter bijhouden waar we in een gesprek zijn en kan ik de aandacht er beter bij houden.
Tussentijdse Reflectie
Ik denk dat ik mezelf al enigszins heb kunnen ontwikkelen bij het stellen van vragen. Ik stelde tijdens ons gesprek met Erik Regterschot veel vragen en probeerde actief deel te nemen. Ik denk dat ik echter nog veel meer voortgang kan boeken binnen dit leerdoel, omdat ik denk dat ik eigenlijk alleen binnen dat gesprek heb kunnen laten zien dat ik het wel in me heb. Ik wil met name in gesprekken met onder meer Erik en andere mensen die bij Regterschot werken meer vragen kunnen stellen en actiever deelnemen met de gesprekken.
Ik denk dat ik qua afwachtende houding nog niet veel verbetering heb laten zien. Ik probeer het voortouw in een gesprek te nemen, maar ik merk al snel dat ik zelf wat naar de achtergrond verplaats als anderen proberen te praten. Ik ben iets te afwachtend met het delen van mijn ideeën of ingeving, waardoor ik soms mijn kans mis om nog inbreng te geven, omdat het gesprek dan al weer verder is gegaan naar een ander onderwerp. Ik zou dus graag nog wat sneller willen reageren en misschien de spotlight van iemand anders stelen om mijn inbreng te kunnen delen met de rest van de groep.
Kernkwadranten
Kernkwaliteit | Valkuil | |
---|---|---|
Spontaniteit | > | Impulsiviteit |
/\ | \/ | |
Passiviteit | < | Bedachtzaamheid |
Allergie | Uitdaging |
...
Kernkwaliteit | Valkuil | |
---|---|---|
Beschouwend | > | Afstandelijkheid |
/\ | \/ | |
Bekommerdheid | < | Invoelend Vermogen |
Allergie | Uitdaging |
Conclusie
Ik denk dat ik niet heel sterk aan het project begonnen ben, maar dat zal denk ik voor de hele groep zo zijn. We hebben veel dingen maar half gedaan en we kunnen enorm veel winst boeken op sommige onderdelen. Zo zouden we onze DSU's toch echt moeten verbeteren. We moeten ons Jira bord open hebben en ik wil de feedbackkaart voor de DSU minimaal drie keer per week in gaan vullen. Zo kan ik een beter inzicht krijgen in hoe ik er op dat moment voor sta, maar ook hoe de rest van de groep op het moment bezig is.
Daarnaast wil ik wat meer aan code gaan werken. Ik heb naast het maken van een prototype en het maken van een Angular workshop alleen een kleine hoeveelheid code geleverd aan het project. Om mijn competenties op dit vlak beter te laten zien, zal het dus van belang zijn om meer code te gaan schrijven. Op die manier kan ik in het eindverslag goed laten zien dat ik ook kwalitatief goede code kan schrijven waar goed over na is gedacht en waar de juiste afwegingen voor gemaakt zijn. De eerste twee sprints bevatte van nature meer onderzoek- en documentatiewerk, dus ik denk dat dit vanzelf goed gaat komen naarmate we verder in het project komen.
Bronnenlijst
Bijlagen
Opnames gesprek Regterschot
Opname van het gesprek met Erik Regterschot op 4 November 2022
View file | ||||
---|---|---|---|---|
|
Factsheet
Competentie | Link naar product | Beschrijving van eigen bijdrage |
---|---|---|
OOSE P-01. De student voert een project uit op basis van Scrum en een plan van aanpak en evalueert en reflecteert hierop, op individueel en projectniveau. | Plan van Aanpak | Ik heb hoofdstuk 3.3 en 3.4 gemaakt Ik heb hoofdstuk 9 gemaakt |
OOSE P-02. De student analyseert de eisen en wensen voor de software van een systeem, en documenteert deze in een Software Requirements Specification (SRS). | Software Requirements Specification | Ik heb de initiële opzet van de requirements opgezet. Ik heb geholpen met het domeinmodel Ik heb de usecase View Graphs uitgewerkt |
OOSE P-03. De student onderzoekt voor het project relevant (technologie)keuzes en rapporteert hierover gestructureerd. | Onderzoek visuele dataweergave | Ik heb het onderzoek visuele dataweergave deels gemaakt. |
OOSE P-04 De student ontwerpt de software van een systeem en documenteert deze onder andere met behulp van UML diagrammen en decision templates in een Software Design Specification (SDD) | Software Design Description | Design Decision gemaakt voor View Data Architectural overview deels gemaakt |
OOSE P-05 De student implementeert een gedistribueerd systeem, evalueert het ontwerp en de realisatie daarvan en zorgt voor traceerbaarheid daartussen en naar de functionele en niet-functionele eisen. | https://bitbucket.aimsites.nl/projects/SMAL/repos/regterschot/browse | Ik heb het doorsturen van data via de database naar de frontend gemaakt. |
OOSE P-06. De student past de aangereikte ontwikkeltools om het project te organiseren toe. | Jira wordt gebruikt om de gemaakte uren te loggen,. Confluence wordt gebruikt om al onze onderzoeken, documentatie en het SDD en SRS te maken. We gebruiken BitBucket om onze code op neer te zetten zodat iedereen er bij kan. Daarnaast kunnen we op Bitbucket goed reviewen en samenwerken aan ons product. | |
OOSE P-07. De student bewaakt continu de kwaliteit van de software en het proces door o.a. reviews en gestructureerd testen en stuurt waar nodig bij. | ||
OOSE P-08. De student kan zich zelfstandig verder verdiepen in de beroepstaak. | Onderzoek visuele dataweergave | Ik heb me bij het onderzoek visuele dataweergave verdiept in de verschillende racedashboards bij professionele races. |
...