Versions Compared

Key

  • This line was added.
  • This line was removed.
  • Formatting was changed.

...

In ons project hebben wij 55 unittests gecreëerd die samen meer dan 80% van de code coveren.


Deelproduct

...

Deelproduct Testplan & Testrapport


Eindproduct

...

Figuur 1: Scrum procesverloop (HAN University of Applied Sciences [HAN], z.d.)


Rollen

...

Rol scrum master

In sprint 1 was ik scrum master, dit betekende dat ik overzicht moest houden op de taken en wat er gebeurd moet worden voor de eerste sprint.
Zelf merkte ik al snel dat ik als scrum master vaak de leiding kreeg over beslissingen buiten wat een scrum master moet doen. Als scrum master heb je namelijk de taak om te begeleiden, maar dat werd al snel leiden. De leiding nemen is niet iets wat ik graag wil doen, dus dit vond ik wel jammer. Hoewel ik dit niet leuk vind om te doen, is het toch belangrijk dat er een iemand is die het team begeleidt. Zelf had ik het gevoel dat ik als scrum master niet goed genoeg was. Bij het begeleiden van mensen, werd mijn advies bijna tot helemaal niet opgevolgd. Dit kwam meestal omdat andere teamleden een andere visie hebben over hoe ze bepaalde acties moeten uitvoeren. Dit leidde vaak tot een discussie, wat niet mijn bedoeling was. In het eerste IPV (zie bijlage IPV rapport sprint 1) is wel gezegd dat ik een goede scrum master was en kreeg ik twee plussen voor het bezig zijn met het maken van afspraken. Dit verbaasde mij wel een beetje, aangezien ik dus zelf vond dat ik niet goed genoeg was als scrum master. Naast het feit dat ik scrum master was, was ik vooral bezig met het reviewen van taken en het verbeteren van werk. Ik heb zelf in de eerste sprint nog niet veel uitgevoerd voor mijn eigen taken. Dit vond ik ook jammer, want zelf wilde ik ook bezig gaan met het schrijven van een verslag, maar iedereen was al bezig met een verslag en ik moest daardoor het SDD en SRS opzetten, waardoor ik alsnog wel nuttig bezig was, maar niet veel deed aan onderzoeken. Na het bekijken van mijn feedback in sprint 2, zag ik dat veel mensen hadden opgemerkt dat ik wat minder aan het woord was en wat minder de leiding nam. Dit gebeurde omdat ik niet meer scrummaster was. Daarom had ik besloten om toch wat meer “de leiding” te pakken. Hiermee bedoel ik niet zo zeer dat ik zei wat iedereen moest doen, maar meer iedereen aan wilde sturen wat ze kunnen doen en wat er nog gedaan moest worden. Ik had het gevoel dat dit nodig was, aangezien er veel tijd in de vorige sprint verloren ging aan afleidingen en het verkeerd handelen van taken.

...

Competentie OOSE P-04: Het documenteren en ontwerpen van de software, met behulp van UML-diagrammen.

Voor de login create tab functie, heb ik de system sequence diagram opgesteld. Voor login en create tab heb ik de normale sequence diagrams gemaakt (login sequence diagram gemaakt, create tab diagram). Deze sequence diagrammen dienen als uitleg van de code. In het begin van het SDD heb ik de opzet voor het Design Class diagram gemaakt. In het design class diagram heb ik alle blauwe vakjes, ofwel dependencies, genoteerd en verbonden met de juiste klassen. Ik heb ook het hele SDD meerdere malen gereviewed, dit is allemaal te zien op JIRA. Door deze diagrammen te maken heb ik geleerd om meer gestructureerd te coderen. Ik heb mezelf voorgenomen om bij een aantal stukken code eerst de sequence diagrams te maken, zodat het coderen makkelijker zou verlopen. Hoewel de verandering niet heel significant was, vond ik het wel fijn dat ik in ieder geval een diagram had waarbij ik de richtlijnen voor mijn code kon vinden. Dit laat toch zien dat het wel belangrijk is om de sequence diagrams van tevoren te maken.

Competentie OOSE P-05: Competentie OOSE P-05: De student implementeert een gedistribueerd systeem, evalueert het ontwerp en de realisatie en zorgt voor traceerbaarheid tussen dit en de functionele en niet functionele eisen.

...

Ik heb dit leerdoel niet gehaald afgelopen sprint. Ik viel nog te vaak in discussies. Het is niet gek dat ik dit nog niet heb gehaald, aangezien dit pas de eerste sprint is en vooruitgang gaat in stapjes. In het IPV rapport van sprint 1 is te zien dat ik dit nog niet heb gehaald door te kijken naar de feedback. Voor de volgende sprint moet ik dus een scherper beeld hebben op dit leerdoel en zorgen dat ik het niet uit het oog verlies.

Sprint 2

...

Situatiebeschrijvingen

Situatie: Discussie login review

...