...
Deelproduct Een stuk code 1
Voor sprint 2 heb ik mij beziggehouden met het maken van de login code. Deze code bleek ingewikkelder te zijn dat orgineel verwacht. Hierdoor nam dit veel van mijn tijd in, die ik achteraf beter kon gebruiken bij het maken van het SRS en SDD. Tijdens het maken van de loginfunctie, moest dit vaak veranderd worden, omdat er een nieuw idee voor de uitwerking hiervan kwam, waardoor veel veranderd moest worden. Helaas was dit een valkuil waar ik eerder ook in was gekomen, want dit was een van mijn leerdoelen, het eerder beginnen met het ontwerpen van taken, zodat deze efficiënter verlopen. Als ik de tijd had genomen om eerst het SDD en het SRS te maken voor de loginfunctie, dan had ik mijn code minder moeten aanpassen. Voor het volgende onderdeel van code ga ik hier dus expliciet op letten, zodat dit niet meer gaat gebeuren en niet meer tijd gaat innemen van de groep.
Deelproduct Onderzoeksverslag
Ik heb de code voor de login functie gemaakt. De code wordt voor meer dan 80% gecovered en bevat geen code smells (Sonarqube, 2022).
In de eerste 2 sprints heb ik deze code gemaakt zonder eerst diagrammen te maken en het SRS bij te werken, waardoor de code vaak opnieuw moest. In sprint 3 was de code klaar, maar alleen nog niet de testen die hierbij hoorde.
Uiteindelijk heb ik in sprint 4 de code afgemaakt met hierbij de test. Als ik eerder de sequence diagram van login had gemaakt, dan had dit veel tijd gescheeld. Het stuk code kwam uiteindelijk wel overeen met het SRS en SDD en was goedgekeurd door onze opdrachtgever.
Deze code duurde dus lang om te maken, maar voldeed uiteindelijk aan de eisen van het plan van aanpak.
Mijn oordeel is daarom dat dit product voldoet aan de eisen en goed gemaakt is.
Deelproduct Onderzoeksverslag
Voor het onderzoeksverslag ga ik kijken naar het data transfer onderzoek.
Deelproduct SDD
Deelproduct Unittests
...
Figuur 1: Scrum procesverloop (HAN University of Applied Sciences [HAN], z.d.)
Rollen
Hier wordt een definitieve reflectie gegeven op de uitvoering van mijn rol gedurende het hele project. Bij een aantal sprints had ik meerdere rollen, deze extra rollen zullen ook toegelicht worden bij correcte sprint.
Rol
...
scrum master
In sprint 1 was ik scrum master, dit betekende dat ik overzicht moest houden op de taken en wat er gebeurd moet worden voor de eerste sprint.
Zelf merkte ik al snel dat ik als scrum master vaak de leiding kreeg over beslissingen buiten wat een scrum master moet doen. Als scrum master heb je namelijk de taak om te begeleiden, maar dat werd al snel leiden. De leiding nemen is niet iets wat ik graag wil doen, dus dit vond ik wel jammer. Zelf had ik hierbij wel Hoewel ik dit niet leuk vind om te doen, is het toch belangrijk dat er een iemand is die het team begeleidt. Zelf had ik het gevoel dat ik als scrum master niet goed genoeg was. Bij het begeleiden van mensen, werd mijn advies bijna tot helemaal niet opgevolgd. Dit kwam meestal omdat andere teamleden een andere visie hebben over hoe ze bepaalde acties moeten uitvoeren. Dit leidde vaak tot een discussie, wat niet mijn bedoeling was. In het eerste IPV (zie bijlage IPV rapport sprint 1) is wel gezegd dat ik een goede scrum master was en kreeg ik twee plussen voor het bezig zijn met het maken van afspraken. Dit verbaasde mij wel een beetje, aangezien ik dus zelf vond dat ik niet goed genoeg was als scrum master. Naast het feit dat ik scrum master was, was ik vooral bezig met het reviewen van taken en het verbeteren van werk. Ik heb zelf in de eerste sprint nog niet veel uitgevoerd voor mijn eigen taken. Dit vond ik ook jammer, want zelf wilde ik ook bezig gaan met het schrijven van een verslag, maar iedereen was al bezig met een verslag en ik moest daardoor het SDD en SRS opzetten, waardoor ik alsnog wel nuttig bezig was, maar niet veel deed aan onderzoeken.
Rol sprint 2
In sprint 2 was ik niet specifiek een rol aangewezen. In deze sprint was ik in het begin vooral bezig met het coderen van de login-functie en het opzetten van het systeem. Vaak kwamen vragen over de code mijn kant opgestuurd, aangezien ik het systeem had opgezet en het voor andere mensen uit de projectgroep nog vaak niet werkten.
Na een tijdje ben ik gestopt met het maken van de logincode en ben ik begonnen met persoonlijke taken, zoals het verslag opzetten en de angular workshop doornemen. Hierdoor was mijn rol vooral stil in de groep.
Rol sprint 3
Na het bekijken van mijn feedback in sprint 2, zag ik dat veel mensen hadden opgemerkt dat ik wat minder aan het woord was en wat minder de leiding nam. Dit gebeurde omdat ik niet meer scrummaster was. Daarom had ik besloten om toch wat meer “de leiding” te pakken. Hiermee bedoel ik niet zo zeer dat ik zei wat iedereen moest doen, maar meer iedereen aan wilde sturen wat ze kunnen doen en wat er nog gedaan moest worden. Ik had het gevoel dat dit nodig was, aangezien er veel tijd in de vorige sprint verloren ging aan afleidingen en het verkeerd handelen van taken.
Rol architect
In het afgelopen project startte ik vaak discussies. Deze discussies zorgden ervoor dat het voor mij helder was of alles nog met elkaar overeen kwam en of het werk efficiënt verricht werd. Tijdens IPV gesprekken is deze rol vaak benoemd als de "architect". Tijdens dit project hield ik het SDD en SRS steeds meer in de gaten. Dit heeft ook te maken met mijn leerdoel van deze periode. De architect heeft als verantwoordelijkheid om een overkoepelende blik te hebben over de gehele architectuur. De rol werkt strategieën uit en benoemd de risico's die hierbij horen (GmbH, z.d.). Een paar skills die bij deze rol hoort is een sterke communicatie hebben en goed kunnen onderhandelen. Dit heb ik in het project vaak gedaan. Hoewel mijn communicatie beter kan, weet ik vaak de risico's te benoemen in iemands werk met onderbouwde argumenten. Na het bekijken van mijn feedback in sprint 2, zag ik dat veel mensen hadden opgemerkt dat ik wat minder aan het woord was en wat minder de leiding nam. Dit gebeurde omdat ik niet meer scrummaster was. Daarom had ik besloten om toch wat meer “de leiding” te pakken. Hiermee bedoel ik niet zo zeer dat ik zei wat iedereen moest doen, maar meer iedereen aan wilde sturen wat ze kunnen doen en wat er nog gedaan moest worden. Ik had het gevoel dat dit nodig was, aangezien er veel tijd in de vorige sprint verloren ging aan afleidingen en het verkeerd handelen van taken.
Competenties
In dit hoofdstuk leg ik uit welke beslissingen ik heb genomen die hebben gezorgd voor een actieve bijdragen van dit project. Hierbij wordt gekeken naar welke overwegingen ik heb gemaakt en of deze beslissingen juist waren.
...
Titel | Auteur(s) | versie | Verwijzing | Publicatiedatum | Uitgever | Raadpleegdatum | Uitgever | Raadpleegdatum | ||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1. | Alle informatie over het schrijven van je Projectverslag | Team professional skills | 2021-2022 | https://han.onderwijsonline.nl/elearning/lesson/ZyMjPlvD | november 2021 | HAN University of Applied Sciences | 28-11-2022 | |||||||||
2. | Slagen voor het OOSE project S1 2022-2023 | Michel Koolwaaij | 1.0 | 1. | Alle informatie over het schrijven van je Projectverslag | Team professional skills | 2021-2022 | https://han.onderwijsonline.nl/elearning/lesson/ZyMjPlvDKqe86W3D | 01-11-2022november 2021 | HAN University of Applied Sciences | 28-11-2022 | 2. | Slagen voor het OOSE project S1 2022-2023 | Michel Koolwaaij | 1.0 | 01-12-2022 |
Documenten die inhoudelijk gebruikt worden
- Praktijkbureau AIM. (2022). Toelichting plan van aanpak. In Onderwijs Online. HAN University of Applied Sciences. Geraadpleegd op 2 november 2022, van https://han.onderwijsonline.nl/elearning/lesson/Kqe86W3D
...
- HAN University of Applied Sciences
...
- [HAN]. (z.d.). Les 5 wk_5_OOSE_Methode en planning_2022-2023_stud [Presentatieslides; Website]. OnderwijsOnline. https://han.onderwijsonline.nl/elearning/lesson/pNWX2Z9y
- Sonarqube. (2022, 5 december). SonarQube. Geraadpleegd op 13 januari 2023
Documenten die inhoudelijk gebruikt worden
- Praktijkbureau AIM. (2022). Toelichting plan van aanpak. In Onderwijs Online. HAN University of Applied Sciences. Geraadpleegd op 2 november 2022, van https://hansonarqube.onderwijsonlineaimsites.nl/elearning/lesson/Kqe86W3DHAN University of Applied Sciences [HAN]dashboard?id=nl.han.oose.smalltalk
- GmbH, L. (z.d.). Les 5 wk_5_OOSE_Methode en planning_2022-2023_stud [Presentatieslides; Website]. OnderwijsOnline. IT Architects: Types, Roles, and Skill Sets | LeanIX. LeanIX. Geraadpleegd op 13 januari 2023, van https://hanwww.onderwijsonlineleanix.nlnet/en/elearningwiki/lesson/pNWX2Z9yea/it-architects?utm_term=it+architect
Bijlagen
IPV rapport sprint 1
...