Versions Compared

Key

  • This line was added.
  • This line was removed.
  • Formatting was changed.

...

Code is (wat de opdrachtgever betreft) een stuk minder belangrijk dan de documentatie zelf. Het is dan ook zo dat we hier in principe minder goed hebben gekeken wat betreft de kwaliteit van. We zijn beginnen met opzetten van zonder te bedenken hoe de structuur van de mappen en bestanden er uit komt te zien. Ook hebben we niet gekeken naar de kwaliteit van de code zelf. Momenteel is er bijvoorbeeld veel dubbele (en daardoor slechte code) te zien. Als ik nadenk of we gebruik maken van design pricniples zoals GRASP of SOLID dan denk ik dat deze er per ongeluk hier en daar inzitten. Daarnaast was het ook voor de kwaliteit van de code beter geweest als we niet alleen meer tijd hadden besteed aan het opzetten van regels voor code en kijken hoe we dingen zoals GRASP en SOLID zouden kunnen gebruiken, maar ook hadden we meer tijd moeten nemen voor het bedenken van hoe onderdelen zouden moeten werken. Als ik hier bijvoorbeeld kijk naar de login zijn er veel te veel iteraties en aanpassingen geweest. Dit heeft gezorgd voor code die onnodig is en soms stukken code die compleet niet gebruikt werden door het systeem. Dit had, helemaal als ik terugkijk op de vorige lessen, gelijk beter gemoeten.

Eindproduct


Projectmethode

We zijn deze periode aan het werk gegaan met scrum. Scrum is een methode waar je een to-do lijst hebt. Iedereen weet wat er nog moet gebeuren. Als je een taak oppakt sleep je deze naar "in progress". Door dat te doen kan iedereen zien wie waar mee bezig is. Na het afronden kan de taak naar het vak "ready to review". Dit houdt in dat het maken van de taak klaar is, maar dat deze nog wel moet worden gereviewd. Hierna kan de taak terug naar "in progress" omdat er nog aanpassingen moeten worden gedaan, of naar done wat aangeeft dat de taak volledig goed is. Deze methode werkt goed. Op elk moment van de dag kan er gekeken worden wie waar mee bezig is, wat er nog gedaan moet worden en wat niet afkomt. Tijdens de Daily stand up bespreken we elke ochtend wie waar mee bezig was, of er problemen waren en wat ze die dag gaan doen. Naast dat we dit bespreken hebben we het ook over het aantal gereserveerde uren, en de gewerkte uren. Voor elke taak staat een aantal uren. Als je met een taak bezig bent geweest geef je het aantal uren op dat je er aan gewerkt hebt. Aan het eind kunnen we kijken of de schatting overeenkomt. Als je minder uren hebt gebruikt is er niks aan de hand. Echter, als er meer uren zijn gebruikt dan verwacht, dan is er dus een probleem ontstaan. We kunnen dan overleggen met hoe het zit en wat er anders moet. Kunnen we dit probleem nog eens tegenkomen, of was het een complexere, eenmalige uitdaging? Dit zorgt ervoor dat de hele groep op de hoogte is van de voorgang.

...

Nummer

Competentie

Link naar het product

Beschrijving eigen bijdrage

1.

OOSE P-01

De student voert een project uit op basis van Scrum en een plan van aanpak en evalueert 
en reflecteert hierop, op individueel en projectniveau.

Plan van aanpak


Tijdens het maken van het plan van aanpak heb ik vooral mee geholpen met nadenken en bijvoorbeeld het verbeteren van spelling, tekst, maar ook inhoudelijke stukken. De opzet van hoofdstuk 5, randvoorwaarden, heb ik bijvoorbeeld dan wel weer geschreven. Ook heb ik de eerste versie van hoofdstuk 2, achtergrond van het project, geschreven.

2.

OOSE P-02

De student analyseert de eisen en wensen voor de software van een systeem, en 
documenteert deze in een Software Requirements Specification (SRS).

Software Requirements SpecificationVoor het Software Requirements Specification heb ik tijdens de eerste twee sprints niet veel gedaan. Welk heb ik tijdens de eerste sprint al een review gedaan, wat te zien is aan de comments onderaan het bestand.
3.

OOSE P-03 

De student onderzoekt voor het project relevant (technologie)keuzes en rapporteert
hierover gestructureerd.

  1. Onderzoek data transfer
  2. Websocket
  3. Broker
  1. Het onderzoek data transfer heb ik zelf opgesteld en geschreven. Nadat hier reviews over zijn geweest heb ik deze ook weer aangepast.
  2. Dit is de map van de Websocket. Deze code is geschreven als prototype om de basis werking hiervan te ontdekken en beter te begrijpen.
  3. Dit is de map van de Broker. Deze code is geschreven als prototype om de basis werking hiervan te ontdekken en beter te begrijpen.
4.

OOSE P-04

De student ontwerpt de software van een systeem en documenteert deze onder andere 
met behulp van UML diagrammen en decision templates in een Software Design Specification (SDD).


5.

OOSE P-05

De student implementeert een gedistribueerd systeem, evalueert het ontwerp en de 
realisatie daarvan en zorgt voor traceerbaarheid daartussen en naar de functionele en niet-functionele 
eisen.

GEMAAKTE CODE LINKEN

6.

OOSE P-06

De student past de aangereikte ontwikkeltools om het project te organiseren toe.

Confluence

Jira

Bitbucket


7.

OOSE P-07

De student bewaakt continu de kwaliteit van de software en het proces door o.a. reviews 
en gestructureerd testen en stuurt waar nodig bij. 

REVIEWS LINKEN


8.

OOSE P-08

De student kan zich zelfstandig verder verdiepen in de beroepstaak

GEBRUIK VAN DE TECHNIEKEN IN HET PROJECT

...