Versions Compared

Key

  • This line was added.
  • This line was removed.
  • Formatting was changed.

...

Voor het OOSE-project ben ik ingedeeld in projectgroep Smalltalk. Onze groep heeft als opdracht gekregen van Regterschot Racing, om een API te bouwen, die zorgt voor een interactie tussen de database en de website. Het belangrijkste product voor Regterschot Racing is eigenlijk nog wel de documentatie. Met deze documentatie bouwt de volgende projectgroep verder op onze code. Als dit niet goed is, dan kunnen we stellen dat we het project dus ook niet hebben gehaald. Deze documentatie en de code moeten allemaal in het Engels geschreven worden, voor het geval dat de volgende projectgroep bestaat uit internationale studenten, die alleen Engels spreken

In dit document behandel ik mijn leerproces tijdens het project. Ik moet laten zien welke competenties ik ontwikkeld heb en welke kennis en vaardigheid ik heb toegepast tijdens dit project. Hierbij moeten ook de keuzes worden toegelicht over het proces.
In dit document zijn de volgende dingen te zien: mijn commentaar over belangrijke situaties zijn te zien, mijn leerdoelen komen aan bod, ik licht mijn competenties toe, ik geef een korte beschrijving van de rollen die ik gehad heb dit project, ik evalueerde gehanteerde projectmethode van het PvA en ik beoordeel de kwaliteit van het eindproduct. Aan het eind geef ik nog een conclusie over mijn leerdoelen en mijn competenties.

Het doel van dit verslag is om duidelijk over te brengen hoe het proces in het project verliep, vanaf mijn perspectief en wat ik hiervan leer.
Als doel voor dit project zou ik graag een nuttige bijdrage willen leveren en Het doel van dit verslag is om duidelijk over te brengen hoe het proces in het project verliep, vanaf mijn perspectief en wat ik hiervan leer.
Als doel voor dit project zou ik graag een nuttige bijdrage willen leveren en zou ik graag een product willen opleveren waar Regterschot Racing op vooruit kan bouwen.
Hierbij wil ik ook leren hoe een werkdag er later uit zou zien en te leren om gestructureerd te werken in deze werkdag.
Vorig schooljaar heb ik het I-Project gedaan. Deze ervaring kan ik ook toepassen op het OOSE-project, aangezien beide projecten in scrum uitgeoefend wordt.

...

In dit hoofdstuk ga ik uitleggen waar ik vooral aan heb gewerkt en wat mijn kwaliteitsoordeel hierover. Dit hoofdstuk is opgedeeld per sprint, zodat het duidelijk is waaraan ik heb gewerkt en wanneer.
Voordat de eerste sprint begon, heb ik gewerkt aan het plan van aanpak. 

Voor het plan van aanpak heb ik vooral gewerkt aan hoofdstuk 5, 7 en 8. Hoofdstuk 8 gaat over de organisatie en communicatie in ons project. Hierin heb ik een aantal afspraken opgesteld en duidelijk gemaakt wanneer de gesprek overleggen plaatsvinden. 
In hoofdstuk 7 ontwikkelmethode, heb ik uitleg gegeven over de betekenis van de rollen en heb ik een deel van de scrum ceremonies uitgelegd. Hoofdstuk 5 was kort en heb ik aangepast na een review, waardoor het bijna zelf gemaakt was.
Zelf vind ik deze producten informatief en duidelijk. Het verteld de informatie meteen, zonder een lange draad erbij.

Deelproducten sprint 1

In sprint 1 heb ik gewerkt aan het opzetten van: het SRS, het SDD en de code. Voor het SRS en SDD heb ik alleen gezorgd voor de introductie van het verslag. Dit is nadat het door twee groepsleden is doorgenomen, goedgekeurd. 
De introductie dient ervoor om snel te laten zien waar het verslag over moet gaan. Aangezien de introductie snel verteld wat er in het SDD of SRS voorkomt, vind ik dat dit product goed is. 

Als laatst had ik de code opgezet met een Hello World functie. De Hello World functie werkte prima, alleen de rest van de code nog niet helemaal. Bij het opstarten van de code, kon je via de localhost in de webbrowser, naar het pad van HelloWorld komen.
Nou kwam er op de localhost wel hello World te staan, maar er was nog geen CORS-filter en gitignore in de code, waardoor de code bij iedereen niet goed werkte. Door een fout in de naam van het project, moest ook veel code aangepast worden, zodat deze fout verbeterd kon worden.
Deze fout kwam omdat ik niet goed had gekeken naar de naam van Rechterschot Racing en het mis had gespeld. Hierdoor was ons team veel tijd kwijt aan het opzetten van de code. Een paar dagen later heb ik de gitignore aangemaakt, waardoor een aantal van de problemen zich niet meer voortdeden. De code was echter hierna nog niet helemaal goed, aangezien het geen Beans.xml had, waardoor injections in de code niet goed verliepen en omdat het CORS filter er nog niet inzat. Nadat ik deze twee dingen had toegevoegd aan de code, werkte de code voor iedereen, zonder dat er problemen waren. De code was dus eerst slecht, aangezien het niet werkte, maar nadat ik dit had verbeterd, was de code goed.

...

is over de alle deelproducten. Om een product goed te kunnen noemen, moet het voldoen aan de volgende eisen:

  • Het product moet voldoen aan de kwaliteitseisen van het PvA (zie 6.1).
  • Het product moet consistent zijn. Dit betekent bijvoorbeeld dat het SRS overeenkomt met de wensen van de opdrachtgever en het SDD overeenkomt met het SRS.
  • Het product moet toegevoegde waarde hebben voor de opdrachtgever en school.

Ik zal hierbij aangeven waarom er iets wel, of niet goed is en dit terugkoppelen naar de bovenstaande punten.

Deelproduct PvA

Voordat de eerste sprint begon, heb ik meegewerkt aan het plan van aanpak. Het plan van aanpak moet een visie geven over hoe wij ons project gaan aanpakken. Het moet een document zijn waarop we terug kunnen kijken om te beoordelen of we in de goede richting gaan, of niet. Na mijn idee doet het plan van aanpak dit goed. Om een product te maken zullen we terug moeten kijken naar de kwaliteitseisen die zijn opgesteld in het PvA. We hebben het plan van aanpak gebaseerd op het "Toelichting plan van aanpak", document (Praktijkbureau AIM, 2022).

Voor het plan van aanpak heb ik vooral gewerkt aan hoofdstuk 5, 7 en 8. Hoofdstuk 8 gaat over de organisatie en communicatie in ons project. Hierin heb ik een aantal afspraken opgesteld en duidelijk gemaakt wanneer de gesprek overleggen plaatsvinden. 
In hoofdstuk 7 ontwikkelmethode, heb ik uitleg gegeven over de betekenis van de rollen en heb ik een deel van de scrum ceremonies uitgelegd. Hoofdstuk 5 was kort en heb ik aangepast na een review, waardoor het bijna zelf gemaakt was.
Zelf vind ik deze producten informatief en duidelijk. Het verteld de informatie meteen, zonder een lange draad erbij.

Deelproduct SRS

Het SRS was voor het tussentijdse inleverpunt niet goed. Dit komt aangezien er nog bijna niks aan gedaan was, behalve de introductie. Deze introductie vond ik zelf wel goed gemaakt, maar het product als geheel was niet goed. Dit was ook te blijken uit de tussentijdse beoordeling. Nadat dit beoordeeld was en verbeterd, vind ik het product er wel goed uitzien. De feedback van de docenten is verwerkt en we hebben het een lopend verhaal gemaakt voor onze opdrachtgever, zodat hij kan begrijpen hoe zijn visie eruit ziet als dit geprogrammeerd gaat worden.

Deelproduct stuk code

Voor sprint 2 heb ik mij beziggehouden met het maken van de login code. Deze code bleek ingewikkelder te zijn dat orgineel verwacht. Hierdoor nam dit veel van mijn tijd in, die ik achteraf beter kon gebruiken bij het maken van het SRS en SDD. Tijdens het maken van de loginfunctie, moest dit vaak veranderd worden, omdat er een nieuw idee voor de uitwerking hiervan kwam, waardoor veel veranderd moest worden. Helaas was dit een valkuil waar ik eerder ook in was gekomen, want dit was een van mijn leerdoelen, het eerder beginnen met het ontwerpen van taken, zodat deze efficiënter verlopen. Als ik de tijd had genomen om eerst het SDD en het SRS te maken voor de loginfunctie, dan had ik mijn code minder moeten aanpassen. Voor het volgende onderdeel van code ga ik hier dus expliciet op letten, zodat dit niet meer gaat gebeuren en niet meer tijd gaat innemen van de groep.

...

Documenten die zorgen voor de structuur van het verslag


TitelAuteur(s)versieVerwijzingPublicatiedatumUitgeverRaadpleegdatum
1.Alle informatie over
het schrijven van je Projectverslag 
Team professional skills2021-2022https://han.onderwijsonline.nl/elearning/lesson/ZyMjPlvDnovember 2021HAN University of Applied Sciences28-11-2022
2.Slagen voor het OOSE project S1 2022-2023Michel Koolwaaij1.0https://han.onderwijsonline.nl/elearning/lesson/Kqe86W3D01-11-2022HAN University of Applied Sciences01-12-2022

Documenten die inhoudelijk gebruikt worden

  1. Praktijkbureau AIM. (2022). Toelichting plan van aanpak. In Onderwijs Online. HAN University of Applied Sciences. Geraadpleegd op 2 november 2022, van https://han.onderwijsonline.nl/elearning/lesson/Kqe86W3D

Factsheet


Bijlagen

IPV rapport sprint 1

...