...
In dit hoofdstuk leg ik uit welke beslissingen ik heb genomen die hebben gezorgd voor een actieve bijdragen van dit project. Hierbij wordt gekeken naar welke overwegingen ik heb gemaakt en of deze beslissingen juist waren.
Competentie OOSE P-03: Onderzoek relevante technologiekeuzes.
Leerdoelen:
Voor dit project bedenk ik een aantal leerdoelen waar ik mij aan wil houden. In dit hoofdstuk behandel ik de opgestelde leerdoelen en situatiebeschrijvingen. Als laatst laat ik mijn kernkwadranten zien voor dit project.
...
In de eerste sprint waren er veel taken nog op het eind die gereviewd moesten worden. Dit zorgde voor een
Conclusie leerdoelen sprint 1
Leerdoel 1: Het efficiënter werken aan taken, door meer tijd te besteden aan het ontwerpen.
Ik heb nog niet veel ontworpen deze eerste sprint, waardoor ik geen tijd heb besteed aan dit leerdoel. Er is ook niet veel code die gemaakt moest worden deze sprint.
De opdrachten van het JIRA bord waren ook nog niet helemaal goed verdeeld, waardoor ik veel werk kwijt was op een sub-taak, dat eigenlijk meerdere taken konden zijn.
Mijn conclusie is dus dat ik dit leerdoel moet meenemen voor de volgende sprint, zodat ik er goed aan kan werken.
Leerdoel 2: De mening van andere meer toenemen in mijn werk, zodat er een beter product kan ontstaan.
Ik heb gewerkt aan dit leerdoel afgelopen sprint. Dit was alleen nog niet heel goed gegaan, aangezien ik nog steeds vaak in discussies viel. Dit was ook te zien in het IPV
rapport van sprint 1. Voor de volgende sprint moet ik dus ook dit leerdoel meenemen, zodat ik er goed aan kan werken.
Sprint 2
Leerdoelen sprint 2
Voor sprint 2 heb ik nog dezelfde leerdoelen uitgekozen, aangezien ik vond dat deze nog niet afgerond waren.
...
verkeerde burndown chart. Uiteindelijk heb ik veel gereviewd, maar daardoor kwam ik niet toe aan mijn eigen bijdrage. Ik wilde ervoor zorgen dat ik niet al het werk van iedereen elke keer moet reviewen, want zo doe ik zelf niet iets anders, behalve reviewen. Ik om dit proberen te veranderen, het plan van aanpak erbij gehaald en gezegd dat er minimaal twee groepsleden de review moeten doen. Hierbij heb ik ook netjes aangegeven via de GEIN feedbackmethode dat ik op had gemerkt dat ik voor al het reviewen deed. Nadat ik dit had aangegeven, begonnen meer groepsleden te reviewen, waardoor ik kon beginnen aan het opzetten van het SRS, SDD en de code.
Ik ben tevreden dat de groep heeft geluisterd naar mijn feedback en gelijk zorgde dat het reviewen sneller verliep. Dit valt overeen met de compenties over onderzoeken en het bewaken van de kwaliteit.Als ik de enige zou zijn die reviewt, dan zou ik fouten over het hoofd kunnen zien, wat erg jammer zou zijn.
Conclusie leerdoelen sprint 1
Leerdoel 1: Het efficiënter werken aan taken, door
...
meer tijd te besteden aan het ontwerpen.
Dit is hetzelfde leerdoel als in sprint 1. Zie hoofdstuk 7.1.1.1Ik heb nog niet veel ontworpen deze eerste sprint, waardoor ik geen tijd heb besteed aan dit leerdoel. Er is ook niet veel code die gemaakt moest worden deze sprint.
De opdrachten van het JIRA bord waren ook nog niet helemaal goed verdeeld, waardoor ik veel werk kwijt was op een sub-taak, dat eigenlijk meerdere taken konden zijn.
Mijn conclusie is dus dat ik dit leerdoel moet meenemen voor de volgende sprint, zodat ik er goed aan kan werken.
Leerdoel 2: De mening van andere meer toenemen in mijn werk, zodat er een beter product kan ontstaan.
Dit is hetzelfde leerdoel als in sprint 1. Zie hoofdstuk 7.1.1.2
Situatiebeschrijvingen sprint 2
Situatie 1: Discussie login review
Situatie 2: Password hashing
...
Ik heb gewerkt aan dit leerdoel afgelopen sprint. Dit was alleen nog niet heel goed gegaan, aangezien ik nog steeds vaak in discussies viel. Dit was ook te zien in het IPV rapport van sprint 1. Voor de volgende sprint moet ik dus ook dit leerdoel meenemen, zodat ik er goed aan kan werken.
Sprint 2
Leerdoelen sprint 2
Voor sprint 2 heb ik nog dezelfde leerdoelen uitgekozen, aangezien ik vond dat deze nog niet afgerond waren.
Leerdoel 1: Het efficiënter werken aan taken, door meer tijd te besteden aan het ontwerpen.
...
Dit is hetzelfde leerdoel als in sprint 1. Zie hoofdstuk 7.1.1.1
Leerdoel 2: De mening van andere meer toenemen in mijn werk, zodat er een beter product kan ontstaan.
Kernkwadranten
Een kernkwadrant laat in een oogopslag wat iemand zijn: valkuil, uitdaging, allergie en kernkwaliteit is.
Kernkwadrant Bespraaktheid:
Dit is hetzelfde leerdoel als in sprint 1. Zie hoofdstuk 7.1.1.2
Situatiebeschrijvingen sprint 2
Situatie 1: Discussie login review
Situatie 2: Password hashing
Uitwerking leerdoelen sprint 2
Leerdoel 1: Het efficiënter werken aan taken, door meer tijd te besteden aan het ontwerpen.
Leerdoel 2: De mening van andere meer toenemen in mijn werk, zodat er een beter product kan ontstaan.
Kernkwadranten
Een kernkwadrant laat in een oogopslag wat iemand zijn: valkuil, uitdaging, allergie en kernkwaliteit is.
Kernkwadrant Bespraaktheid:
Kern kwaliteit | Valkuil | |
---|---|---|
Bespraaktheid | -> | Breedvoerigheid |
/\ | Kern kwaliteit | Valkuil |
Bespraaktheid | -> | Breedvoerigheid |
/\ | I | |
Allergie | Uitdaging | |
Kortafheid | <- | Bondigheid |
...
Kern kwaliteit | Valkuil | |
---|---|---|
Realisme | -> | Materialisme |
/\ | I | |
Allergie | Uitdaging | |
Zweverigheid | <- | Idealisme |
Conclusie
Afgelopen sprints heb ik geleerd om het perspectief van anderen te begrijpen. Ik mag het dan misschien niet eens zijn, maar ik moet anderen toch de kans geven om hun perspectief te leveren en uit te leggen. Ik moet komende sprints vooral werken aan het verdiepen in de beroepstaak. Het testen en bewaken van de software kwaliteit en het ontwerpen van software moet ook meer gebeuren, om zo te voldoen aan de competenties van dit project. Door te werken aan het ontwerpen van software, kan ik mijn leerdoel over het efficiënt werken aan taken ook voltooien.
Factsheet
Bijlagen
IPV rapport sprint 1
...