...
Klas | ITA-OOSE-A | ||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Groepsnaam | Smalltalk | ||||||||
Course | OOSE | ||||||||
Datum |
| ||||||||
Versie | 1.
|
...
Inleiding
In dit document wordt mijn individuele bijdragen bijgehouden over het project van de komende 10 weken. Het project zal starten op 1 November. In dit project worden de klas opgesplitst in een aantal groepjes, mijn groepje het als opdracht dat wij een data log systeem moeten maken voor Regterschot Racing. In mijn vorige project hebben we met RUP gewerkt maar dat is nu weer SCRUM geworden. Hiermee splitsen wij de 10 weken op een 6-tal sprints, en in elke sprint gaan wij focussen op een stuk van het project.
...
De bedoeling van dit verslag is om mijn contributie aan dit project te weergeven, en te laten zien dat ik mijn eigen werk kan beoordelen.
...
Kwaliteitsoordeel deelproducten
...
Plan Van Aanpak (PVA)
Het PVA vind ik uiteindelijk wel voldoende. De opstart van het project ging nogal stroef. Dit kwam doordat we elkaar nog niet zo goed kende en we de rollen verdeling nog niet zo goed hadden. Tijdens het assessment van het PVA kwamen er een aantal tekortheden aan het ligt. Zoals dat de urgentie miste in de inleiding waardoor het niet duidelijk was waarom de opdrachtgever juist nu ermee wou beginnen. Verder was er onduidelijkheid wat er nou bedoeld werd over de softwarehandleiding, nadat we ons zelf hebben gehoord klikte het dat de handleiding en Software Design Document hetzelfde zijn in principe. Dit soort fouten horen eigenlijk niet te kunnen, wij hebben de nodige documenten gekregen waar dit al in staat en daar hebben we in dit geval compleet overheen gelezen. Voor volgende projecten ga ik dit ook zeker meenemen dat alles wat we maken qua documentatie ook gecontroleerd wordt op de geleverde documenten zodat we dit soort simpele dingen gemakkelijk kunnen afvangen en voorkomen.
...
Er zijn zeker genoeg verbeterpunten om het nog netter te maken maar voor de opdrachtgever is dit een prima plan van aanpak. De verbeterpunten die ik nu nog zo zie gaan vooral de afspraken met de developer groep zodat iedereen op een lijn zitten.
...
SRS
Het SRS is naar mijn mening in een voldoende staat om mee te kunnen werken in de komende sprints. Aangezien wij tijdens elke nieuwe usecase het SRS en SDD zullen updaten naar wat we erbij maken.
...
De sketches die gemaakt zijn voor de applicatie zien er netjes en duidelijk uit. Als iemand van buitenaf ernaar zou kijken weet die exact hoe de applicatie eruit moet komen te zien.
...
SDD
Ik vind dat we voor het SDD net een voldoende hebben gedaan. Er zijn nog een aantal dingen waar ik me toch wel aan stoor, waaronder dat de comments nog altijd blijven staan ook al zijn mensen klaar met het kopje.
...
Het class diagram is tot nu toe vrij klein, dit komt omdat we nog weinig functionaliteit hebben en daarom alleen de hoognodige klassen hebben opgenomen. In de komende sprints gaan we meer en meer functionaliteit toevoegen en dit zal het diagram ook uitbreiden.
...
Code fragment
Ik ga hier kijken naar een stuk code die ik van onze bitbucket af heb gehaald
...
Ik geef de code een goede voldoende.
...
Onderzoeksverslag
De onderzoeksverslagen die zijn gemaakt zijn competent opgesteld. We hadden al snel gezien welke software we zouden gaan gebruiken. Hierdoor kwam het onderzoek soms een beetje biased over wat niet zou mogen. Uiteindelijk was iedereen tevreden over de uitslag, ook de Erik onze opdrachtgever was tevreden met wat hij zag. Ik heb zelf meegewerkt aan het data visualisatie onderzoek. We hebben meerdere API's bekeken maar uiteindelijk was Google Charts het meeste uitgebreide voor wat wij wouden gaan doen.
...
Ik vind dit een prima onderzoek omdat het langs alle belangrijke vragen gaat en duidelijk antwoord geeft op de hoofdvraag.
...
Eindproduct
//komt nog
...
Evaluatie projectmethoden
In dit project wordt gebruikt gemaakt van SCRUM. Het werkt zeer fijn. Ik heb vorig project met RUP gewerkt maar ben van mening dat het manier van werken met SCRUM toch beter bij mij past. Aangezien je telkens een nieuwe stukje maakt in plaats van dat je alles 1 voor 1 maakt, zoals eerst documenten en dan home pagina etc.
...
Wat RUP wel beter deed was dat je eerst volledige focust op documentatie zodat je niet direct bezig zou zijn met coderen. Dit gebeurde namelijk wel in de sprints, mensen begonnen massaal met coderen en vergaten een beetje dat er ook nog documentatie moest komen. Dan moet je nadat de hand alles aan het eind nog maken, dit geeft ook veel stress en is makkelijk te voorkomen. Bij RUP ben je de eerste 2 weken bezig met de documentatie zodat je eigenlijk al exact weet wat je gaat maken en niet voor verrassingen komt te staan.
...
Rollen
In mijn vorige project hebben ik gewerkt met RUP. Hierin had ik de rol van het bewaken van de Unit Testen, hierdoor moest ik weer even opfrissen welke rollen er ook als weer waren in de SCRUM methodiek. Scrum master ben ik nog niet geweest omdat we dit per sprint een iemand is. Ik ben in de laatste sprint aan de beurt en zal er dan ook meer over kunnen vertellen.
...
Tussen tijds
In een van de eerste gesprekken die we hadden we de opdrachtgever kwam al gauw naar voren dat hij liever alle communicatie via een persoon wou laten lopen zodat er geen informatie misloopt. Deze rol heb ik op mij genomen en zal dit ook blijven doen de sprint lang. Dit geeft ook meer kansen om mijn leerdoel van betere en heldere communicatie te versterken. Verder ben ik een teamlid geweest dat goed van zich laat horen zodat als er iets in mij opkomt, soms geeft dit nieuwe ideeën soms ook niet. Ik werk altijd graag op mezelf en ga andere niet snel storen. Mijn valkuil hierin is wel dat andere gauw overzicht kwijt zijn van waar ik nou mee bezig ben, hiervoor wil ik vaak tijdens de pauze met een beetje smalltalk laten weten hoe ik ervoor sta en waar ik mogelijk tegen aan ben gelopen.
...
Eindproduct
//komt nog
...
Competenties
OOSE P-03. De student onderzoekt voor het project relevant (technologie)keuzes en rapporteert hierover gestructureerd.
...
Ik heb gekeken naar verschillende manier om tabbladen op een webpagina toe te kunnen voegen zodat je als crew lid zelf de nodigen grafieken kan toevoegen op een tabblad en zo het overzicht makkelijker kan houden.
...
Leerdoelen
In eerdere projecten liep ik altijd wat meer op de achtergrond en liet ik weinig van mijzelf horen. Dit gaf een wat minder prettige werk omgeving omdat ik niet wist waar andere mee bezig waren en de andere wisten niet waar ik mee bezig was. Dit heeft ook een groot deel te maken met dat ik erg terughoudend ben en het liefst lekker rustig op mezelf aan het werken ben.
...
- Minimaal 1 keer in de week de productowner erbij pakken om de laatste functionaliteit te kunnen laten zien, zodat hij ook meer enthousiast wordt van het product.
- Als de gesprekken niet lukken om wat voor reden dan ook, stuur ik een korte heads-up met hoever we zijn en waar we momenteel mee bezig zijn.
...
Kernkwadranten
Hieronder staan twee kernkwadranten. Dit zijn eigenschappen van mij wat ik niet heb aangeleerd, maar vormen op basis van mijn persoonlijkheid.
...
Kernkwaliteit | Valkuil | |
---|---|---|
Luisteren | > | Passiviteit |
/\ | \/ | |
Assertiviteit | < | Dominant |
Allergie | Uitdaging |
...
Conclusie
Tussentijds
We lopen momenteel goed op scheme om een net en functionerend eindproduct op te leveren. Ik verwacht dat Regterschot aan het einde een product hebben waar ze goed mee kunnen werken. Verder gaat het halen van de competenties goed en ik verwacht hier weinig tot geen problemen mee te krijgen. De competenties die nog open staan zijn dingen die ik nog in de komende weken zal kunnen behalen. Voor mijn leerdoelen ben ik er al wel mee bezig maar voor het opstaan als gespreksleider laten mijn groepsgenoten weten dat er nog meters te halen vallen.
Om dit te kunnen halen ga ik me tijdens de DSU's wat actiever opstellen om zo meer gehoord te worden.
Eind
...
Factsheet
Competentie | Activiteit 1 | Activiteit 2 | Activiteit 3 | Opemerkingen |
---|---|---|---|---|
OOSE P-01. De student voert een project uit op basis van Scrum en een plan van aanpak en evalueert en reflecteert hierop, opindividueel en projectniveau. | ||||
OOSE P-02. De student analyseert de eisen en wensen voor de software van een systeem, en documenteert deze in een Software Requirements Specification (SRS). | ||||
OOSE P-04. De student ontwerpt de software van een systeem en documenteert deze onder andere met behulp van UML diagrammen en decision templates in een Software Design Specification (SDD) | ||||
OOSE P-05. De student implementeert een gedistribueerd systeem, evalueert het ontwerp en de realisatie daarvan en zorgt voor traceerbaarheid daartussen en naar de functionele en niet-functionele eisen. | ||||
OOSE P-06. De student maakt gebruik van de aangereikte ontwikkeltools om het project te organiseren en bij te sturen en ondersteunt de leden van het ontwikkelteam bij hun taakuitoefening | ||||
OOSE P-07.De student bewaakt continu de kwaliteit van de software en het proces door o.a. reviews en gestructureerd testen en stuurt waar nodig bij. |