...
Voor het OOSE-project ben ik ingedeeld in projectgroep Smalltalk. Onze groep heeft als opdracht gekregen van Regterschot Racing, om een API te bouwen, die zorgt voor een interactie tussen de database en de website.
In dit document behandel ik mijn leerproces tijdens het project. Ik moet laten zien welke competenties ik ontwikkeld heb en welke kennis en vaardigheid ik heb toegepast tijdens dit project. Hierbij moeten
ook de keuzes worden toegelicht over het proces.
...
Deze situatie heeft te maken met mijn tweede leerdoel. De groep wilde vroeg weggaan van school, waar ik het niet mee eens was. Ik ging snel in discussie en beargumenteerde waarom ik vond dat we langer moesten blijven.
...
Mijn rol was het beredeneren waarom mijn groep langer zou moeten blijven en begrijpen waarom ze eerder weg wilden gaan. Ik was voor deze sprint ook scrummaster, dus wilde mijn taak ook goed uitoefenen. Mijn doel was om ze te overtuigen om langer te blijven. Ik moest ook rekening houden dat ik niet in een lange discussie zou raken, want een van mijn leerdoelen was om meer aan te nemen van anderen. Helaas brak dit toch uit tot een kleine discussie, aangezien de groep vond dat ze al productief genoeg hadden gewerkt. Toen ik duidelijk had gemaakt dat ik de tijd te vroeg vond en dat ik vond dat hier duidelijkere afspraken voor moesten komen, was de groep het daar wel mee eens, maar ze gingen als nog weg. Ik bleef wel en bedacht alvast een afspraak die we konden maken, om een vaste tijd te blijven aanhouden, waarop we weggingen. Achteraf had ik mijn standpunt beter vast kunnen houden en zeggen dat ze het echt niet konden maken om te gaan, waardoor we in de tijd dat ze zouden blijven, we de afspraak hadden kunnen maken voor de vaste tijd. Ik had voor nu gekozen om ze dan maar te laten gaan, om zo de rust te bewaren en de volgende dag het rustig te bespreken.
Voor de volgende keer had ik wat netter mijn standpunt kunnen verwoorden. Ik had het gevoel dat ik het misschien niet goed had uitgelegd waarom ik vond dat ze langer moesten blijven en waarom dit handig was. Het was wel goed dat ik mijn eigen mening had getoond en opkwam voor het werkproces, maar dit had ik dus beter kunnen verwoorden. De volgende dag hadden we wel de afspraak gemaakt dat we minimaal tot 4 uur blijven, ook al was de minimale productiviteit van die dag bereikt.
Situatie 2: Te veel moeten reviewen
In de eerste sprint waren er veel taken nog op het eind die gereviewd moesten worden. Dit zorgde voor een
Conclusie leerdoelen sprint 1
...