...
Tijdens het maken van een project is het controleren van andermans werk een belangrijk onderdeel. Niet alleen de code maar ook gewoon documenten zijn belangrijk om te controleren. Bij documenten let je in eerste instantie of het foutloos en duidelijk is geschreven. Lange zinnen kunnen bijvoorbeeld onduidelijk worden als er geen of slecht gebruik wordt gemaakt van leestekens. Fouten in de tekst zijn vaak slordig en onnodig. Ook deze maken de tekst minder makkelijk en minder fijn te lezen. Als een woord of concept niet duidelijk is voor de gemiddelde lezer kan ook hier niet veel over gezegd worden. Dit zijn de meeste dingen waar je naar kijkt tijdens het reviewen van geschreven documenten. Als er een spelfout in staat kan je deze direct aanpassen. Gaat het echter over de inhoud of missen er dingen is het handig om hier commentaar over te schrijven. Iemand anders kan vervolgens de problemen verhelpen en dan kunnen mensen weer reviewen. Bij het reviewen van code is de spelling en dergelijke minder belangrijk. Duidelijke namen voor documenten en variabelen zijn bijvoorbeeld wel heel handig. Ook moet de foutafhandeling gedaan zijn en het testen van de code. Ook moet de code werken met andere componenten die geschreven zijn en moet er gekeken worden dat de code geen andere dingen kan overschrijven, Ook hier wordt er goed gekeken naar dingen die onnodig zijn, missen of misschien anders moeten of kunnen. Ook hier kan weer commentaar worden toegevoegd waar nodig. Tijdens dit project wil ik meer focus leggen op het reviewen wanneer nodig. Eerdere projecten is dit niet heel nauwkeurig gedaan wat kan zorgen voor problemen,
Leerdoelen
Leerdoelen
Leerdoel 1
Tijdens dit project wil ik meer transparant zijn richting mijn teamleden. Als ik (buiten de DSU om) geen vragen hoor waar ik mee bezig ben, waarom ik iets aan het doen ben of er geen vragen zijn waar ik mee bezig ben is mijn doel in principe wel bereikt. Dit geld ook voor de momenten dat ik niet op locatie kan werken, Dit kan bijvoorbeeld doordat we allemaal thuis werken of dat ik ziek ben, Hiervoor hebben wij in het plan van aanpak maatregelen opgesteld zoals constant in een Discord call zitten. De uitdaging zit het hem in het deel dat ik vaak wel bezig ben, zoals ook bijvoorbeeld te zien is in Jira door gelogde uren, maar anderen pas weten dat ik ergens mee bezig ben op het moment dat het al klaar is. Ik wil proberen om vanaf minder of geen vragen meer te horen waar mee ik bezig ben. Dingen die ik ga doen zijn:
- Mijzelf zo snel mogelijk afmelden bij het team. Als het mogelijk is om die dag nog te werken zal ik ook proberen aanwezig te zijn bij de DSU's. Als dit niet mogelijk is zal ik door middel van een bericht laten weten waar ik die dag mee bezig ga.
- Tijdens de DSU's wil ik zo goed mogelijk aangeven waar ik mee bezig ben, bezig mee ga en bezig mee ben geweest.
- Tijdens het werken laat ik aan mijn team weten wanneer ik iets klaar heb en als ik een nieuwe taak op wil gaan pakken.
- Als ik een nieuwe taak op ga nemen controleer ik eerst of niet iemand anders met deze taak bezig wil gaan.
Leerdoel 2
Ik wil tijdens het project wat meer van mezelf laten zien tijdens overleg en keuzes die we maken. Ik wil wekelijks bij minimaal 3 overleggen/ vergaderingen etc. een inbreng hebben (op het moment dat er genoeg overleggen die invloed hebben op mij/ de groep). Tijdens deze momenten wil ik vooral mijn ideeën en argumenten naar voren brengen naast het opnemen en overwegen van andere ideeën en argumenten. Mijn prioriteit ligt vooral op het verbeteren van het proces en eventueel ook het eindproduct. Ook wil ik kijken of er momenten zijn waarop ergens tegen aan loopt, en of die manier dan wel de beste keuze is, of dat een andere manier te overleggen is. Aan het eind van het project hoop ik te horen dat ik mijzelf heb kunnen laten zien met (nuttige) inbreng.
Kernkwadranten
Kernkwadrant 1
Kernkwaliteit | Valkuil | |
Sympathiek | Meegaand | |
Agressief | Assertief | |
Allergie | Uitdaging |
Kernkwadrant 2
Kernkwaliteit | Valkuil | |
Behulpzaam | Bemoeizucht | |
Eigenwijs | Vertrouwen | |
Allergie | Uitdaging |
Conclusie
Factsheet