Versie | 1.0 |
---|---|
Naam | Jasper Kooy |
Studentnummer | 674152 |
j.kooy@student.han.nl | |
Groepsnaam | Smalltalk |
Klas | ITA-OOSE-A |
Course | ISE-project |
Docenten | |
Datum | 30 November 2022 |
Inleiding
We hebben als groep een opdracht van Regterschot Racing gekregen om een dashboard te maken waar een racecrew de data die van een raceauto komt kan analyseren. Voor ons als groep is de uitbreidbaarheid van hetgeen dat wij gaan maken erg belangrijk, omdat de opdrachtgever nog een aantal jaar door moet met ons product. Daar komt dus bij kijken dat de documentatie die wij leveren bij de producten die wij maken ook goed en coherent is, om het zo makkelijk te maken voor andere of volgende groepen die verder gaan met onze software.
...
Daarnaast wil ik aan mijn afwachtende houding werken. Ik ben van nature wat afwachtend, wat vaak resulteert in een terughoudende houding. Ik wil graag actiever zijn en misschien wel het voortouw af en toe nemen.
Kwaliteit geleverde producten
Ik had me verheugd op het bouwen van een webapplicatie voor autoraces nadat we de opdracht hadden doorgelezen. Er was na het eerste gesprek met onze opdrachtgever al snel duidelijk wat er van ons verwacht werd. Ik had minder zin in de onderzoeken die we vooraf zouden moeten doen, maar dat hoort er nou eenmaal bij. Na de eerste week van Sprint 1 had ik al wel door dat dit project groter zou zijn dan ik had verwacht. Ik had gedacht de applicatie als geheel binnen een week of twee af te kunnen krijgen met z’n zessen, maar doordat we rekening moeten houden met uitbreidbaarheid, documentatie en het bijhouden van het SRS en SDD, wordt dit toch veel langer.
...
De kwaliteit van onze code was aan het begin ook niet je van het, maar na een aantal reviews werd dat al een stuk beter. Ik merkte dat ik mijn code na een review ook beter snapte, omdat er nu twee mensen naar hadden gekeken, die beide hun eigen ideeën hier over hadden.
Evaluatie gehanteerde projectmethode
Ons plan van aanpak vond ik aanvankelijk niet erg goed. Ik had het idee dat we alles goed beschreven hadden en dat alles er duidelijk in stond, maar ik had toch het gevoel dat er iets miste. Bij het assessment voor het plan van aanpak kwamen dan ook enige gebreken aan het plan van aanpak naar voren. We gingen met name bij de randvoorwaarden en kwaliteitseisen voor mijn gevoel onderuit, omdat we niet goed de 5xW, 1xH en de SMART-formulering hadden toegepast.
Ook zijn onze SCRUM-ceremonies erg ondermaats. Ik ben nog geen SCRUM-master geweest, maar ik krijg langzaam maar zeker steeds meer in de gaten dat er flinke gebreken zijn. Zo hebben we in het begin niet eens over uren gesproken bij DSU's en hadden we het alleen over onze taken. Waar we mee bezig zijn, wat we nog moeten doen en of we ergens tegen aan gaan lopen. We hebben nog niet het jira-planbord open gehad tijdens een DSU, wat er waarschijnlijk ook voor zorgt dat we als groep niet goed weten wat er gaande is binnen het project. Ik had hier zelf ook wat over moeten zeggen, maar volgens mij hadden we het als groep niet door dat dit een vereiste was. Naast het Jira bord
Beschrijving rollen binnen projectgroep
Ik heb vanaf begin af aan de rol van ‘agendabeheerder’ op me genomen. Ik wilde graag de agenda bijhouden om zo beter boven op de opdracht te zitten en goed in de gaten te hebben wat er te doen staat voor ons team. Deze rol staat expliciet uitgelegd in het plan van aanpak, maar blijkt toch erg handig voor het team. Er staan geen dubbele afspraken in de agenda en alle afspraken volgen dezelfde regels. Zo staan er geen verwarrende dingen in de agenda en is alles netjes en geordend.
Toelichting Competenties
OOSE P-01. De student voert een project uit op basis van Scrum en een plan van aanpak en evalueert en reflecteert hierop, op individueel en projectniveau.
...
Ik heb samen met Martin aan het onderzoek ‘Visuele Dataweergave’ gewerkt. We deden onderzoek naar het weergeven van data binnen applicaties. Hoe wordt dit gedaan en wat zijn de populaire trends hierbij? Bij dit onderzoek hebben we ook gekeken naar de verschillende implementaties van API's die het mogelijk maken om grote hoeveelheden data weer te geven. Ik heb bij dit onderzoek de hoofd- en deelvragen opgesteld die verderop in het onderzoek beantwoord zullen worden. Ik wilde hier graag een goede set vragen opstellen die ons door het onderzoek heen zouden leiden in een logische volgorde, om niet halverwege het onderzoek nieuwe vragen te moeten toevoegen. Bij de deelvraag ‘Hoe wordt de data van een raceauto bij een autorace weergegeven?’ heb ik me veel verdiept in de baan van een race-analyticus, wat voor aardig wat inzichten gezorgd heeft. Zo ben ik veel te weten gekomen over racedashboards bij de Formule 1 en hoe deze dashboards in elkaar steken. Door wat afbeeldingen aan de rest van de groep te laten zien, gekoppeld met wat uitleg, kreeg de rest van de groep snel een idee van het product dat verwacht wordt van ons. Voor mij was dit deel van het onderzoek best belangrijk, omdat ik zo een betere voorstelling had van het op te leveren product. Wat ik de volgende keer wel beter zou kunnen doen is het lezen van meer artikelen of onderzoeken. Ik heb het bij deze deelvraag grotendeels bij één artikel gehouden, wat de betrouwbaarheid van het onderzoek wat minder maakt. Door dit onderzoek ben ik nu zeker in staat om in volgende projecten een goed onderzoek uit te voeren.