...
Tijdens het eerste deel van het project is het Plan van Aanpak (PvA) een van de belangrijkste onderdelen om goed en duidelijk te maken. In het PvA zet je een aantal basis dingen op. Dit geeft het team duidelijkheid over wat er moet gebeuren maar ook wat er niet moet gebeuren. Dit geeft ook een terugkoppeling aan de opdrachtgever, Is dit wat de opdrachtgever wil, of hebben we het niet goed begrepen? Snappen we überhaupt voor wie we het maken? Naast deze vragen maak je ook een aantal afspraken voor in je team. Willen we dat we de hele periode 1 scrummaster hebben, of elke week een andere? Willen we altijd dezelfde tijd op school zijn of bepaalt de scrummaster dat? Welke afspraken hebben we en wanneer is iets "klaar". Dat zijn allemaal vragen die je in het PvA tegen gaat komen.
In eerste instantie denk ik dat wij een goed PvA hebben neergezet. Voor mij was alles duidelijk en konden we ook daadwerkelijk wat met het PvA. In het PvA staat voor ons maar ook voor anderen duidelijk wat wij gaan doen en op welke manier. Ook staat er duidelijk aangegeven welke dingen wij bijvoorbeeld nodig hebben, zoals een lokaal waar we in ieder geval met het hele team kunnen zitten. Wij hadden als team grotendeels duidelijk wat er allemaal in stond en toch waren er een aantal kleine aanpassingen. Dit waren vooral kleine onduidelijkheden waar wij overheen hebben gelezen. Het uiteindelijke PvA (29/11/2022) is een goed product. Alles wat een PvA moet hebben staat er in en ook zijn alle aanpassingen die gedaan moesten worden zijn verwerkt.
...
De code die voor mij een groot deel van de tijd in beslag heeft genomen en ook nog niet volledig af is is de login. Als we het hebben over de backend van deze code dan gaat het vooral over de code die Thomas geschreven heeft, en later aangepast is door Wijnand. Zelf heb ik hier niet aan gewerkt, maar wel gereviewd. Zelf ben ik bezig geweest met de front-end van de login, de koppeling van de front-end en backend en moet ik nog werken aan de foutafhandeling en het doorgeven van een token. De token is nodig om op elke pagina te kijken of de gebruiker hier mag zijn, en als dit het geval is, wat deze gebruiker mag en kan. Als ik kijk naar de backend is hier veel tijd aan besteed. Er zijn tijdens het maken van de login aanpassingen geweest, grotendeels door meerdere invalshoeken. Iedereen kijkt er toch net wat anders naar. De één vindt het beter om de gebruiker te laten weten of zijn wachtwoord of gebruikersnaam misschien niet klopt, terwijl de ander juist denkt dat er maar één bericht moet komen dat er iets fout is. Dit zijn constant kleine aanpassingen, maar kunnen later op andere stukken weer een grotere impact hebben. Ik durf niet met zekerheid te zeggen of het allemaal veel sneller had gekund omdat mijn focus niet lag op waar Thomas precies mee bezig was. Ik denk echter wel dat het sneller had gekund als we gelijk de uiteindelijke richting hadden gekozen zoals: het wachtwoord moet gehasht in de database staan en er komt 1 foutmelding.
De Backend van de login werkt nu en is klaar, de front-end heb ik met behulp van Angular ook snel in elkaar weten te zetten. Ook door het feit dat er veel over te vinden is het een redelijk snel en makkelijk proces. toch ben ik meerdere obstakels tegen gekomen. Allereerst wou ik een Toastr toevoegen voor foutmeldingen. Toastr's zijn gekleurde berichten die vaak rechts bovenin een scherm te zien zijn (bijvoorbeeld https://codepen.io/RaiseTheBahr/pen/JOybye). Dit leek ook in Angular makkelijk te kunnen al kreeg ik foutmeldingen waar ik geen raad mee wist en ook na veel onderzoek nog niet uit ben gekomen. Ik heb mij voor nu neergelegd bij het niet kunnen gebruiken van toastrs en ben verder gegaan met de koppeling. De koppeling tussen de twee was er snel en werkte goed. Op het moment dat de login backend af was kon je ook gelijk met de front-end inloggen, al deed deze verder nog niks. De vervolgstap is het doorgeven van een token aan de user. Ook hier heeft al wat tijd ingezeten, al denk ik nu te weten hoe ik dit kan oplossen. Ik denk niet dat hier veel tijd bespaard had kunnen worden. Het gebruik van Toastr's heb ik misschien te graag gewild terwijl een rode tekst voor nu ook genoeg zou zijn geweest. Dit is ook de oplossing die we hier gaan gebruiken. De oplossing voor het meegeven van een token komt uiteindelijk af van Meron Brouwer. Als ik hier eerder de vraag aan had gesteld in plaats van het onderzoek zelf vanaf 0 te doen was misschien de hele login ook al klaar.
Projectmethode
Rollen
Competenties
...