Projectverslag
Het projectverslag moet je zien als een tentamen dat je succesvol gemaakt hebt: een toets waarmee jij laat zien wat je van het project geleerd en begrepen hebt. Het verslag geeft een afdoende beeld van het werk dat je gedaan hebt in het project (in termen van kwantiteit en kwaliteit), en maakt je deskundigheid ten aanzien van het project (en in de verdiepende semesters: het profiel waarin je gaat afstuderen) voldoende inzichtelijk. Je maakt een selectie van hoogte- (of diepte)punten waarmee je je deskundigheid kunt tonen. Die beoordeel je kritisch, en zo laat je zien wat je geleerd en begrepen hebt. Het projectverslag is, (net als straks het afstudeer- en stageverslag) het startpunt van je individuele beoordeling.
Tip |
---|
Lees de projecthandleiding voor de concrete opdracht voor het porjectverslag dat je bij OOSE moet schrijven. |
Een voldoende verslag:
- Bevat alle gevraagde onderdelen uit het nakijkmodel
- Is waarheidsgetrouw. Hiermee wordt bedoeld: in overeenstemming met waarnemingen van de betrokken docenten. Het gaat er dus om dat je recht doet aan jezelf (vergeet belangrijke dingen niet te melden, daarmee doe je jezelf te kort), maar ook dat je de zaken niet mooier maakt dan ze waren.
- Is op voldoende punten correct, en onderbouwd. Hiermee wordt bedoeld: je maakt correcte verwijzingen naar relevante bronnen, je maakt voldoende relevante verwijzingen naar eigen materiaal (per competentie 3-5 verwijzingen/links), én je tekst is inhoudelijk correct en logisch opgebouwd.
In de basissemesters zijn de volgende onderdelen opgenomen in het verslag:
...
1) Een inleiding met:
...
- In eigen woorden een schets van de opdracht
- Jouw inhoudelijke uitdagingen incl. argumentatie
- Jouw leerdoel(en) incl. argumentatie
...
2) Een onderbouwd oordeel over de kwaliteit van de geleverde deelproducten:
...
- Op basis van meetbare kwaliteitscriteria
...
3) Een onderbouwd oordeel over de kwaliteit van het eindproduct als geheel:
...
- Op basis van meetbare kwaliteitscriteria
...
4) Een evaluatie van de gehanteerde projectmethode:
...
- Beschrijving van de belangrijkste kenmerken van de methode
- Een vergelijking van het concrete project met de methode: werkte deze methode? Op welke punten wel/niet? Waarom?
...
5) Een beschrijving van de rol(len) die je hebt gehad in het project waarin je inzichtelijk maakt:
...
- Wat die rol(len) inhield(en) in de praktijk, afgezet tegen de rolbeschrijving die in theorie, in het plan van aanpak of je best practice was gegeven. Als je geen specifieke rol/verantwoordelijkheid had beschrijf je hier in eigen woorden wat typisch was voor jouw bijdragen aan de samenwerking in het team
- Situatiebeschrijvingen ter onderbouwing van je leerproces op dit gebied
- Leerpunten voor een volgende keer dat jij deze rol zou moeten uitvoeren
- In hoeverre deze rol jou op het lijf geschreven is, inclusief motivatie
...
6) Een nadere toelichting op (zie projecthandleiding voor de competenties die in jouw semester moeten worden toegelicht) competenties waarin per competentie:
...
- Motivatie voor de keuze van de competenties (voor zover deze niet gegeven zijn in de projecthandleiding)
- Situatiebeschrijvingen waarin je aangeeft wat je plan was, wat het resultaat en jouw concrete bijdrage daaraan en wat dat vervolgens betekende voor het project als geheel, en wat jouw inzichten waren
- Jouw concrete bijdrage wordt ondersteund met 3 tot 5 verwijzingen naar onderliggend materiaal
- De verwijzingen geven inzicht in de kwantiteit en kwaliteit van jouw bijdrage(n) op dit punt
...
7) Laat concreet zien hoe je gewerkt hebt aan je leerdoelen en hoe je gevorderd bent:
...
- Situatiebeschrijvingen waarin je aangeeft wat je plan was, wat het resultaat en jouw concrete bijdrage daaraan, en wat dat vervolgens betekende voor het project als geheel, en wat jouw inzichten ten aanzien van je eigen functioneren waren.
- Jouw concrete bijdrage wordt ondersteund met voldoende verwijzingen/links naar onderliggend materiaal
...
8) Een conclusie die:
...
- Aansluit op de inleiding
- Aangeeft waar jij op dit moment staat ten opzichte van de competentie van jouw semester, gegeven je ervaringen in het project en eventueel eerder in je studie..
...
9) De tekst voldoet aan de eisen zoals gesteld in de ICA-controlekaart en is maximaal 8 A4, of een vergelijkbare digitale hoeveelheid (dat is ca 4500 woorden, bijlagen niet meegerekend)
...
10) Een bijlage, de factsheet, met daarin per competentie: (NB: dit is een van alle competenties, dus óók de links die je in het projectverslag hebt staan):
Inleiding
In dit document wordt mijn individuele bijdrage bijgehouden van het project in de komende 10 weken. Het project is gestart op 1 November 2022. In de project worden de klassen opgesplitst in een aantal kleinere groepjes, elk groepje krijgt dan een project aangewezen die zij zullen maken. In ons geval hebben wij een opdracht gekregen van Regterschot Racing. Zij willen een data log systeem hebben voor de race auto die ze aan het maken zijn. Het project zullen wij gaan maken met behulp van SCRUM, hiermee gaan elke sprint nieuwe functionaliteiten maken om zo aan het einde van de 10 weken een mooi product kunnen opleveren. De door mij gekozen leerdoelen, heb ik gekozen door mijn ervaring in vorige projecten en waar ik toen tegen aan liep. Dit is dat ik meer van me wil laten horen tijdens gesprekken en beter contact wil hebben tussen docenten en mensen die belang hebben bij het project
...