...
OOSE P-04: De student ontwerpt de software van een systeem en documenteert deze onder andere met behulp van UML Diagrammen en decision templates in een SDD
in In het begin van het project heb ik samen met Gino de gehele structuur van de database ontworpen en verwerkt in een een CDM. Uit dit CDM is een PDM gegenereert die uiteindelijk is het SDD is gekomen. Dit proces is een paar keer uitgevoerd omdat na iedere sprint er nieuwe functionaliteiten bij kwamen die ook een nieuwe toevoeging met zich mee brachten in de data structuur. In de loop van het project zijn er daarom ook een aantal beslissingen genomen en gedocumenteerd met betrekking tot het ontwerp.
OOSE P-05: De student implementeert een gedistributeerd systeem, evalueert het ontwerp en de realisatie daarvan en zorgt voor traceerbaarheid daartussen en naar de functionele en niet-functionele eisen
...
OOSE P-07: De student bewaakt continu de kwaliteit van de software en het proces door diir o.a. reviews en gestructureerd testen en stuurt waar nodig bij.
Database: https://bitbucket.aimsites.nl/projects/BUGAYQ/repos/database/pull-requests/16/overview
vraag naar tests: https://bitbucket.aimsites.nl/projects/BUGAYQ/repos/jdi-werknemersbeheer/pull-requests/62/overviewOm de kwaliteit van de software hoog te houden heb ik een aantal opmerkingen achter gelaten bij pull requests van andere groepsgenoten. Hierin vraag ik bijvoorbeeld naar unittests, en zorg ik ervoor dat de testdata correct in de database komt. Door dit te doen kwam er correcte data in de database en heb ik ervoor gezorgd dat de unittests gelijk werden gemaakt in plaats van dat dat later nog werd gedaan. Op gebied van gestructureerd testen heb ik zelf ook mijn deel bijgedragen door ervoor te zorgen dat ik bij iedere code die ik op de develop branch wil zetten, ik ook de bijbehorende unittests maak. In deze pullrequest is goed te zien dat ik nieuwe functionaliteit toevoeg en hier gelijk ook unittesten bij commit. Hierdoor is er altijd een manier om te kijken waar bepaalde aspecten van de code fout gaan. Door 1 keer alle tests te runnen krijg je een goed overzicht van alle functionaliteit en of het nog werkt.
Leerdoelen
Mijn eerste leerdoel is een leerdoel dat voort gekomen is uit meer online werken maar wat ik alsnog belangrijk vind om aan te werken. Ik heb vaker moeite gehad met het laten weten aan groepsgenoten waar ik mee bezig was. Dit zorgde ervoor dat mijn groepsgenoten niet precies wisten waar ik mee bezig was en of ik al af waarvan ik had gezegd dat ik eraan zou werken. Online was hiervoor bij mij de drempel net te hoog om dit altijd te laten weten, dus dan deed ik het maar niet. Dit is iets wat ik graag wil verbeteren en waar ik dan ook mee aan de slag wil. Een manier waarop ik dit wil aanpakken is het zo vaak mogelijk fysiek op locatie werken, waardoor je ook meer contact hebt met elkaar over dingen die niet altijd over het project gaan. Ik verwacht dat hierdoor de drempel voor communicatie lager wordt en dat ik makkelijker kan laten weten waar ik sta met mijn werkzaamheden.
...