Versions Compared

Key

  • This line was added.
  • This line was removed.
  • Formatting was changed.

...

Mijn tweede leerdoel ging over het optijd aanwezeg zijn op locatie, dit is iets wat in de eerste sprint retrospective naar boven kwam als een feedback punt op de groep, er waren niet veel dagen waarop iedereen er optijd was. Ik herkende dit ook wel bij mezelf en weet van mezelf dat als mijn motivatie daalt ik meer geneigt ben om te laat te komen. Hier wou ik deze keer dus iets tegen doen. De tweede helft van het project is het nu ook een stuk beter gegaan.

De acties die ik had opgesteld waren als volgt:

  • De bus eerder pakken zodat ik altijd optijd ben.
  • Als er iets is waardoor ik wat later ben, dit optijd en duidelijk aangeven.

Mijn leerdoel zal behaald zijn als ik gemiddeld minder dan 1x per week later kom dan de afgesproken tijd.

Voor mijn eerste actie, ik heb geprobeerd elke dag een bus eerder te pakken dit betekende dat ik 25 minuten voor de afgesproken tijd aanwezig was op school, dit ging wel goed. Ik heb het echter niet elke dag gered, soms pakte ik nog de bus waardoor ik 5 minuten later was, maar dit was wel flink verminderd. Voor de tweede actie, de momenten waarop ik de bus later pakte liet ik dit weten voor de tijd waarop we zouden beginnen, dit zou vaak 30 minuten zijn voor begin tijd. Voor dagen waarbij ik van te voren wist dat ik afwezig zou zijn of later zou aansluiten liet ik dit ook van te voren ook weten, vaak een paar dagen van te voren en herhaalde ik het nog een keer de dag ervoor of het stond ook in onze calender. Dit allemaal zorgte voor een vlottere werksfeer waarbij de daily standup optijd kon beginnen met iedereen aanwezig, ook de algemene sfeer in een groep is natuurlijk beter als je niet steeds te laat bent. Als ik kijk naar de tweede helft van het project ben ik niet vaak meer telaat gekomen waarbij ik dit niet al van te voren had aangegeven, dit is dus wel minder dan 1x per week gemiddeld geweest.

Als ik nu dus kijk naar de acties die ik heb ondernomen en de resultaten daarvan kan ik zeggen dat dit leerdoel behaald is. Het doel dat ik heb opgesteld is behaald en alles liep een stuk soepeler.

Voor een volgende keer zal ik proberen dit voort te zetten en nog meer erop te letten en bewust te zijn van wat de invloed hierop is in de groep. Ook als verbetering van de uitvoering van dit leerdoel zou ik zeggen dat ik meer dingen concreet bij moet houden zoals het aantal keren dat het wel voor kwam zodat ik hier direct een conclusie uit zou kunnen trekken.

8. Conclusie

Het project is afgerond en het eindproduct is opgeleverd. Wij hebben ons best gedaan om alle wensen van JDI te implementeren en een voldoende portaal op te leveren. Voor JDI zelf hebben wij op 15-06-22 om 16:00 nog een presentatie om ons werk gemaakt voor hun voor te leggen. Ook hebben wij voor school nog een assessment om ons project voor te dragen en beoordeeld te worden, dit is op 23-06-22 om 11:00, op mijn verjaardag. Het product dat wij hebben opgeleverd bevat alle wensen van de opdrachtgever die haalbaar waren binnen de gegeven tijd. Het doel van het project zou ook gedekt moeten zijn, het doel zoals opgenomen in de inleiding was een HR-portaal maken die het werk van JDI zou versimpelen. Op dit moment hebben wij van de opdrachtgever nog geen tevredenheid of oordeel ontvangen, hier kan ik dus nog niks over zeggen, alleen dat ze telkens tijdens de sprint reviews telkens al positief verast waren met het product. Ik als onderdeel van de projectgroep kan echter zeggen dat ik tevreden ben met ons resultaat.

...

10. Bijlage

10.1 Factsheet

Voor de uitgeschreven competenties zie bijlage 10.3.







10.2 AIM controlekaart


CONTROLEKAART DOCUMENTEN_
Een document dient aan alle onderstaande criteria te voldoen.
Algemeen
1. Het document is op tijd en op de juiste plek en wijze ingeleverd.
2. Het document oogt netjes (geen verspringend lettertype, geen rommelige vormgeving en geen
onleesbare stukken tekst).
3. Het document is voorzien van een titel, studentnaam of -namen (alfabetisch geordend),
studentnummers, klas, groepsnummer, docentnaam of -namen, datum, course/semestergegevens en
versienummer.
4. Het document is voorzien van een inhoudsopgave en paginanummers.
Opbouw
5. Het stuk is opgebouwd uit hoofdstukken, paragrafen en alinea’s. Het document bevat in ieder geval
een inleiding, kerntekst en conclusie.
6. Bijlagen, plaatjes en tabellen hebben een naam en een nummer en zijn een zinvolle aanvulling op de
hoofdtekst.
7. Er is sprake van APA-bronvermelding en er is een APA-literatuurlijst aanwezig.
Stijl, spelling en grammatica
8. Het document is doelgericht geschreven en in de schrijfstijl is rekening gehouden met de doelgroep.
9. Vervoegingen van werkwoorden zijn correct gespeld. Er staan maximaal drie foutief gespelde
werkwoorden op een willekeurige pagina.
10. Woorden zijn correct gespeld. Er staan maximaal drie foutief gespelde woorden op een willekeurige
pagina.
11. Het document is in de actieve vorm geschreven. Het bevat nagenoeg geen lijdende zinnen.

10.3 Uitgeschreven competenties

In het OOSE-project (schooljaar 2021-2022) moet je voldoen aan acht competenties. Dit zijn:


OOSE P-01. De student kan een project uitvoeren op basis van Scrum en een plan van aanpak en hierop zowel op individueel als projectniveau evalueren en reflecteren.
OOSE P-02. De student maakt een analyse van de eisen en wensen voor de software van een systeem, en documenteert deze in een Software Requirements Specification (SRS)
OOSE P-03. De student voert een kwalitatief en kwantitatief onderzoek op een systeem uit en levert hierover een onderzoeksrapport op
OOSE P-04. De student ontwerpt de software van een systeem en documenteert deze onder andere met behulp van UML diagrammen en decision templates in een Software Design Specification (SDD)
OOSE P-05. De student implementeert een gedistribueerd systeem, evalueert het ontwerp en de realisatie daarvan en zorgt voor traceerbaarheid daartussen en naar de functionele en niet-functionele eisen.
OOSE P-06. De student maakt gebruik van de aangereikte ontwikkeltools om het project te organiseren en bij te sturen en ondersteunt de leden van het ontwikkelteam bij hun taakuitoefening
OOSE P-07. De student bewaakt continu de kwaliteit van de software en het proces door o.a. reviews en gestructureerd testen en stuurt waar nodig bij.
OOSE P-08. De student kan zich zelfstandig verder verdiepen in de beroepstaak.