...
Bij de eerste sprint review was er een feedback retrospective puntje naar voren gekomen, dit was minder te laat zijn. Dit was niet alleen op mij gericht maar meer een iedereen in de groep moet dit doen maar ik merkte van mezelf wel dat dit bij mij inderdaad wel regelmatig voor kwam. Door de bus die ik neem ben ik altijd of 5 minuten te laat of ik moet de bus een half uur eerder nemen, vandaar dat ik vaak net iets later aan kwam.
...
Kwaliteitseis | Beroordeling (goed, neutraal, matig, zwak) | Toelichting |
---|---|---|
Er is de mogelijkheid om in te loggen | Goed | Er is een gebruikers systeem waardoor gebruikers moeten inloggen op het portaal om het te kunnen gebruiken. |
Er is de mogelijkheid om gebruikers te beheren | Goed | Voor beheerders is er de mogelijkheid om gebruikers en alle toepasselijke gegevens aan te passen, te verwijderen of aan te maken. |
Er is de mogelijkheid om een werkplek te reserveren en ook weer uit te schrijven | Goed | Gebruikers van het portaal kunnen in het werkplek overzicht een werkplek aankliken om hier op ingeschreven te worden als hier plek voor is. Als een werknemer toch niet op de werkplek wilt werken kunnen zij of een andere plek aan klikken of de thuis plek kiezen om zo uitgeschreven te worden. |
Er is de mogelijkheid om werkplekken te beheren | Goed | Voor beheerders is er de mogelijkheid om werkplekken en alle toepasselijke gegevens aan te passen, te verwijderen of aan te maken. |
Er is de mogelijkheid om locaties te beheren | Goed | Voor beheerders is er de mogelijkheid om locatiesen alle toepasselijke gegevens aan te passen, te verwijderen of aan te maken. |
Er is de mogelijkheid om reiskosten te declareren | Goed | Gebruikers van het portaal kunnen op de declaratie pagina een overzicht zien van hun huidige declaraties en hier ook een nieuwe declaratie aanmaken op basis van of ze thuis hebben gewerkt, op locatie of naar een klant zijn geweest. Hierbij wordt bij woon-werk automatisch de afstand berekend tussen de thuislocatie en het kantoor, ook heeft de gebruiker de mogelijkheid om zelf 2 locaties in te vullen, deze worden dan via een google API opgehaald om ervoor te zorgen dat het legitieme locaties zijn. |
Reiskosten worden elke dag automatisch gedeclareerd | Goed | Voor alle gebruikers in het systeem wordt er elke dag automatisch een declaratie aangemaakt, als zij dit zelf niet al hadden gedaan, deze wordt vervolgens aangemaakt op basis van de invulling van het werkplek schema. Dus als ze niks hadden ingevuld en op thuis stonden werd dit automatisch in de declaratie verwerkt en zo ook voor als ze stonden ingeschreven op een werkplek. |
Er is de mogelijkheid om declaraties te beheren | Goed | Voor beheerders is er de mogelijkheid om declaraties en alle toepasselijke gegevens aan te passen, te verwijderen of aan te maken. |
Er is de mogelijkheid verlof aan te vragen | Goed | Gebruikers van het portaal kunnen op de verlof pagina een overzicht zien van van hun huidige verlof aanvragen en hier ook een nieuwe aanvraag doen. Hierbij wordt er automatisch uitgerekend hoeveel verlofuren ze dit zou kosten. |
Er is de mogelijkheid verlof aanvragen goed/af te keuren | Neutraal | Gebruikers met de rol Product owner of Lead link kunnen in het portaal verlof aanvragen goed keuren op dezelfde manier en volgoorde die JDI ook gebruikt op moment. Bij een aanvraag moet deze eerst goedgekeurd worden door een PO en vervolgens door een LL en dan is deze geaccepteerd, als een PO of LL een aanvraag doet hoeft alleen een LL dit goed te keuren. Op moment is er alleen een bekende bug waardoor het menu waarin ze deze aanvragen kunnen zien en goedkeuren verborgen is voor alle niet beheerders en dus ook PO's en LL's, de functionaliteit is er echter wel. |
Het product bevat geen bugs | Neutraal | De enige bug die op moment bekend is, is het verborgen menu voor niet beheerders waardoor verlof aanvragen niet goedgekeurd kunnen worden tenzij de PO's en LL's ook beheerders zijn, dit zou echter een simpele fix zijn. |
Tabel 8: kwaliteitsoordeel eindproduct
...
De projectmethode die wij hanteerde was Scrum, Scrum is een agile softwareontwikkelmethode, dat wil zeggen dat er in sprints gewerkt zal worden. Bij Scrum wordt er ook incrementeel gewerkt, dit betekend dat elke sprint een onderdeel volledig wordt uitgewerkt met documentatie, tests en functionaliteit. Hierdoor krijg je bij elke sprint een opleverbaar product dat elke sprint groeit. Per sprint zijn er een paar use cases gepakt en uitgewerkt, zo heeft de opdrachtgever ook een duidelijk beeld van wat ze die sprint kunnen verwachten. Ook maakte we gebruik van bepaalde Scrum ceremonies zoals; de daily standup, deze deden we elke dag om 9:30, soms is er ook gekozen in de middag nog een kleine standup te doen. Ook hebben we gebruik gemaakt van sprint planningen om de volgende sprint in te delen op basis van de tijden die uit onze planningspoker kwam. Verder hebben we ook een sprint retrospective gehouden na elke sprint om terug te kijken naar wat goed ging, wat beter kon en waar we mee moesten stoppen. Tot slot hebben we ook nog gebruik gemaakt van sprint reviews waarbij we de opdrachtgever lieten zien wat we die sprint af hebben gekregen, wat niet af was en wat we de volgende sprint wouden gaan doen.
Ik vind wij dat dit project goed gebruik hebben gemaakt van wat Scrum ons aanbood, de daily standups waren handig om iedereen op een lijn te krijgen over wat iedereen aan het doen was. De sprint planningen zorgde ervoor dat de sprints goed ingepland konden worden, het kwam natuurlijk wel voor dat we soms net iets te veel taken hadden opgenomen maar het is ook lastig schatten. De sprint retrospectives hielpen erg om te leren van wat goed ging en wat niet zodat we dit de volgende sprint konden aanpassen en hierdoor beter konden werken. Tot slot de sprint reviews waren goed om aan de opdrachtgever aan te tonen wat er gedaan was en wat het plan was voor de volgende sprint. Doordat het incrementeel was hadden we ook elke sprint iets om te laten zien aan de opdrachtgever wat , dat was voor hun ook een stuk fijner is dan hoe het werkte bij de RUP methode van ISE-P.
...
7.2 Leerdoel 2: Optijd aanwezig zijn op locatie.
8. Conclusie
9. Bronnenlijst
Mijn tweede leerdoel ging over het optijd aanwezeg zijn op locatie, dit is iets wat in de eerste sprint retrospective naar boven kwam als een feedback punt op de groep, er waren niet veel dagen waarop iedereen er optijd was. Ik herkende dit ook wel bij mezelf en weet van mezelf dat als mijn motivatie daalt ik meer geneigt ben om te laat te komen. Hier wou ik deze keer dus iets tegen doen. De tweede helft van het project is het nu ook een stuk beter gegaan.
De acties die ik had opgesteld waren als volgt:
- De bus eerder pakken zodat ik altijd optijd ben.
- Als er iets is waardoor ik wat later ben, dit optijd en duidelijk aangeven.
Mijn leerdoel zal behaald zijn als ik gemiddeld minder dan 1x per week later kom dan de afgesproken tijd.
Voor mijn eerste actie, ik heb geprobeerd elke dag een bus eerder te pakken dit betekende dat ik 25 minuten voor de afgesproken tijd aanwezig was op school, dit ging wel goed. Ik heb het echter niet elke dag gered, soms pakte ik nog de bus waardoor ik 5 minuten later was, maar dit was wel flink verminderd. Voor de tweede actie, de momenten waarop ik de bus later pakte liet ik dit weten voor de tijd waarop we zouden beginnen, dit zou vaak 30 minuten zijn voor begin tijd. Voor dagen waarbij ik van te voren wist dat ik afwezig zou zijn of later zou aansluiten liet ik dit ook van te voren ook weten, vaak een paar dagen van te voren en herhaalde ik het nog een keer de dag ervoor of het stond ook in onze calender. Dit allemaal zorgte voor een vlottere werksfeer waarbij de daily standup optijd kon beginnen met iedereen aanwezig, ook de algemene sfeer in een groep is natuurlijk beter als je niet steeds te laat bent. Als ik kijk naar de tweede helft van het project ben ik niet vaak meer telaat gekomen waarbij ik dit niet al van te voren had aangegeven, dit is dus wel minder dan 1x per week gemiddeld geweest.
Als ik nu dus kijk naar de acties die ik heb ondernomen en de resultaten daarvan kan ik zeggen dat dit leerdoel behaald is. Het doel dat ik heb opgesteld is behaald en alles liep een stuk soepeler.
Voor een volgende keer zal ik proberen dit voort te zetten en nog meer erop te letten en bewust te zijn van wat de invloed hierop is in de groep. Ook als verbetering van de uitvoering van dit leerdoel zou ik zeggen dat ik meer dingen concreet bij moet houden zoals het aantal keren dat het wel voor kwam zodat ik hier direct een conclusie uit zou kunnen trekken.
8. Conclusie
Het project is afgerond en het eindproduct is opgeleverd. Wij hebben ons best gedaan om alle wensen van JDI te implementeren en een voldoende portaal op te leveren. Voor JDI zelf hebben wij op 15-06-22 om 16:00 nog een presentatie om ons werk gemaakt voor hun voor te leggen. Ook hebben wij voor school nog een assessment om ons project voor te dragen en beoordeeld te worden, dit is op 23-06-22 om 11:00, op mijn verjaardag. Het product dat wij hebben opgeleverd bevat alle wensen van de opdrachtgever die haalbaar waren binnen de gegeven tijd. Het doel van het project zou ook gedekt moeten zijn, het doel zoals opgenomen in de inleiding was een HR-portaal maken die het werk van JDI zou versimpelen. Op dit moment hebben wij van de opdrachtgever nog geen tevredenheid of oordeel ontvangen, hier kan ik dus nog niks over zeggen, alleen dat ze telkens tijdens de sprint reviews telkens al positief verast waren met het product. Ik als onderdeel van de projectgroep kan echter zeggen dat ik tevreden ben met ons resultaat.
In mijn inleiding heb ik het gehad over inhoudelijke uitdagingen, hierin beschreef ik dat ik twee verschillende uitdagingen had: het programeren in de taal waarmee we aan de slag gingen, en het schrijven van mijn project verslag, dit verslag. Voor het eerste deel, ik pakte al snel weer op hoe we hiermee te werk gingen, na de eerste week programeren ging alles al erg soepel en zat ik er weer helemaal terug in. Voor het tweede deel, het schrijven van dit verslag, ik heb wederom tussentijds niks ingeleverd hiervoor, ik heb dus ook geen feedback kunnen krijgen hierover. Dit kwam doordat ik er op dat moment nog niet aan had gewerkt, ik werk goed onder tijdsdruk en aangezien het tussentijds optioneel is maakte ik me hier geen zorgen over. Nu heb ik uiteindelijk wel een goed en volledig verslag geschreven dat hopelijk de voldoende waard is.
Verder zijn er mijn leerdoelen, deze heb ik in het hoofdstuk hierboven besproken. Beide leerdoelen heb ik wel behaald, dit is een goede vooruitgang aangezien dit wel punten waren waarop ik wist dat ik vaak de mist in ging. Het is dus erg fijn hier iets aan te hebben gedaan.
Tot slot nog het project als geheel. De project groep was erg fijn om mee te werken, de sfeer was erg goed en ik denk nog wel het beste van alle groepjes waar ik tot nu toe in heb gezeten. Er was een goede balans tussen serieus werken en ook nog wel wat grappen tussendoor maken. Ook de gezamelijke wandeling naar de Coop en de afsluiter aan het einde va nde dag hielpen hier ook wel echt mee. Zo had je een moment dat niet werkgericht was om toch een beetje te bonden. Ook de projectmethode waarmee we hebben gewerkt was erg fijn en paste goed bij het project in mijn ogen. Verder heb ik dit maal ook mijn verslag wederom optijd af gekregen dus hopelijk ben ik nu wel klaar met het project (op de assessment na).
Als laatste moet ik wel zeggen dat dit verslag op confluence maken erg vervelend was, ik mis veel van de functionaliteiten zoals het simpel kunnen linken naar een hoofdstuk in plaats van alleen de gehele pagina. Hierdoor heb je als je naar meerdere dingen in een document wilt verwijzen telkens dezelfde link en moet er in het document gezocht worden naar het deel waar het over gaat. Ook zorgt dit ervoor dat de link telkens hetzelfde is terwijl er over ander werk gepraat wordt, maar voor het verslag wordt er wel steeds gezeged 'links naar 3-5 specifieke bijdragen'. Dit is een punt wat ik wel jammer vond.
9. Bronnenlijst
HAN Studiecentra - APA: Bronnenlijst. (2022, 9 mei). HAN. Geraadpleegd op 9 juni 2022, van https://specials.han.nl/sites/studiecentra/auteursrechten/bronnen-vermelden/apa-normen/
10. Bijlage
10.1 Factsheet
...