...
Het eindproduct dat wordt opgeleverd aan de opdrachtgever geef ik een ... op basis van de oordelen op de deelproducten die ik heb beoordeeld in hoofdstuk 2.
Onderdeel | Cijfer |
---|---|
Code | 8 |
Onderzoek | 6.5 |
SDD | 6.8 |
Unit tests | 6.2 |
Testrapport |
De uiteindelijke code van alle onderdelen samen geef ik een 7 op het moment van schrijven, omdat alle code functioneel is. Er ontbreken op sommige vlakken ontwerp principes, zoals het toepassen van interfaces. Zo hebben de mappers geen interface waardoor ze niet voldoen aan het open closed principe. Er zijn nog refactor mogelijkheden op de frontend code. Doordat ik front end development ben gaan leren had ik niet alle kennis om de code de eerste keer perfect op te bouwen. Hierdoor zijn enkele componenten groter dan nodig en is het nog nodig om deze componenten op te delen in kleinere componenten, i.v.m. tijd tekort neem ik dit mee als leerpunt voor volgende front end opdrachten.
Voor het eindoordeel is het nodig om het product te beoordelen op basis van de specificaties in het SRS. Hiervoor heb ik de onderstaande criteria opgesteld.
Criteria | Cijfer | Toelichting |
---|---|---|
Alle use cases zijn geïmplementeerd | 8 | Alle use cases geïmplementeerd. |
Implementatie wijkt niet af van de use case flows | 7 | Stap 5 uit use case 2 komt niet overeen met de implementatie omdat er geen succes melding wordt gegeven. Verder werkt het systeem volgens de omschrijvingen uit de use cases. |
Alle pagina's komen overeen met de wireframes | 8 | De pagina's komen overeen met de wireframes, op iedere pagina is het bulma framework toegepast. |
Systeem voldoet aan de other funcitonal requierements | 8 | Het systeem voert iedere dag om dezelfde tijd een update uit, om api kosten te besparen is er logica om ervoor te zorgen dat, de afstand van thuisadressen naar werkadressen worden opgeslagen. |
Systeem voldoet aan de non funcitonal requierements | 7 | voor NFR7 ligt de verantwoordelijkheid om de gebruiker te verwijderen na het beindigen van het dienstverband. Het product voldoet niet aan NFR 11 omdat er niet na iedere actie een succes bericht wordt verstuurd naar de gebruiker. NFR12 kan pas blijken als er een probleem is ondervonden, hierdoor is het niet mogelijk om deze eis mee te nemen in de eindbeeordeling. Er voldoet een eis niet, de andere eisen zijn met succes geïmplementeerd. |
Op basis van de bovenstaande criteria kom ik uit op een 7,6. het gemiddelde cijfer uit mijn eindoordelen komt uit op een ... Het doel van de opdrachtgever is bereikt want het is niet meer nodig om drie spreadsheets bij te houden. Het systeem maakt het mogelijk om werkplekken te reserveren, declaraties aan te maken en in te zien en verlof aan te vragen. Op basis van het werkplekoverzicht worden automatisch de declaratieformulieren bijgewerkt.
...
Tijdens dit project heb ik geleerd dat, een kwaliteitsmanager stevig in zijn schoenen moet staan. Want het is nodig om aan te geven dat onderdelen niet voldoen aan de eisen, daarnaast is het ook nodig om daarop te anticiperen en daardoor een ander teleur moet stellen omdat er werk aangepast moet worden of extra werkzaamheden toewijzen om aan de eisen te voldoen. Ik merk dat een kwaliteitsmanager de conflicthanteringsstijlen (https://www.icm.nl/extra/5-conflictstijlen-thomas-kilmann-omgaan-conflicten/) doordrukken, samenwerken en compromis sluiten toe moet passen. Doordrukken omdat het nodig is om met deze rol op te komen voor de kwaliteit en daarom andere erop aan spreken, ook als er andere groepsgenoten het er niet mee eens zijn. De stijl compromis sluiten en samenwerken hangen sterk samen met doordrukken omdat het beter werkt om als team tot een oplossing te komen, in plaats van een oplossing door te drukken. Uit de volgende bron (https://www.ag5.com/nl/samenwerken-binnen-een-team-tips/) blijkt dat het nodig is om met elkaar in overleg te gaan over de kwaliteit en elkaar daarop aanspreken, want als dit niet wordt gedaan lever je zelden het best mogelijke resultaat.
In hoeverre deze rol in dit project jou Deze rol is voor mij weggelegd maar niet op het lijf geschreven. Ik heb een groot belang bij kwaliteit van producten, hierdoor houd ik me graag bezig met procesverbetering. Hetgeen dat ik minder vind aan de rol is , inclusief motivatie leerpunten voor volgend projectdat het nodig is om volhardend te zijn in discussies met name de stijl doordrukken toepassen. Soms vermijd ik een discussie ten goede van de groepsband, hier ga ik een leerdoel van maken voor de volgende keer als ik kwaliteitsmanager wordt.
STARR Opstellen van API documentatie
...
Uit de eerste retrospective blijkt dat ik bij onduidelijkheid de neiging heb om eerst hulp te zoeken bij andere groepsleden. Hier is mij aangeraden om eerst het probleem en de nodige stappen te visualiseren voordat ik ga beginnen aan een implementatie. Het leerdoel staat in verband met een aantal gedragscompetenties (Overzicht van de traditionele gedragscompetenties, z.d.)
- Plannen en organiseren ONDERBOUW
- Creativiteit ONDERBOUW
- Probleemanalyse ONDERBOUWProbleemanalyse - door te visualiseren breng je een probleem in kaart door het te analyseren.
Door te kijken naar een visualisatie, krijg je meer inzicht waar kansen liggen voor verbetering (Processen visualiseren in Process Advisor - Power Automate, 2022). Bij het visualiseren word je gedwongen om keuzes te maken tussen hoofd- en bijzaken, hierdoor wordt de boodschap compact. Kun je het niet simpel visualiseren? Dan betekend het dat het onderwerp nog onduidelijk is. Bij het bespreken van een visualisatie dan spreekt een beeld meer dan een woord, het zorgt ervoor dat hetgeen dat wordt besproken duidelijk is voor andere. (morresMarketing, 2018)
...
Uit ervaring weet ik dat bij het werken in groepsverband miscommunicatie kan ontstaan tijdens het overleg, en daardoor personen de taak afwijkend van elkaar gaan implementeren. Om dit voorkomen ga ik twee actiepunten opstellen waar ik aan ga werken om miscommunicatie te voorkomen. Het leerdoel staat in verband met de volgende gedragscompetenties (Overzicht van de traditionele gedragscompetenties, z.d.) Datum achterhalen bron op een of andere manier
- Voortgangscontrole ONDERBOUW
- Durf ONDERBOUWDurf - Het is nodig om een discussie aan te durven gaan als het nodig is en niet een discussie vermijden.
Miscommunicatie ontstaat wanneer de ontvanger de boodschap anders interpreteert dan de zender bedoeld, zowel verbale als non-verbale communicatie speler hierbij een rol (Wikipedia-bijdragers, 2021) Een andere manier waardoor miscommunicatie ontstaat is dat er wordt ingevuld voor een ander. Hierdoor maak je een aanname wat de andere persoon bedoelt, door door te vragen en samen te vatten kan dit worden voorkomen (Kiefmann, 2019)
...
Op het moment ben ik tevreden met het resultaat dat tot nu toe is opgeleverd. Zo hebben we de eerste sprint op een paar kleine taken na de sprint geheel afgerond, hiervan hebben we geleerd dat taken ruimer geschat mogen worden. En passen dit nu toe op de tweede sprint. Op het moment van schrijven zitten we nog in de tweede sprint en ziet het ernaar uit dat we de sprint gaan halen. Ik heb een aantal inhoudelijke uitdagingen getackeld, zo ben ik gaan leren hoe JavaScript werkt en wat de mogelijkheden ervan zijn. Op het moment ben ik nog lang geen expert op dit gebied maar, ik heb wel grote stappen gezet met het leren en toepassen van nieuwe onderwerpen. Tevens valt dit goed samen met het leerdoel visualiseren en helpt het leerdoel met het tackelen van de inhoudelijke uitdaging. Meer beschouwing rondom leerdoelen
...