Versions Compared

Key

  • This line was added.
  • This line was removed.
  • Formatting was changed.
Comment: TT commit

...

Gestructureerder uitleggen criteria, en het vergelijken met het oordeel


TODO lijst deelproducten

Eén onderzoeksverslag (OOSE-P03)

- SDD (OOSE-P04)

- Unittests (OOSE-P07)

- Testplan + rapport (OOSE-P07)

-Verbetering onderdeel TT verslag toelichten



Evaluatie gehanteerde projectmethode

De projectmethode zoals omschreven in het plan van aanpak

". . . Aan de hand van Scrum wordt iedere sprint een iets groter product opgeleverd, . . . Dit betekend dat het HR Portaal wat JDI Smart Web applications voor ogen heeft incrementeel tot stand zal komen. Alhoewel er vanaf het begin van het project door het team gekeken wordt naar de globale requirements, wordt bij elke individuele sprint echt vastgelegd welke use cases er na de desbetreffende sprint af moeten zijn. . . . Voordat het ontwikkelteam begint met de incrementele sprints, zal in de eerste week nog een globaal overzicht van het project worden gevormd aan de hand van overlegmomenten en doormiddel van dit Plan van Aanpak. Om dit project goed via Scrum te kunnen uitvoeren, zijn een aantal vaste momenten van belang. Ten eerste zal het ontwikkelteam dagelijks tussen 9:00 en 9:15 een daily standup houden. . . . kan er ook nog gekozen worden om een mid-daily standup te houden. Dit is hetzelfde als de daily standup, maar dan om te checken of iedereen die ochtend goed aan de slag is geweest en om een planning te maken voor de rest van de dag. Of er ook ruimte en belang is voor een mid-daily standup zal tijdens de eerste sprint duidelijk worden. Naast de daily standups zullen er tussen de sprints ook sprint planning en sprint retrospective ceremonies plaatsvinden. . . . Denk hierbij bijvoorbeeld aan het selecteren van de use cases die in de volgende sprint worden opgepakt. Ten slotte wordt er na iedere sprint ook een sprint review gehouden, . . . "

Zoals omschreven houden we iedere morgen een daily standup, en is er in de eerste week een beeld gevormd van het op te leveren product. Na het overleg hebben we een vragenlijst doorlopen met de opdrachtgever om er zeker van te zijn dat er geen onduidelijkheden zijn. In de eerste week zijn we erachter gekomen dat het houden van een mid-daily standup niet nodig is op het moment, als iemand ergens mee klaar is geeft die persoon het aan en vertelt diegene aan welke taak de persoon gaat werken. Op het moment van schrijven is er een retrospective gehouden, tijdens de retrospective heb ik feedback ontvangen en ben op basis hiervan een leerdoel gaan formuleren §7.1. Een verbeterpunt voor het werken met de projectmethode is het vaststellen aanhouden van de uit te werken use cases die worden uitgewerkt in tijdens de nieuwe sprintsprints. Het is namelijk voorgekomen dat er twee use cases zijn gekozen om aan te werken.Nadat de use cases zijn vastgesteld zijn er aan andere use cases gewerkt. Denk hierbij aan het maken van schermontwerpen van alle use cases of het domeinmodel compleet maken. Dit stuk herschrijven en duidelijk maken waarom dit anders had gemoeten o.b.v. de projectmethodevastgesteld in de eerste sprint. Het doel van scrum is ook om dan alleen de use cases te werken die zijn vastgesteld. Tijdens de eerste sprint is het namelijk voorgekomen dat er aan taken zijn gewerkt die niet op de planning staan. Daardoor was er een database schema opgesteld voor het hele domein en niet voor de onderdelen uit de use case, hetzelfde geldt voor het domeinmodel en de schermontwerpen. Wat hiervan het gevolg kan zijn is dat er wijzigingen komen in de implementatie en daardoor kan er tijd verloren gaan door overbodig werk. Om dit te voorkomen is er tijdens de tweede retrospective afgesproken dat er in de rest van de sprints aan de gekozen use cases gaan werken. Met als doel overbodig werk te besparen en doelgericht te werk kunnen gaan.


Wat werkt wel


Wat werkt niet

Beschrijving rollen

Voor het project heb ik de rol kwaliteitsmanager op me genomen. Zoals omschreven in het plan van aanpak "Eindverantwoordelijke voor de kwaliteit van het project. Belangrijke rol bij de code reviews.". In de functie-omschrijving van een kwaliteitsmanager (https://nl.indeed.com/personeel/functiebeschrijving/kwaliteitsmanager) staat dat de kwaliteitsmanager de bedrijfsprocessen gaat monitoren die invloed hebben op de kwaliteit van een product. Hierbij hoort het uitvoeren van kwaliteitsanalyses en het voorzien van kwaliteitsverbeteringen aan de implementatie. Ik wil er tijdens dit project achter komen hoe de rol kwaliteitsmanager invloed heeft op de uiteindelijke implementatie. Om dit doel te behalen heb ik het leerdoel dat te lezen is in §6.2 opgesteld. De situatiebeschrijving ... beschrijft hoe ik aan mijn leerdoel heb gewerkt en tevens komt hier mijn rol als kwaliteitsmanager naar voor. Het opstellen van deze documentatie heeft een positief effect op de verdere werkzaamheden. Wat verbeterd kan worden is dat de API documentatie niet mee is genomen tijdens het reviewen. Met als gevolg dat er van enkele endpoints geen documentatie beschikbaar is. Wat ik de volgende keer anders ga doen is ervoor zorgen dat de documentatie onderdeel wordt van de taak. Door het als verplicht onderdeel op te nemen is het nodig dat er een review komt. Door ervoor te zorgen dat er een review komt vinden de groepsleden mogelijke fouten en of gebrekken in de documentatie.

...

Tijdens dit project heb ik geleerd dat, een kwaliteitsmanager stevig in zijn schoenen moet staan. Want het is nodig om aan te geven dat onderdelen niet voldoen aan de eisen, daarnaast is het ook nodig om daarop te anticiperen en daardoor een ander teleur moet stellen omdat er werk aangepast moet worden of extra werkzaamheden toewijzen om aan de eisen te voldoen. Ik merk dat een kwaliteitsmanager de conflicthanteringsstijlen (https://www.icm.nl/extra/5-conflictstijlen-thomas-kilmann-omgaan-conflicten/) doordrukken, samenwerken en compromis sluiten toe moet passen. Doordrukken omdat het nodig is om met deze rol op te komen voor de kwaliteit en daarom andere erop aan spreken, ook als er andere groepsgenoten het er niet mee eens zijn. De stijl compromis sluiten en samenwerken hangen sterk samen met doordrukken omdat het beter werkt om als team tot een oplossing te komen, in plaats van een oplossing door te drukken. Uit de volgende bron (https://www.ag5.com/nl/samenwerken-binnen-een-team-tips/) blijkt dat het nodig is om met elkaar in overleg te gaan over de kwaliteit en elkaar daarop aanspreken, want als dit niet wordt gedaan lever je zelden het best mogelijke resultaat.


In hoeverre deze rol in dit project jou op het lijf geschreven is, inclusief motivatie


 leerpunten voor volgend project

STARR Opstellen van API documentatie

...

Uit de eerste retrospective blijkt dat ik bij onduidelijkheid de neiging heb om eerst hulp te zoeken bij andere groepsleden. Hier is mij aangeraden om eerst het probleem en de nodige stappen te visualiseren voordat ik ga beginnen aan een implementatie. Het leerdoel staat in verband met een aantal gedragscompetenties (Overzicht van de traditionele gedragscompetenties, z.d.)

  • Schriftelijke uitdrukkingsvaardigheid
  • Samenwerken
  • Plannen en organiseren ONDERBOUW
  • Creativiteit ONDERBOUW
  • Leervermogen
  • Probleemanalyse
  • Stressbestendigheid
  • Minder competenties kiezenProbleemanalyse ONDERBOUW

Door te kijken naar een visualisatie, krijg je meer inzicht waar kansen liggen voor verbetering (Processen visualiseren in Process Advisor - Power Automate, 2022). Bij het visualiseren word je gedwongen om keuzes te maken tussen hoofd- en bijzaken, hierdoor wordt de boodschap compact. Kun je het niet simpel visualiseren? Dan betekend het dat het onderwerp nog onduidelijk is. Bij het bespreken van een visualisatie dan spreekt een beeld meer dan een woord, het zorgt ervoor dat hetgeen dat wordt besproken duidelijk is voor andere. (morresMarketing, 2018)

...