...
Voor het project heb ik de rol kwaliteitscontroleur kwaliteitsmanager op me genomen. Zoals omschreven in het plan van aanpak "Eindverantwoordelijke voor de kwaliteit van het project. Belangrijke rol bij de code reviews."
In de functie-omschrijving van een kwaliteitsmanager (https://nl.indeed.com/personeel/functiebeschrijving/kwaliteitsmanager) staat dat de kwaliteitsmanager de bedrijfsprocessen gaat monitoren die invloed hebben op de kwaliteit van een product.
Onderdeel is niet af voor het TT verslag
Onderdeel 5) Project rollen
A) ideaal vs. praktijk
B) Leerproces omschrijven rondom de rol; Wat kan beter; Wat wil je leren in je rol
C) Situatiebeschrijving STARRT; Overal waar situatie staat. maak een STARRT formulier, dus volgens Sjir worden het er wel ongeveer 6 bij het eindverslag
Starrt mag in tabelvorm maar de voorkeur gaat uit naar een lopend verhaal.
Competenties
Onderdeel niet af voor het TT verslag
Onderdeel 6) Competenties
Verwijs naar factsheet. met een link naar het materiaal. Ook hier zijn situatie beschrijvingen ook van toepassing om je ontwikkeling aan te geven.
Leerdoelen
Leerdoel: Visualiseren
Uit de eerste retrospective blijkt dat ik bij onduidelijkheid de neiging heb om eerst hulp te zoeken bij andere groepsleden. Hier is mij aangeraden om eerst het probleem en de nodige stappen te visualiseren voordat ik ga beginnen aan een implementatie. Het leerdoel staat in verband met een aantal gedragscompetenties (Overzicht van de traditionele gedragscompetenties, z.d.)
- Schriftelijke uitdrukkingsvaardigheid
- Samenwerken
- Plannen en organiseren
- Creativiteit
- Leervermogen
- Probleemanalyse
- Stressbestendigheid
- Minder competenties kiezen
Door te kijken naar een visualisatie, krijg je meer inzicht waar kansen liggen voor verbetering (Processen visualiseren in Process Advisor - Power Automate, 2022). Bij het visualiseren word je gedwongen om keuzes te maken tussen hoofd- en bijzaken, hierdoor wordt de boodschap compact. Kun je het niet simpel visualiseren? Dan betekend het dat het onderwerp nog onduidelijk is. Bij het bespreken van een visualisatie dan spreekt een beeld meer dan een woord, het zorgt ervoor dat hetgeen dat wordt besproken duidelijk is voor andere. (morresMarketing, 2018)
Actie 1: tekenen en toelichten
Voordat ik ga beginnen aan een taak, ga ik als eerst op papier een schets maken van het domein. Als ik merk dat bij het maken van de schets onduidelijkheden zijn dan, ga ik de onduidelijkheden uittekenen op een apart vel. Als het probleem is uitgetekend dan ga ik de taak toelichten aan een groepsgenoot. Als de groepsgenoot aangeeft dat het duidelijk is wat er moet gebeuren en hoe het moet gebeuren dan, ga ik pas beginnen aan de te maken implementatie.
SMARTER, alle letters afgaan
Actie 2: Uitzoeken voor hulpverzoek
Als ik merk dat er onduidelijkheden zijn bij het visualiseren dan, ga ik op internet zoeken naar een soortgelijke oplossing. Dat ga ik maximaal dertig minuten doen, als het blijkt dat het nog onduidelijk is dan vraag ik een groepsgenoot met ervaring om hulp.
SMARTER, alle letters afgaan
Leerdoel: Voorkomen miscommunicatie.
Uit ervaring weet ik dat bij het werken in groepsverband miscommunicatie kan ontstaan tijdens het overleg, en daardoor personen de taak afwijkend van elkaar gaan implementeren. Om dit voorkomen ga ik twee actiepunten opstellen waar ik aan ga werken om miscommunicatie te voorkomen. Het leerdoel staat in verband met de volgende gedragscompetenties (Overzicht van de traditionele gedragscompetenties, z.d.) Datum achterhalen bron op een of andere manier
- Voortgangscontrole ONDERBOUW
- Durf ONDERBOUW
Miscommunicatie ontstaat wanneer de ontvanger de boodschap anders interpreteert dan de zender bedoeld, zowel verbale als non-verbale communicatie speler hierbij een rol (Wikipedia-bijdragers, 2021) Een andere manier waardoor miscommunicatie ontstaat is dat er wordt ingevuld voor een ander. Hierdoor maak je een aanname wat de andere persoon bedoelt, door door te vragen en samen te vatten kan dit worden voorkomen (Kiefmann, 2019)
Actie 1:
De vaardigheid Luisteren, Samenvatten, Doorvragen (LSD) toepassen als ik het idee heb dat er enigszins onduidelijkheid heerst in het gesprek. Dit kan ik merken aan de non-verbale communicatie, denk hierbij aan een groepslid die fronst nadat er is wordt gevraagd of diegene het snapt.
MOET NOG VEEL SMARTER
Actie 2:
Als tweede actie ga ik voorstellen om documenten op te stellen als er meerdere groepsleden aan een deelproduct werken. Dit ga ik doen aan het begin van een sprint als de taken worden vastgesteld. De documenten gaan dienen als schakel om ervoor te zorgen dat er geen aannames gemaakt worden.
Conclusie
Tussentijdse verslag
Op het moment ben ik tevreden met het resultaat dat tot nu toe is opgeleverd. Zo hebben we de eerste sprint op een paar kleine taken na de sprint geheel afgerond, hiervan hebben we geleerd dat taken ruimer geschat mogen worden. En passen dit nu toe op de tweede sprint. Op het moment van schrijven zitten we nog in de tweede sprint en ziet het ernaar uit dat we de sprint gaan halen. Ik heb een aantal inhoudelijke uitdagingen getackeld, zo ben ik gaan leren hoe JavaScript werkt en wat de mogelijkheden ervan zijn. Op het moment ben ik nog lang geen expert op dit gebied maar, ik heb wel grote stappen gezet met het leren en toepassen van nieuwe onderwerpen.
Tevens valt dit goed samen met het leerdoel visualiseren en helpt het leerdoel met het tackelen van de inhoudelijke uitdaging. Meer beschouwing rondom leerdoelen
Eindverslag
Literatuurlijst
- Karanth, D. (2016, 13 april). Is Your Code DRY or WET? Dzone.Com. Geraadpleegd op 10 mei 2022, van https://dzone.com/articles/is-your-code-dry-or-wet
- Kiefmann, G. (2019, 26 februari). Voorkom miscommunicatie. Coaching Aanzet. Geraadpleegd op 11 mei 2022, van https://www.coachingaanzet.nl/voorkom-miscommunicatie/
- morresMarketing. (2018, 7 mei). Waarom visualiseren? IRISZ. Geraadpleegd op 10 mei 2022, van https://www.irisz-onderwijsadvies.nl/waarom-visualiseren/
- Overzicht van de traditionele gedragscompetenties. (z.d.). van osch. Geraadpleegd op 10 mei 2022, van http://www.van-osch.com/lipoweb/opr0.htm
- Processen visualiseren in Process Advisor - Power Automate. (2022, 11 maart). Microsoft Docs. Geraadpleegd op 11 mei 2022, van https://docs.microsoft.com/nl-nl/power-automate/process-advisor-visualize
- Summary of “Clean code” by Robert C. Martin. (z.d.). Gist. Geraadpleegd op 10 mei 2022, van https://gist.github.com/wojteklu/73c6914cc446146b8b533c0988cf8d29
- Telvak, R. (2019, 3 mei). A Lite Checklist for UI (User Interface) Testing. Lvivity. Geraadpleegd op 11 mei 2022, van https://lvivity.com/checklist-for-ui-testing
- Wikipedia-bijdragers. (2021, 14 januari). Miscommunicatie. Wikipedia. Geraadpleegd op 11 mei 2022, van https://nl.wikipedia.org/wiki/Miscommunicatie
Starrt formulieren
verbeteren na feedback
Tijdens de eerste retrospective is mij verteld dat het opvalt dat, ik bij het leren van het Vue de te maken onderdelen als een groot geheel zie, en hierdoor neig het overzicht te verliezen. Om hieraan te werken kies ik ervoor om hier een van de leerdoelen van te maken. Omschrijving leerdoel. Het is mijn taak om het mogelijk te maken om een werkplek toe te voegen aan een bedrijfslocatie. Hiervoor ben ik een stappenplan gaan uittekenen d.m.v. Miro, het is nog niet duidelijk voor mij hoe data wordt doorgegeven aan onderliggende componenten, hiervoor ga ik voorbeelden opzoeken en de implementatie daarop uitwerken. Door een stappenplan te maken (FIGUUR) heb ik meer overzicht wat er moet gebeuren, om dit te testen heb ik overleg gehad met een groepsgenoot en hij gaf aan dat het duidelijk is wat er moet gebeuren. Zodoende ben ik stapsgewijs de implementatie gaan uitwerken. Door op deze manier te werken hou ik overzicht van de te maken onderdelen en kan ik op een logische manier de code opbouwen. Anders komt het voor dat ik bij het leren van nieuwe stof van alles ga proberen, logischerwijs loop ik dan vast en dan raak ik dus sneller het overzicht kwijt. Dus ik merk dat op deze manier werken mij zeker helpt om nieuwe onderwerpen te leren en toe te passen. Het kost tevens wel meer tijd om een heel stappenplan te maken van alle onderdelen. Met als conclusie dat ik geen stappenplannen ga maken voor onderdelen waar ik voldoende kennis over heb, omdat het meer tijd kost en tijd is kostbaar.
vragenkanaal discord
groepslid gaf een dat er veel vragen worden gesteld aan hem, met als reden dat hij meer dan een paar jaar ervaring heeft over front end technologie. Daarom is het gemakkelijk om hem te vragen om mee te kijken als ik of iemand anders vastloopt. Het is aan de taak om ervoor te zorgen dat er een andere manier komt van vragen stellen zodat de vraag beantwoord wordt, maar op een tijd dat het uitkomt. Om hiervoor te zorgen wordt er gebrainstormd met als resultaat dat we een vragenkanaal aanmaken in Discord. De afspraak is dat als iemand langer dan 10 minuten vastloopt een bericht stuurt in het kanaal. Met als bedoeling dat er binnen een uur hulp wordt aangeboden. Dit zou ervoor zorgen dat iedereen hulp krijgt, en andere groepsleden de tijd krijgen om eerst hun werk af te maken zodat ze niet uit hun concentratie worden gehaald. Een week na de retrospective ben ik gaan overleggen met het groepslid over het verloop van de nieuwe aanpak. Ik heb namelijk een aantal vragen gesteld in het kanaal, hierbij gaf hij aan dat dit fijner werkt omdat hij dan beter in zijn concentratie kan blijven. Met als resultaat zowel ik als het andere groepslid tevreden zijn over de nieuwe aanpak van vragen stellen. Ik ga deze manier van werken ook voorstellen in vervolgprojecten zodat iedereen de ruimte krijgt om af te maken waar ze mee bezig zijn.
Opstellen van API documentatie
Hierbij hoort het uivoeren van kwaliteitsanalyses en het voorzien van kwaliteitsverbeteringen aan de implementatie.
Ik wil er tijdens dit project erachter komen hoe de rol als kwaliteitsmanger betrekking tot mijn rol is
Wat beter kon bij het uitvoeren van de rol als kwaliteitsmanager
Opstellen van API documentatie STARR formulier, heeft effect want er staat vast hoe een endpoint is opgebouwd en hoe deze gebruikt kan worden. Wat verbeterd kan worden is dat de API documentatie niet mee is genomen tijdens het reviewen. Met als gevolg dat er van enkele endpoints geen documentatie beschikbaar is. Wat ik de volgende keer anders ga doen is ervoor zorgen dat de documentatie onderdeel wordt van de taak. Door het als verplicht onderdeel op te nemen is het nodig dat er een review komt. Door ervoor te zorgen dat er een review komt vinden de groepsleden mogelijke fouten en of gebrekken.
STARR Opstellen van API documentatie
Tijdens het coderen van de verlof aanvragen kwam ik erachter dat de gegevens die de backend nodig heeft anders zijn dan de gegevens uit de wireframes. Hierdoor is het nodig om een van de implemtaties aan te passen. Na overleg is besloten om de backend aan te passen zodat het overeenkomt met de gegevens uit de wireframes. Om te voorkomen dat er zulke misverstanden zich voordoen ben ik een voorbeeld API documentatie gaan uitwerken. Zodat er vooraf afspraken worden vastgelegd over de nodige data om misverstanden te voorkomen en dus tijd te besparen. Na het toelichten van de documentatie waren de groepsgenoten het ermee eens om het op deze manier aan te pakken. Dit heeft gewerkt omdat er nu voor alle endpoints documentatie beschikbaar is en er misverstanden zijn voorkomen. Ik ga bij volgende projecten waarin een API nodig is ook deze documentatie opstellen met ook de reden dat er zo overzicht blijft en er geen misverstanden ontstaan.
Onderdeel is niet af voor het TT verslag
Onderdeel 5) Project rollen
A) ideaal vs. praktijk
B) Leerproces omschrijven rondom de rol; Wat kan beter; Wat wil je leren in je rol
C) Situatiebeschrijving STARRT; Overal waar situatie staat. maak een STARRT formulier, dus volgens Sjir worden het er wel ongeveer 6 bij het eindverslag
Starrt mag in tabelvorm maar de voorkeur gaat uit naar een lopend verhaal.
Competenties
Onderdeel niet af voor het TT verslag
Onderdeel 6) Competenties
Verwijs naar factsheet. met een link naar het materiaal. Ook hier zijn situatie beschrijvingen ook van toepassing om je ontwikkeling aan te geven.
Leerdoelen
Leerdoel: Visualiseren
Uit de eerste retrospective blijkt dat ik bij onduidelijkheid de neiging heb om eerst hulp te zoeken bij andere groepsleden. Hier is mij aangeraden om eerst het probleem en de nodige stappen te visualiseren voordat ik ga beginnen aan een implementatie. Het leerdoel staat in verband met een aantal gedragscompetenties (Overzicht van de traditionele gedragscompetenties, z.d.)
- Schriftelijke uitdrukkingsvaardigheid
- Samenwerken
- Plannen en organiseren
- Creativiteit
- Leervermogen
- Probleemanalyse
- Stressbestendigheid
- Minder competenties kiezen
Door te kijken naar een visualisatie, krijg je meer inzicht waar kansen liggen voor verbetering (Processen visualiseren in Process Advisor - Power Automate, 2022). Bij het visualiseren word je gedwongen om keuzes te maken tussen hoofd- en bijzaken, hierdoor wordt de boodschap compact. Kun je het niet simpel visualiseren? Dan betekend het dat het onderwerp nog onduidelijk is. Bij het bespreken van een visualisatie dan spreekt een beeld meer dan een woord, het zorgt ervoor dat hetgeen dat wordt besproken duidelijk is voor andere. (morresMarketing, 2018)
Actie 1: tekenen en toelichten
Voordat ik ga beginnen aan een taak, ga ik als eerst op papier een schets maken van het domein. Als ik merk dat bij het maken van de schets onduidelijkheden zijn dan, ga ik de onduidelijkheden uittekenen op een apart vel. Als het probleem is uitgetekend dan ga ik de taak toelichten aan een groepsgenoot. Als de groepsgenoot aangeeft dat het duidelijk is wat er moet gebeuren en hoe het moet gebeuren dan, ga ik pas beginnen aan de te maken implementatie.
SMARTER, alle letters afgaan
Actie 2: Uitzoeken voor hulpverzoek
Als ik merk dat er onduidelijkheden zijn bij het visualiseren dan, ga ik op internet zoeken naar een soortgelijke oplossing. Dat ga ik maximaal dertig minuten doen, als het blijkt dat het nog onduidelijk is dan vraag ik een groepsgenoot met ervaring om hulp.
SMARTER, alle letters afgaan
Leerdoel: Voorkomen miscommunicatie.
Uit ervaring weet ik dat bij het werken in groepsverband miscommunicatie kan ontstaan tijdens het overleg, en daardoor personen de taak afwijkend van elkaar gaan implementeren. Om dit voorkomen ga ik twee actiepunten opstellen waar ik aan ga werken om miscommunicatie te voorkomen. Het leerdoel staat in verband met de volgende gedragscompetenties (Overzicht van de traditionele gedragscompetenties, z.d.) Datum achterhalen bron op een of andere manier
- Voortgangscontrole ONDERBOUW
- Durf ONDERBOUW
Miscommunicatie ontstaat wanneer de ontvanger de boodschap anders interpreteert dan de zender bedoeld, zowel verbale als non-verbale communicatie speler hierbij een rol (Wikipedia-bijdragers, 2021) Een andere manier waardoor miscommunicatie ontstaat is dat er wordt ingevuld voor een ander. Hierdoor maak je een aanname wat de andere persoon bedoelt, door door te vragen en samen te vatten kan dit worden voorkomen (Kiefmann, 2019)
Actie 1:
De vaardigheid Luisteren, Samenvatten, Doorvragen (LSD) toepassen als ik het idee heb dat er enigszins onduidelijkheid heerst in het gesprek. Dit kan ik merken aan de non-verbale communicatie, denk hierbij aan een groepslid die fronst nadat er is wordt gevraagd of diegene het snapt.
MOET NOG VEEL SMARTER
Actie 2:
Als tweede actie ga ik voorstellen om documenten op te stellen als er meerdere groepsleden aan een deelproduct werken. Dit ga ik doen aan het begin van een sprint als de taken worden vastgesteld. De documenten gaan dienen als schakel om ervoor te zorgen dat er geen aannames gemaakt worden.
Conclusie
Tussentijdse verslag
Op het moment ben ik tevreden met het resultaat dat tot nu toe is opgeleverd. Zo hebben we de eerste sprint op een paar kleine taken na de sprint geheel afgerond, hiervan hebben we geleerd dat taken ruimer geschat mogen worden. En passen dit nu toe op de tweede sprint. Op het moment van schrijven zitten we nog in de tweede sprint en ziet het ernaar uit dat we de sprint gaan halen. Ik heb een aantal inhoudelijke uitdagingen getackeld, zo ben ik gaan leren hoe JavaScript werkt en wat de mogelijkheden ervan zijn. Op het moment ben ik nog lang geen expert op dit gebied maar, ik heb wel grote stappen gezet met het leren en toepassen van nieuwe onderwerpen.
Tevens valt dit goed samen met het leerdoel visualiseren en helpt het leerdoel met het tackelen van de inhoudelijke uitdaging. Meer beschouwing rondom leerdoelen
Eindverslag
Literatuurlijst
- Karanth, D. (2016, 13 april). Is Your Code DRY or WET? Dzone.Com. Geraadpleegd op 10 mei 2022, van https://dzone.com/articles/is-your-code-dry-or-wet
- Kiefmann, G. (2019, 26 februari). Voorkom miscommunicatie. Coaching Aanzet. Geraadpleegd op 11 mei 2022, van https://www.coachingaanzet.nl/voorkom-miscommunicatie/
- morresMarketing. (2018, 7 mei). Waarom visualiseren? IRISZ. Geraadpleegd op 10 mei 2022, van https://www.irisz-onderwijsadvies.nl/waarom-visualiseren/
- Overzicht van de traditionele gedragscompetenties. (z.d.). van osch. Geraadpleegd op 10 mei 2022, van http://www.van-osch.com/lipoweb/opr0.htm
- Processen visualiseren in Process Advisor - Power Automate. (2022, 11 maart). Microsoft Docs. Geraadpleegd op 11 mei 2022, van https://docs.microsoft.com/nl-nl/power-automate/process-advisor-visualize
- Summary of “Clean code” by Robert C. Martin. (z.d.). Gist. Geraadpleegd op 10 mei 2022, van https://gist.github.com/wojteklu/73c6914cc446146b8b533c0988cf8d29
- Telvak, R. (2019, 3 mei). A Lite Checklist for UI (User Interface) Testing. Lvivity. Geraadpleegd op 11 mei 2022, van https://lvivity.com/checklist-for-ui-testing
- Wikipedia-bijdragers. (2021, 14 januari). Miscommunicatie. Wikipedia. Geraadpleegd op 11 mei 2022, van https://nl.wikipedia.org/wiki/Miscommunicatie
Starrt formulieren
verbeteren na feedback
Tijdens de eerste retrospective is mij verteld dat het opvalt dat, ik bij het leren van het Vue de te maken onderdelen als een groot geheel zie, en hierdoor neig het overzicht te verliezen. Om hieraan te werken kies ik ervoor om hier een van de leerdoelen van te maken. Omschrijving leerdoel. Het is mijn taak om het mogelijk te maken om een werkplek toe te voegen aan een bedrijfslocatie. Hiervoor ben ik een stappenplan gaan uittekenen d.m.v. Miro, het is nog niet duidelijk voor mij hoe data wordt doorgegeven aan onderliggende componenten, hiervoor ga ik voorbeelden opzoeken en de implementatie daarop uitwerken. Door een stappenplan te maken (FIGUUR) heb ik meer overzicht wat er moet gebeuren, om dit te testen heb ik overleg gehad met een groepsgenoot en hij gaf aan dat het duidelijk is wat er moet gebeuren. Zodoende ben ik stapsgewijs de implementatie gaan uitwerken. Door op deze manier te werken hou ik overzicht van de te maken onderdelen en kan ik op een logische manier de code opbouwen. Anders komt het voor dat ik bij het leren van nieuwe stof van alles ga proberen, logischerwijs loop ik dan vast en dan raak ik dus sneller het overzicht kwijt. Dus ik merk dat op deze manier werken mij zeker helpt om nieuwe onderwerpen te leren en toe te passen. Het kost tevens wel meer tijd om een heel stappenplan te maken van alle onderdelen. Met als conclusie dat ik geen stappenplannen ga maken voor onderdelen waar ik voldoende kennis over heb, omdat het meer tijd kost en tijd is kostbaar.
vragenkanaal discord
groepslid gaf een dat er veel vragen worden gesteld aan hem, met als reden dat hij meer dan een paar jaar ervaring heeft over front end technologie. Daarom is het gemakkelijk om hem te vragen om mee te kijken als ik of iemand anders vastloopt. Het is aan de taak om ervoor te zorgen dat er een andere manier komt van vragen stellen zodat de vraag beantwoord wordt, maar op een tijd dat het uitkomt. Om hiervoor te zorgen wordt er gebrainstormd met als resultaat dat we een vragenkanaal aanmaken in Discord. De afspraak is dat als iemand langer dan 10 minuten vastloopt een bericht stuurt in het kanaal. Met als bedoeling dat er binnen een uur hulp wordt aangeboden. Dit zou ervoor zorgen dat iedereen hulp krijgt, en andere groepsleden de tijd krijgen om eerst hun werk af te maken zodat ze niet uit hun concentratie worden gehaald. Een week na de retrospective ben ik gaan overleggen met het groepslid over het verloop van de nieuwe aanpak. Ik heb namelijk een aantal vragen gesteld in het kanaal, hierbij gaf hij aan dat dit fijner werkt omdat hij dan beter in zijn concentratie kan blijven. Met als resultaat zowel ik als het andere groepslid tevreden zijn over de nieuwe aanpak van vragen stellen. Ik ga deze manier van werken ook voorstellen in vervolgprojecten zodat iedereen de ruimte krijgt om af te maken waar ze mee bezig zijnTijdens het coderen van de verlof aanvragen kwam ik erachter dat de gegevens die de backend nodig heeft anders zijn dan de gegevens uit de wireframes. Hierdoor is het nodig om een van de implemtaties aan te passen. Na overleg is besloten om de backend aan te passen zodat het overeenkomt met de gegevens uit de wireframes. Om te voorkomen dat er zulke misverstanden zich voordoen ben ik een voorbeeld API documentatie gaan uitwerken. Zodat er vooraf afspraken worden vastgelegd over de nodige data om misverstanden te voorkomen en dus tijd te besparen. Na het toelichten van de documentatie waren de groepsgenoten het ermee eens om het op deze manier aan te pakken. Dit heeft gewerkt omdat er nu voor alle endpoints documentatie beschikbaar is en er misverstanden zijn voorkomen. Ik ga bij volgende projecten waarin een API nodig is ook deze documentatie opstellen met ook de reden dat er zo overzicht blijft en er geen misverstanden ontstaan.
werken met Pull requests
...