Versions Compared

Key

  • This line was added.
  • This line was removed.
  • Formatting was changed.
Comment: Startt formulier 3

...

Tijdens de eerste retrospective is mij verteld dat het opvalt dat, ik bij het leren van het Vue de te maken onderdelen als een groot geheel zie, en hierdoor neig het overzicht te verliezen. Om hieraan te werken kies ik ervoor om hier een van de leerdoelen van te maken. Omschrijving leerdoel. Het is mijn taak om het mogelijk te maken om een werkplek toe te voegen aan een bedrijfslocatie. Hiervoor ben ik een stappenplan gaan uittekenen d.m.v. Miro, het is nog niet duidelijk voor mij hoe data wordt doorgegeven aan onderliggende componenten, hiervoor ga ik voorbeelden opzoeken en de implementatie daarop uitwerken. Door een stappenplan te maken (FIGUUR) heb ik meer overzicht wat er moet gebeuren, om dit te testen heb ik overleg gehad met een groepsgenoot en hij gaf aan dat het duidelijk is wat er moet gebeuren. Zodoende ben ik stapsgewijs de implementatie gaan uitwerken. Door op deze manier te werken hou ik overzicht van de te maken onderdelen en kan ik op een logische manier de code opbouwen. Anders komt het voor dat ik bij het leren van nieuwe stof van alles ga proberen, logischerwijs loop ik dan vast en dan raak ik dus sneller het overzicht kwijt. Dus ik merk dat op deze manier werken mij zeker helpt om nieuwe onderwerpen te leren en toe te passen. Het kost tevens wel meer tijd om een heel stappenplan te maken van alle onderdelen. Met als conclusie dat ik geen stappenplannen ga maken voor onderdelen waar ik voldoende kennis over heb, omdat het meer tijd kost en tijd is kostbaar.



vragenkanaal discord

Wat was de situatie?

Retro 2

groepslid gaf een dat er veel vragen worden gesteld aan hem, met als reden dat hij meer dan een paar jaar ervaring heeft over front end technologie. Daarom is het gemakkelijk om hem te vragen om mee te kijken als ik of iemand anders vastloopt. Het is aan de taak om ervoor te zorgen dat er een andere manier komt van vragen stellen zodat de vraag beantwoord wordt, maar op een tijd dat het uitkomt. Om hiervoor te zorgen wordt er gebrainstormd met als resultaat dat we een vragenkanaal aanmaken in Discord. De afspraak is dat als iemand langer dan 10 minuten vastloopt een bericht stuurt in het kanaal. Met als bedoeling dat er binnen een uur hulp wordt aangeboden. Dit zou ervoor zorgen dat iedereen hulp krijgt, en andere groepsleden de tijd krijgen om eerst hun werk af te maken zodat ze niet uit hun concentratie worden gehaald. Een week na de retrospective ben ik gaan overleggen met het groepslid over het verloop van de nieuwe aanpak. Ik heb namelijk een aantal vragen gesteld in het kanaal, hierbij gaf hij aan dat dit fijner werkt omdat hij dan beter in zijn concentratie kan blijven. Met als resultaat zowel ik als het andere groepslid tevreden zijn over de nieuwe aanpak van vragen stellen. Ik ga deze manier van werken ook voorstellen in vervolgprojecten zodat iedereen de ruimte krijgt om af te maken waar ze mee bezig zijn.


Opstellen van API documentatie

Tijdens het coderen van de verlof aanvragen kwam ik erachter dat de gegevens die de backend nodig heeft anders zijn dan de gegevens uit de wireframes. Hierdoor is het nodig om een van de implemtaties aan te passen. Na overleg is besloten om de backend aan te passen zodat het overeenkomt met de gegevens uit de wireframes. Om te voorkomen dat er zulke misverstanden zich voordoen ben ik een voorbeeld API documentatie gaan uitwerken. Zodat er vooraf afspraken worden vastgelegd over de nodige data om misverstanden te voorkomen en dus tijd te besparen. Na het toelichten van de documentatie waren de groepsgenoten het ermee eens om het op deze manier aan te pakken. Dit heeft gewerkt omdat er nu voor alle endpoints documentatie beschikbaar is en er misverstanden zijn voorkomen. Ik ga bij volgende projecten waarin een API nodig is ook deze documentatie opstellen met ook de reden dat er zo overzicht blijft en er geen misverstanden ontstaan.


Wat was de situatie?

Wat was je taak?

  • Wat was je rol?
  • Wat wilde je bereiken?
  • Wat werd er van je verwacht/Wat verwachtte je van jezelf in deze situatie?

...