Versions Compared

Key

  • This line was added.
  • This line was removed.
  • Formatting was changed.

Inleiding

Voor het OOSE project kregen wij een opdracht van het bedrijf JDI toegekend. Zij wilde graag een nieuwe HR portaal voor hun bedrijf met daarin de mogelijkheden om werkplekken te kunnen reserveren, reiskosten declareren en verlof aanvragen en goedkeuren. Deze aspecten wilden ze graag gerealiseerd zien worden door middel van Java Spring Boot en Vue.js. Een van de uitdagingen hierin was voor mij dat ik nog nooit met een frontend framework zoals Vue.js heb gewerkt. Dit maakt ook gebruik van een nieuwe soort taal voor mij namelijk javascript. Verder denk ik dat er niet veel uitdagingen in zullen zit met betrekking tot samenwerking aangezien dit in mijn vorige projecten altijd erg natuurlijk liep. 

Dit document is geschreven om te reflecteren op hoe ik om ben gegaan met de bijbehorende projectmethode en om te kijken naar mijn eigen bijdrage bij het gehele project. Ook zal er worden aangetoond welke competenties ik naar mijn idee heb behandeld tijdens het project.


Leerdoelen

Mijn eerste leerdoel is het consequent laten weten aan mijn groepsgenoten waar ik mee bezig ben.


Mijn tweede leerdoel een gestructureerde en strakke daily stand up geven.


Kwaliteitsoordeel Deelproducten

Kijkend naar alle deelproducten die er op dit moment zijn kan ik zeggen dat ik tevreden ben met de kwaliteit hiervan. Bij het werken aan de deelproducten wordt er dan ook gekeken naar de eisen die zijn opgesteld in het Plan van Aanpak waardoor er een duidelijke maat is van welke kwaliteit er verwacht wordt wanneer je klaar bent. De kwaliteit zou naar mijn mening misschien nog hoger kunnen zijn door het gebrek aan gestructureerde reviewsessies. 

De kwaliteit van het plan van aanpak is iets waar goed op gelet is aangezien dit een soort contract tussen de projectgroep en de opdrachtgever is. Hier hebben we dan ook in het begin van het project de volle focus opgelegd. Tijdens het assessment over het plan van aanpak hebben we nog een aantal verbeterpunten gekregen die er daarna ook gelijk in verwerkt zijn. Zoals het nu staat ben ik dan ook tevreden met de kwaliteit hiervan.

Het SRS en het SDD zijn deelproducten waar op het moment nog veel aan gewerkt wordt dus waar ik naar mijn idee nog niet een goed kwaliteitsoordeel over kan geven. Wel wordt er aan gewerkt aan de hand van de eisen die in het plan van aanpak staan opgesteld. Hierdoor is wat er op het moment in staat wel in lijn van die eisen. 


Evaluatie gehanteerde projectmethode

Kijkend naar de manier waarop er als groep omgegaan wordt met de bij dit project horende projectmethode ben ik hier wel tevreden mee. Er wordt zo goed mogelijk geprobeerd om volgens de theoretische richtlijnen te werken maar dit gaat niet altijd zoals het hoort. De manier van reviewen kan namelijk op een meer gestructureerde manier dan waarop het nu gaat. Nu wordt er namelijk even snel gevraagd of er mensen naar kunnen kijken terwijl die ook met hun eigen ding bezig zijn. Hierdoor gebeurt het nog wel is dat er toch niet helemaal goed naar wordt gekeken en er veranderingen worden gedaan in code die niet helemaal kloppen. Ik denk dat er met meer focus gereviewed kan worden wanneer dit meer volgens SCRUM zou gaan en er kleine reviewsessies worden ingepland. Verder ben ik zelf aan het werk om de Daily Stand Up te verbeteren aangezien dit ook een van mijn leerdoelen is. 


Beschrijving rollen

In dit project heb ik de rol van Scrum Master op mij genomen. De reden hierachter is omdat ik mezelf vaak wat meer op de achtergrond zet als het gaat om taken die bij deze rol horen, zoals het organiseren van de daily standup en het zorgen dat een aantal aspecten van de projectmethode goed worden doorgevoerd. Door deze rol op me te nemen hoop ik mijzelf hierin te ontwikkelen en zo ook wat sterker in mijn schoenen te gaan staan. 

Zoals verwacht ging dit in het begin nog niet helemaal goed en was met name de daily standup nog vrij rommelig. Echter kreeg ik dit vrij snel te horen tijdens de eerste meeting met de PS docent. Tijdens deze meeting was er een moment om feedback te ontvangen en hier heb ik me toen voor opengesteld. Dit was achteraf gezien een goed idee omdat ik toen een aantal tips kreeg over hoe ik de daily standup kon verbeteren en dus ook over hoe ik beter mijn rol kon vervullen. Sindsdien ben ik met meer focus bezig gegaan op het verbeteren van de daily standup. 

Een verbeterpunt voor het tweede deel van dit project is het georganiseerder maken van de reviewsessies. Dit past goed bij mijn rol en zou ook de de kwaliteit van de deelproducten kunnen verhogen.


Competenties

Dit onderdeel heb ik nog niet verwerkt


Leerdoelen

Het behandelen van mijn eerste leerdoel is nog niet iets waar ik actief mee bezig ben geweest. 

Mijn tweede leerdoel is gebaseerd op een van de ervaringen die naar voren kwam tijdens de eerste retrospective. Hierin kreeg ik de feedback van mijn groepsgenoten dat de daily standup wat strakker en wat georganiseerder mocht. Aangezien ik de daily standup een belangrijk aspect en begin van de dag vind wilde ik dit graag meenemen in een van mijn leerdoelen. Door dit te doen zal ik meer bezig gaan aan het verbeteren van de daily standup en zo hopelijk ook een deel van de productiviteit en duidelijkheid voor die dag te verbeteren. Een manier waarop ik dit wil gaan doen is door er een vaste structuur in vast te maken waarbij er met de klok mee per persoon wordt toegelicht waar ze de vorige dag mee bezig zijn geweest, hoe het daarmee staat en waar ze de huidige dag mee bezig gaan. Dit verwacht ik terug te horen in de retrospectives.


 Conclusie

In dit document heb ik gekeken en gereflecteerd op een aantal punten die tot nu toe aan bod zijn gekomen bij dit project. Hierin missen nog wel een aantal onderdelen die wel aanwezig zullen zijn bij het eindverslag. 

...

2)   Een onderbouwd oordeel over de kwaliteit van de geleverde deelproducten:

...

  • Op basis van meetbare kwaliteitscriteria
  • Er wordt gerelateerd aan het doel van het deelproduct

...

3) Een onderbouwd oordeel over de kwaliteit van het eindproduct als geheel:

...

  • Op basis van meetbare kwaliteitscriteria

...

4)  Een evaluatie van de gehanteerde  projectmethode:

...

  • Beschrijving van de belangrijkste  kenmerken van de methode

en vergelijking van het concrete project met de methode zoals beschreven in het PvA: werkte deze methode? Op welke punten wel/niet? Waarom?

...

5) Een beschrijving van de rol(len) die je hebt gehad in het project waarin je inzichtelijk maakt:

...

  • Wat die rol(len) inhield(en) in de praktijk, afgezet tegen de rolbeschrijving die in theorie, in het plan van   aanpak of je best practice was gegeven. Als je geen specifieke   rol/verantwoordelijkheid had beschrijf je hier in eigen woorden wat typisch was voor jouw bijdragen aan de samenwerking in het team
  • Situatiebeschrijvingen ter onderbouwing van je leerproces op dit gebied
  • Leerpunten voor een volgende keer dat jij deze rol zou moeten uitvoeren
  • In hoeverre deze rol jou op het lijf geschreven is, inclusief motivatie

...

6)   Een nadere toelichting op (zie projecthandleiding voor de competenties die in   jouw semester moeten worden toegelicht) competenties waarin per competentie:

...

  • Motivatie voor de keuze van de competenties (voor zover deze niet gegeven zijn in de projecthandleiding)
  • Situatiebeschrijvingen waarin je aangeeft wat je plan was, wat het resultaat en jouw concrete bijdrage daaraan   en wat dat vervolgens betekende voor het project als geheel, en wat jouw   inzichten waren
  • Jouw concrete bijdrage wordt ondersteund met 3 tot 5 verwijzingen naar onderliggend materiaal 
  • De verwijzingen geven inzicht in   de kwantiteit en kwaliteit van jouw bijdrage(n) op dit punt

...

7) Laat concreet zien hoe je gewerkt hebt aan je leerdoelen en hoe je gevorderd bent:

...

  • Situatiebeschrijvingen waarin je aangeeft wat je plan was, wat het resultaat en jouw concrete bijdrage   daaraan, en wat dat vervolgens betekende voor het project als geheel, en wat   jouw inzichten ten aanzien van je eigen functioneren waren.
  • Jouw concrete bijdrage wordt ondersteund met voldoende verwijzingen/links naar onderliggend materiaal 

...

8) Een conclusie die:

...

  • Aansluit op de inleiding
  • Aangeeft waar jij op dit moment staat ten opzichte van de competentie van jouw semester, gegeven je ervaringen   in het project en eventueel eerder in je studie..

...

9) De tekst voldoet aan de eisen zoals gesteld in de ICA-controlekaart en is maximaal 8 A4, of een vergelijkbare digitale hoeveelheid (dat is ca 4500 woorden, bijlagen niet meegerekend)

...

10) Een bijlage, de factsheet, met daarin per competentie:  (NB: dit is een van alle competenties, dus óók de links die je in het projectverslag hebt staan):

...

  • Links naar 3-5 specifieke bijdragen en een korte toelichting op jouw bijdrage
  • Uit de links moet blijken dat je voldoende kwantitatieve en kwalitatieve bijdrage hebt geleverd.

Inleiding

Deelproduct: Toevoegen van werkplekken

Criteria

Oordeel

Oordeel eindproduct

Evaluatie gehanteerde projectmethode

Beschrijving rollen

Competenties

Leerdoelen