...
Evaluatie gehanteerde projectmethode
A) Is de methode ideaal (zoals in het pva)
De projectmethode zoals omschreven in het plan van aanpak ". . . Aan de hand van Scrum wordt iedere sprint een iets groter product opgeleverd, . . . Dit betekend dat het HR Portaal wat JDI Smart Web applications voor ogen heeft incrementeel tot stand zal komen. Alhoewel er vanaf het begin van het project door het team gekeken wordt naar de globale requirements, wordt bij elke individuele sprint echt vastgelegd welke use cases er na de desbetreffende sprint af moeten zijn. . . . Voordat het ontwikkelteam begint met de incrementele sprints, zal in de eerste week nog een globaal overzicht van het project worden gevormd aan de hand van overlegmomenten en doormiddel van dit Plan van Aanpak. Om dit project goed via Scrum te kunnen uitvoeren, zijn een aantal vaste momenten van belang. Ten eerste zal het ontwikkelteam dagelijks tussen 9:00 en 9:15 een daily standup houden. . . . kan er ook nog gekozen worden om een mid-daily standup te houden. Dit is hetzelfde als de daily standup, maar dan om te checken of iedereen die ochtend goed aan de slag is geweest en om een planning te maken voor de rest van de dag. Of er ook ruimte en belang is voor een mid-daily standup zal tijdens de eerste sprint duidelijk worden. Naast de daily standups zullen er tussen de sprints ook sprint planning en sprint retrospective ceremonies plaatsvinden. . . . Denk hierbij bijvoorbeeld aan het selecteren van de use cases die in de volgende sprint worden opgepakt. Ten slotte wordt er na iedere sprint ook een sprint review gehouden, . . . "
B) Praktijk gaat bij ons zo:....
Zoals omschreven houden we iedere morgen een daily standup, en is er in de eerste week een beeld gevormd van het op te leveren product. Na het overleg hebben we een vragenlijst doorlopen met de opdrachtgever om er zeker van te zijn dat er geen onduidelijkheden zijn. In de eerste week zijn we erachter gekomen dat het houden van een mid-daily standup niet nodig is op het moment, als iemand ergens mee klaar is geeft die persoon het aan en vertelt diegene aan welke taak de persoon gaat werken.
C) Werkt de methode? Zijn er verbeterpunten. Geef de verbeterpunten aan. Als het goed gaat maak van een 9 een 10
D) Geen verbeterpunten? Dat is geen optie, anders is dit onderdeel onvoldoende
Beschrijving rollen
Op het moment van schrijven is er een retrospective gehouden, tijdens de retrospective heb ik feedback ontvangen en ben op basis hiervan een leerdoel gaan formuleren §7.1. Een verbeterpunt voor het werken met de projectmethode is het vaststellen van de use cases die worden uitgewerkt in de nieuwe sprint. Het is namelijk voorgekomen dat er twee use cases zijn gekozen om aan te werken. Nadat de use cases zijn vastgesteld zijn er aan andere use cases gewerkt. Denk hierbij aan het maken van schermontwerpen van alle use cases of het domeinmodel compleet maken.
Beschrijving rollen
Onderdeel is niet af voor het TT verslag
Onderdeel Onderdeel 5) Project rollen
A) ideaal vs. praktijk
B) Leerproces omschrijven rondom de rol; Wat kan beter; Wat wil je leren in je rol
C) Situatiebeschrijving STARRT; Overal waar situatie staat. maak een STARRT formulier, dus volgens Sjir worden het er wel ongeveer 6 bij het eindverslag
Starrt mag in tabelvorm maar de voorkeur gaat uit naar een lopend verhaal.
Competenties
Onderdeel 6) Competenties
Verwijs naar factsheet. met een link naar het materiaal. Ook hier zijn situatie beschrijvingen ook van toepassing om je ontwikkeling aan te geven.
Leerdoelen
Onderdeel 7) Leerdoelen
A) geef een aanleiding voor het leerdoel; tekortkoming; kritiek uit je team; zelfreflectie uit vorig project; zelfkennis
...
D) SMART acties opstellen 2 stuks per leerdoel
E) STARRT per actie
de eerste is dat ik de stappen ga visualiseren die mogelijk nodig zijn om een bepaalde functionaliteit te realiseren voordat ik begin met coderen. Zo heb ik een beter beeld van de nodige stappen zodat ik overzicht kan houden over het geheel. Mijn andere leerdoel is dat ik ervoor wil zorgen dat er zo min mogelijk misverstanden zijn bij op te leveren producten, als er misverstanden zijn doordat verschillende personen aan een taak gaan werken kan het voorkomen dat er onduidelijkheden zijn die niet worden besproken. Hierdoor gaat er tijd verloren als het blijkt dat er onderling misverstand is en de implementaties van elkaar afwijken. In het kort samengevat ga ik werken aan mijn vaardigheden om nieuwe onderwerpen te leren en groepscommunicatie vaardigheden.
Leerdoel: Visualiseren
Uit de eerste retrospective blijkt dat ik bij onduidelijkheid de neiging heb om eerst hulp te zoeken bij andere groepsleden. Hier is mij aangeraden om eerst het probleem en de nodige stappen te visualiseren voordat ik ga beginnen aan een implementatie. Het leerdoel staat in verband met een aantal gedragscompetenties (http://www.van-osch.com/lipoweb/opr0.htm)
...
Miscommunicatie ontstaat wanneer de ontvanger de boodschap anders interpreteert dan de zender bedoeld, zowel verbale als non-verbale communicatie speler hierbij een rol (https://nl.wikipedia.org/wiki/Miscommunicatie) Een andere manier waardoor miscommunicatie ontstaat is dat er wordt ingevuld voor een ander. Hierdoor maak je een aanname wat de andere persoon bedoelt, door door te vragen en samen te vatten kan dit worden voorkomen (https://www.coachingaanzet.nl/voorkom-miscommunicatie/)
Actie 1:
De vaardigheid Luisteren, Samenvatten, Doorvragen (LSD) toepassen als ik het idee heb dat er enigszins onduidelijkheid heerst in het gesprek. Dit kan ik merken aan de non-verbale communicatie, denk hierbij aan een groepslid die fronst nadat er is wordt gevraagd of diegene het snapt.
Actie 2:
...
Als tweede actie ga ik voorstellen om documenten op te stellen als er meerdere groepsleden aan een deelproduct werken
...
. Dit ga ik doen aan het begin van een sprint als de taken worden vastgesteld. De documenten gaan dienen als schakel om ervoor te zorgen dat er geen aannames gemaakt worden.
Conclusie
Tussentijdse verslag
Op het moment ben ik tevreden met het resultaat dat tot nu toe is opgeleverd. Zo hebben we de eerste sprint op een paar kleine taken na de sprint geheel afgerond, hiervan hebben we geleerd dat taken ruimer geschat mogen worden. En passen dit nu toe op de tweede sprint. Op het moment van schrijven zitten we nog in de tweede sprint en ziet het ernaar uit dat we de sprint gaan halen. Ik heb een aantal inhoudelijke uitdagingen getackeld, zo ben ik gaan leren hoe JavaScript werkt en wat de mogelijkheden ervan zijn. Op het moment ben ik nog lang geen expert op dit gebied maar, ik heb wel grote stappen gezet met het leren en toepassen van nieuwe onderwerpen. Tevens valt dit goed samen met het leerdoel visualiseren en helpt het leerdoel met het tackelen van de inhoudelijke uitdaging.
Eindverslag
Literatuurlijst
comm front→backend → START vooraf afspraken maken
te lange discussie tijdens het planningspoker
Afsluitend spel voor teambuilding en afschakeling